Už se "jen" dohodnout
Letitý plán na propojení Dunaje, Odry a Labe by se měl uskutečnit alespoň
částečně mezi Vídní a Břeclaví. Novinářům to řekl jihomoravský hejtman Michal
Hašek (ČSSD) po setkání zástupců kraje a odborníků na téma zlepšování podmínek
pro investory a podnikatele v Jihomoravském kraji. Kudy by vodní trasa vedla,
ale není podle krajského radního Jaroslava Pospíšila (ODS) stanoveno, což je
největší překážkou pro projekt.
Letitý plán na propojení Dunaje, Odry a Labe by se měl uskutečnit alespoň částečně mezi Vídní a Břeclaví. Novinářům to řekl jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) po setkání zástupců kraje a odborníků na téma zlepšování podmínek pro investory a podnikatele v Jihomoravském kraji. Kudy by vodní trasa vedla, ale není podle krajského radního Jaroslava Pospíšila (ODS) stanoveno, což je největší překážkou pro projekt.
V Břeclavi by podle Haška mohlo vzniknout další logistické centrum na jižní Moravě, v němž by se propojila železniční a dálniční doprava. "Do budoucna není vyloučeno, že by do Břeclavi mohla směřovat také evropsky významná vodní cesta, to znamená část velmi starého projektu Dunaj-Odra-Labe. Já mám ovšem na mysli část pouze z Vídně do Břeclavi," uvedl hejtman. Projekt na propojení těchto tří řek ale v minulosti vzbudil velký odpor ekologů. Propojení břeclavského vnitrozemského přístavu přes vídeňský na světové vodní dopravní cesty by podle Haška měla vynikající efekty, například pro moravské zemědělce. Dlouhodobě se podle něj řeší problém s úrodou obilovin. "Část produkce by bylo možné exportovat. Ovšem bez přístavu s přístupem na světové vodní cesty jsou náklady na export obilí příliš vysoké," míní Hašek.
"To, že neexistuje jedna mezinárodně dohodnutá varianta, je největší překážka záměru," řekl Pospíšil. Ministerstvo dopravy nechalo před časem zpracovat studii, která definuje tři trasy: česko-rakouská, česko-slovenská a česko-slovensko-rakouská. Při mezinárodním projednávání této studie vznesla slovenská strana požadavek na zpracování čtvrté varianty, která by pokud možno co nejvíce kopírovala tok Moravy. Tato varianta ale zatím neexistuje v definitivní podobě. "S velkou pravděpodobností v letošním roce dokumentaci popisující tuto variantu nechá zpracovat Jihomoravský kraj," dodal.
V Břeclavi by podle Haška mohlo vzniknout další logistické centrum na jižní Moravě, v němž by se propojila železniční a dálniční doprava. "Do budoucna není vyloučeno, že by do Břeclavi mohla směřovat také evropsky významná vodní cesta, to znamená část velmi starého projektu Dunaj-Odra-Labe. Já mám ovšem na mysli část pouze z Vídně do Břeclavi," uvedl hejtman. Projekt na propojení těchto tří řek ale v minulosti vzbudil velký odpor ekologů. Propojení břeclavského vnitrozemského přístavu přes vídeňský na světové vodní dopravní cesty by podle Haška měla vynikající efekty, například pro moravské zemědělce. Dlouhodobě se podle něj řeší problém s úrodou obilovin. "Část produkce by bylo možné exportovat. Ovšem bez přístavu s přístupem na světové vodní cesty jsou náklady na export obilí příliš vysoké," míní Hašek.
"To, že neexistuje jedna mezinárodně dohodnutá varianta, je největší překážka záměru," řekl Pospíšil. Ministerstvo dopravy nechalo před časem zpracovat studii, která definuje tři trasy: česko-rakouská, česko-slovenská a česko-slovensko-rakouská. Při mezinárodním projednávání této studie vznesla slovenská strana požadavek na zpracování čtvrté varianty, která by pokud možno co nejvíce kopírovala tok Moravy. Tato varianta ale zatím neexistuje v definitivní podobě. "S velkou pravděpodobností v letošním roce dokumentaci popisující tuto variantu nechá zpracovat Jihomoravský kraj," dodal.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích