zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Mobilní akumulace šetří energii

21.05.2009
Energie
Mobilní akumulace šetří energii
Divize Siemens Mobility přichází na trh tramvají s novým systémem mobilní hybridní akumulace energie Sitras HES. Tramvaj s tímto systémem může ujet až 2500 metrů bez napájení z vrchního vedení. Šetří až 30 % energie, což může znamenat až 80 tun emisí CO2 ročně, narozdíl od tramvaje bez akumulace.

Koncepce kombinuje přednosti kondenzátoru s vlastnostmi trakční baterie. Hybridní akumulace HES spočívá na dvou komponentách akumulujících energii, mobilním akumulátoru Sitras MES ve formě dvouvrstvého kondenzátoru a Ni-MH baterii. Oba díly systému lze montovat na nevyužívanou část střešní plochy a připojit přes stejnosměrný měnič na svorky pohonu vozidla. Napájením novou koncepcí systémy Sitras MES a HES lze provádět i jako retrofit stávajících vozidel.

JÍZDA BEZ VRCHNÍHO VEDENÍ ŠETŘÍ PENÍZE

U stejnosměrného vrchního vedení může jet s touto koncepcí na energii získanou při brzdění bez vrchního napájení až zmíněných 2500 metrů. Energii získává na úsecích tratě vybavených vrchním napájením nebo ze stacionární dokovací stanice, např. na zastávkách. Vysoká hustota energie trakční baterie dovoluje i provoz při krátkých výpadcích sítě, při opravě vedení a poruchách na úsecích bez vedení. Energie brzdícího vozidla mohou využívat jiná vozidla pro rozjetí, jen pokud se brždění a rozjíždění nebo zrychlování překrývají a to s určitým časovým zpožděním, potřebným pro uložení a opětné uvolnění energie.

U třífázového vrchního vedení se proud nejprve transformuje a usměrňuje na stejnosměrný proud ukládaný v různých úsecích sítě. Ta musí splňovat některé požadavky: krátké úseky mezi zastávkami, vysoký dojížděcí výkon, vysoká hustota vlaků, malý rozsah sítě a husté propojení tratí.

Mezi dalšími výhodami je možnost upuštění od stavby vrchního vedení v okolí historických památek, zlepšení životního prostředí o snížení emisí oleje, prachu z částic brzdných elementů a opotřebení kolejí, a snížení hladiny hluku. Roste však složitost systémů, počet komponent, nároky na prostor v podvozku a náročnost ovládání.

SITRAS HES JEZDÍ V PORTUGALSKU

Od loňského listopadu je systém Sitras HES v úspěšném provozu upravených pohonných jednotek Siemens Combino Plus společnosti Metro Transportes do Sul S.A. (MTS) předměstské dráhy v Lisabonu, na 13km trati mezi městy Almada a Seixal. Vozidla 24 nízkopodlažních souprav mají celosvařovanou článkovou konstrukci z nerezavějící oceli s výrazně odolnější ocelí vůči korozi, použitou na střední část podvozku. V Německu a v Rakousku je již připuštěn ve veřejné osobní dopravě dle PeBefG a ÖPPNV a podle nařízení a předpisů BOStrab o stavbě a provozu tramvají obou zemí. Zbývá dodat, že současně se v Budyšíně zkouší bezkontaktní tramvajový systém Primove divize Bombardier Transportation.

Zájemci o nová řešení se s nimi budou moci seznámit na 58. veletrhu mobility a městské dopravy ve dnech 7. až 11. června ve Vídni.
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí