zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Případová studie pro řešení infrastruktury

10.06.2009
Geologie
Případová studie pro řešení infrastruktury
Zajištění výstavby a chodu zázemí pro zaměstnance dolu na těžbu ilmenitu na Madagaskaru, v oblasti s velmi obtížnou přístupností bez infrastruktury, se stalo náročným úkolem pro společnost Sodexo, která se zabývá facility managementem (FM).

QIT Madagascar Minerals (QMM) je projektem těžby ilmenitu v jihovýchodní části Madagaskaru nedaleko Fort-Dauphin s předpokládaným výnosem 750 000 tun ročně, což představuje 10 % z celosvětového objemu těžby ilmenitu. Za tímto účelem došlo k uzavření partnerství mezi vládou Madagaskaru (20 %) a těžařskou společností Rio Tinto (80 %).

Už na začátku bylo jasné, že výstavba zázemí pro důlní zaměstnance v zemi, kde neexistuje žádná infrastruktura, a navíc v jedné z neobtížněji přístupných oblastí ostrova, bude velmi těžký úkol. Pro Rio Tinto bylo klíčové dosáhnout vyšších standardů udržitelného rozvoje a zmírnění souvisejících sociálních, ekonomických a environmentálních dopadů projektu, aby firma získala povolení k těžbě a zajistila investice.

Vybudování a zprovoznění zázemí pro zaměstnance pod názvem Pioneer Village vyžaduje mnohé - od nákupu zboží a dopravy, přes nábor a školení nekvalifikovaných pracovních sil z různorodého kulturního prostředí, až po řízení všech administrativních, právních či finančních potřeb.

Společnost Sodexo v tomto směru navrhla zřízení pozice Sustainable Development Manager, který bude mít na starosti nábor zaměstnanců, profesní a informativní školení a výběr dodavatelů z místní komunity, upřednostnění přihlášek o zaměstnání od lidí z lokálních komunit, kdy školení probíhají přímo na místě, zavedení férového nákupního přístupu ke komunitním projektům řízenými neziskovými organizacemi s příznivými podmínkami plateb.

Na začátku byl týmem Sodexo vyhotoven předběžný detailní audit, který ukázal, jaké zdroje jsou na místě a co bude potřeba na ostrov přivézt, kdo může být vyškolen lokálně a kdo by měl být rekrutován z ostatních regionů ostrova. Bylo jasné, že prefabrikované prvky budou muset být dovezeny z centrály v Jižní Africe. Zároveň ale nejbližší přístav nebyl uzpůsoben k manipulaci s kontejnery dlouhými 40 stop. To znamenalo, že by dodávky musely putovat až tři týdny po 600 km dlouhých, doposud neexistujících silnicích, na kterých by řidiči po většinu cesty nebyli k zastižení.

Pokud jde o šíři služeb poskytovaných Sodexo pro QMM, zahrnovaly výstavbu tábora pro pracovníky, státní dodávky, výrobu stavebních dílů, vyložení dovezeného materiálu a transport na místo, výstavbu, dodávky energie, předání a uvedení do provozu, catering, prádelnu, hospodaření, údržbu budov a jejich zařízení, odpadové hospodářství apod.

Klíčem k úspěchu projektu bylo především vytvoření dokonalé logistické sítě. Díky logistickým odborníkům Sodexo se ji podařilo vybudovat během několika týdnů, souběžně s náborem a školením místní pracovní síly s rozvinutým plánem pro kvalitu, zdraví, bezpečnost a životní prostředí (QHSE).

AUTOR: Ing. Dan Krupanský, ExMBA
provozní ředitel pro oblast FM
společnost Sodexo
Zdroj: STAVITEL

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí