Čtvrtek, 28. března 2024

Havlova medvědí služba

Havlova medvědí služba

Bývalý prezident Václav Havel chtěl včera podpořit Stranu zelených - a udělal z toho katastrofální parodii sebe sama i zelené politiky.

Jako obvykle tepal představu, že "růst musí růst a růst a zase růst". Někde prý četl, že Škoda Auto "potřebuje vyrábět čím dál víc aut, protože lidé potřebují práci". Připadá mu to, "jako kdyby někdo řekl, že koncentrační tábory být musí, protože přece potřebujeme práci pro ty dozorce".

Od Václava Havla, milovníka aut, to skutečně sedí. Nebo už zapomněl, jak v září 1999 nadšeně testoval novou fabii a řítil se po okolí Lán stošedesátkou? (Podle svědectví spolujezdce Vratislava Kulhánka si tehdy prezident liboval, jak je vůz hezky odhlučněn.)

Srovnání Škodovky s koncentrákem, ztělesněním čirého, zla je mimořádně špatná metafora. Snad bylo lepší předstírat přeslechnutí, jako když se přihodí společenský trapas. Jenže Václav Havel není bezvýznamný penzista, ale dosud nejznámější Čech (v lidové anketě třetí největší osobnost celé naší historie). Kde zůstal Havel-analytik, rozvažující co nejpřesnější výraz? Kdyby mluvil o lidských právech, v životě by si takové nepřesné klábosení nedovolil; jak to, že u "zelených" témat ano?

Jestli měla krátká éra Bursíkových zelených smysl, pak měl být v modernizačním étosu, v upozornění, že být ekologický může mít ekonomický smysl. Kdyby Havel místo snění o rokokových pastvinách bez aut otevřel výroční zprávu Škody Auto o udržitelném rozvoji (nebo to měla udělat Strana zelených), mohl promluvit věcně o tom, jak i tlak zelených prospívá byznysu. Třeba: I když se v letech 1991 -- 2007 zvýšila výroba vozů třikrát, ve spotřebě vody a v emisích nastal pokles. Jestli se při výrobě vozu před dvanácti lety vyhazovalo 84 kilo odpadu, dnes 39.

Takto dělá ze sebe i ze zelených kavárenské apokalyptiky, kteří hořekují nad abstraktním růstem, a pak odjedou domů mercedesem S 600. Ten používal Havel ve své hradní éře, měl spotřebu po městě 21,7 litru. A mimochodem, vypouštěl třikrát víc emisí než dnešní model Fabia Greenline.

AUTOR: Tomáš Němeček
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů