zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

CNG potvrzuje konkurenceschopnost i v rallye sportu

28.05.2009
Obecné
Energie
CNG potvrzuje konkurenceschopnost i v rallye sportu
Vozidla poháněná stlačeným zemním plynem opakovaně prokazují svoji konkurenceschopnost.
Uspěla dokonce v ostrých podmínkách závodů mistrovství České republiky ve sprintrallye.

CNG model vozu Mitsubishi při premiéře na Rallye Lužické hory předčil produkční modely s benzínovým motorem, a demonstroval tak možnosti vozu s alternativním pohonem.

Při prvním startu ve sprintrallye skončil vůz Mitsubishi Lancer Evo IX CNG na čtvrtém místě hned za závodními speciály. Posádka Vojtěch Pech junior - Petr Uhel porazila všechny soupeře s produkčními vozy s benzínovým motorem. "Z auta mám velmi dobrý pocit," pochvaloval si Václav Pech.

"Chtěli jsme dokázat, že se i s vozem poháněným stlačeným zemním plynem dá závodit a že se skutečně jedná o palivo budoucnosti," prohlásil Antonín Charouz, manažer CNG Seznam.cz Rallye Teamu.

"Nesmírně nás těší, jak první start vozidla poháněného stlačeným zemním plynem v domácí rallye dopadl. CNG je palivem budoucnosti a jsme rádi, že našlo uplatnění i v závodních vozech," komentoval výsledek Lubomír Kolman, projektový manažer společnosti RWE Plynoprojekt.

Úspěch CNG automobilu v rallye je dalším krokem k popularizaci využívání stlačeného zemního plynu jako pohonné hmoty. Právě na konkurenceschopnosti a zjevných ekonomických i ekologických výhodách plynu je dynamický rozvoj této technologie založen.

Plyn se vyplatí

Řada světových automobilek už vyrábí CNG modely svých značek. Pořídit si můžete fiaty, volkswageny, mercedesy, opely či citröeny poháněné stlačeným zemním plynem. I Škoda auto už představila prototyp CNG Octavie.

Vyšší pořizovací náklady CNG vozidla vyváží nižší výdaje za provoz. Je propočítáno, že již po šedesáti tisících ujetých kilometrech se začíná automobil provozovateli vyplácet.

Právě proto je o CNG automobily zájem mezi provozovateli autoškol, taxislužeb nebo třeba zásilkových služeb. Podle údajů České plynárenské unie se počet podnikatelů, kteří CNG automobily využívají, zvýšil v roce 2008 o devadesát procent. Počátkem roku 2009 bylo v České republice v provozu více než 1 300 motorových vozidel poháněných stlačeným zemním plynem.

CNG se prosazuje i ve veřejné dopravě. V České republice už jezdí 240 autobusů poháněných stlačeným zemním plynem a jejich počet se bude i nadále zvyšovat. Plynárenské společnosti se totiž v roce 2006 zavázaly vládě, že autobusy ve veřejné dopravě podpoří. Dopravcům přispívají na pořízení CNG autobusu částkou 200 000 Kč. Například společnost RWE od roku 2006 vydala na podporu CNG autobusů 28,4 milionu korun.

Postupně se budují plnicí stanice, čímž odpadají další bariéry. V roce 2013 mají být umístěny podél všech hlavních silničních tahů. Zatím je v provozu dvacet plnicích stanic, plynárenské společnosti se zavázaly, že jich vybudují sto.

O dynamickém rozvoji CNG nejlépe vypovídají data týkající se spotřeby. V roce 2008 bylo prodáno 6,758 milionu metrů krychlových zemního plynu. Například společnost RWE, která prodala milion metrů krychlových, dosáhla téměř stoprocentního meziročního nárůstu.

"Je reálné, že koncem roku 2010 by mohl objem v tuzemsku prodaného CNG přesáhnout dvanáct milionů metrů krychlových stlačeného zemního plynu," tvrdí Tomáš Varcop, člen představenstva RWE Transgas, zodpovědný za obchod.

Ekologické technologii dala Evropa zelenou

Ekonomické argumenty jsou navíc podpořeny ekologickými. Spalováním zemního plynu vzniká prakticky pouze voda a oxid uhličitý. Prachové částice, polyaromatické uhlovodíky, oxidy síry a dusíku se při spalování téměř neuvolňují. CNG je tedy šetrné k životnímu prostředí.

I proto s nárůstem využití stlačeného zemního plynu v dopravě počítá Evropská unie. Do roku 2020 by měl mít zemní plyn minimálně desetiprocentní podíl na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě.

Na plyn Evropská unie sází i proto, že je CNG technologie na rozdíl od využití vodíku či palivových článků už vyzkoušená a konkurenceschopná. Pro využití plynu hovoří i fakt, že světové zásoby zemního plynu jsou proti ropě dvojnásobné.

Akční plán Evropské komise z roku 2001 předpokládá, že v roce 2020 bude v rámci sedmadvacítky v provozu 23,5 milionu CNG vozidel a spotřeba zemního plynu jako paliva dosáhne 47 miliard metrů krychlových, což je téměř stonásobek současné roční spotřeby v rámci Unie.

K tomu, aby se CNG technologie dále šířila, je třeba budovat nové plnicí stanice a informovat veřejnost o plynu jako o výhodném alternativním palivu. Jeho cena je ve srovnání s benzínem zhruba poloviční a cenotvorba plynárenských společností tento poměr dlouhodobě zajišťuje.

Když navíc potenciální zákazník uvidí, že je CNG automobil konkurenceschopný dokonce i v náročných podmínkách rallye sportu, dá ekologické technologii CNG zelenou i ve svých plánech.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí