zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

NA SHELL ECO-MARATHONU EUROPE 2009 PADALY ÚŽASNÉ REKORDY

15.05.2009
Energie
NA SHELL ECO-MARATHONU EUROPE 2009 PADALY ÚŽASNÉ REKORDY
Jubilejní 25. ročník Shell Eco-marathonu Europe byl v rámci svých třech dnů svědkem sedmi nových rekordů, z nichž dva byly překonány ihned následující den.

·         Pokořeno několik historických rekordů

·         Pět z řady nových rekordů nebylo překonáno

·         Dva nové rekordy padly ihned po zápisu

V Praze, 12. května 2009 — Jubilejní 25. ročník Shell Eco-marathonu Europe byl v rámci svých třech dnů svědkem sedmi nových rekordů, z nichž dva byly překonány ihned následující den. Rekordy byly překonány v kategoriích: Prototypů s interním spalovacím pohonem, UrbanConcept s dieselovým spalovacím pohonem, UrbanConcept s nejnižším objemem emisí CO2, a vozů s pohonem na solární energii.

Hlavním rekordmanem letošního ročníku byl tým Microjoule ze St Joseph La Joliverie
ve francouzském Nantes
. Jeho prototyp s interním spalovacím pohonem překonal již dlouho platný rekord 3 410 km, kterého dosáhl před pěti lety tým ze stejné školy. Rekord byl překonán o dalších 172 kilometrů. Avšak tým se s tímto výsledkem nehodlal spokojit – večer stejného dne byl čerstvý rekord 3 582 km opět překonán o dalších neuvěřitelných 189 kilometrů. Prototyp tedy ujel na jeden litr paliva historickou vzdálenost 3 771 km. Další francouzský tým, ProductTeam z Lycée Louis Pasquet v Arles, ujel se svým solárním vozem skvělých 644 kilometrů na jednu kilowatthodinu energie, nicméně ani to nestačilo a za pár hodin byl na světě nový rekord: 665km/Kwh.

Pět rekordů, které byly zapsány v rámci letošního ročníku a zatím nebyly překonány (překonané dřívější rekordy jsou uvedeny v závorkách):

·       Microjoule, St Joseph La Joliverie, 3 771 km/l (3 582km/l v roce 2009; 3 410km/l v roce 2005), Kategorie Prototypů s interním spalovacím motorem

·       ProductTeam, Lycée Louis Pasquet, 665km/Kwh (644km/Kwh v roce 2009, 570km/Kwh v roce  2008), vůz se solárním pohonem

·       Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Norsko, 1 246 km/l, celkově nejnižší spotřeba v kategorii UrbanConcept (848km/l v roce 2008)

·       FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, 589km/l v kategorii UrbanConcept s dieselovým  spalovacím motorem (306km/l v roce 2007)

·       Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, 2,6g/km, nejnižší emise CO2 v kategorii UrbanConcept (6,15g/km v roce 2008)

Vincent Tertois, technický ředitel, řekl v reakci na letošní úrodu nových rekordů: „Počet zapsaných rekordů dokládá, jak studenti tvrdě pracovali, a také ukazuje vývoj v konstrukci vozů, které jsme mohli letos vidět. A skutečnost, že mnohé rekordy byly výrazně překonány, lze připsat také parametrům novému okruhu a příznivým klimatickým podmínkám, které letos přály závodním týmům.“

Globální manažer Shell Eco-marathonu, Mark Singer, uvedl: „Letošní ročník byl pro nás na novém okruhu v Německu historický: nejenže studenti zapsali několik skvělých rekordů v hospodárnosti provozu, bez nich, našich dobrovolníků a sponzorů by nebylo možné přenést Shell Eco-marathon do jiné části Evropy. Těšíme se, že ročník 2010 bude stejně úspěšný jako tento.“

Letošního ročníku se letos po krátké přestávce účastnil také tým HydrogenIX z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Doc. Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Jejich vozidlo soutěžilo v kategorii Prototypů s vodíkovým pohonem, ale bohužel se z technických důvodů nepodařilo absolvovat žádnou kvalifikovanou jízdu.

Přehled vítězů v jednotlivých kategoriích:

  Prototypy

Pořadí

Startovní číslo

Domovská škola

Pohon

1

1

MICROJULE, LPTI St Joseph La Joliverie Nantes, Francie

Spalovací motor

2

204

FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko

Palivový článek (vodík)

3

201

Polyjoule, Polytech’ Nantes, Francie

Palivový článek (vodík)

                                           

UrbanConcept

Pořadí

Startovní číslo

Domovská škola

Pohon

1

402

NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Norsko

Palivový článek (vodík)

2

401

Hydro Cruisers, Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering, Nizozemí

Palivový článek (vodík)

3

306

FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko

Spalovací motor

 

Emise CO2

Pořadí

Startovní číslo

Domovská škola

Pohon

1

402

NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Norsko

Palivový článek (vodík)

 

O Shell Eco-marathonu

 

Cílem Shell Eco-marathonu je inspirovat mladé konstruktéry a inženýry z celého světa k tomu, aby hledali nové přístupy k trvale udržitelné mobilitě.  Jde především o to:

- Podpořit a posílit inovaci a nápady týkající se úsporné spotřeby paliv a budoucnosti moderní dopravy.

- Pomoci technickým institucím získat talentované jedince se zájmem o obor.

- Propagovat technické obory mezi mladými lidmi po celém světě.

V minulých letech se Shell Eco-marathon rozrostl do široké mezinárodní iniciativy, v rámci které se závody konají v Evropě i Americe. Ve dnech 15. až 18. dubna 2009 se uskutečnil třetí ročník Shell Eco-marathon Americas
na rychlodráze California Speedway ve Fontaně v USA.

Další informace:

·        Pro další dotazy kontaktujte: Petr Šindler, tel.: +420 244 025 965, email: petr.sindler@shell.com

·        Další informace o Shell Eco-marathonu a volně použitelné fotografie a videozáznam jsou k dispozici na adrese:  www.shell.com

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí