Vznikne více skleníkových plynů při přepravě lidí vlakem anebo při letu
letadlem? Navzdory tomu, co velí „zdravý selský rozum“ a píšou nejrůznější
příručky o ochraně životního prostředí, je ekologičtější let letadlem. K tomuto
překvapivému závěru došel Michail Chester a Arpad Horvath z University of
California v Berkeley poté, co provedli srovnání silniční, železniční a letecké
dopravy. V potaz vzali nejen spotřebu pohonných hmot, ale všechno, co je
k danému systému přepravy zapotřebí. U automobilů jsou to silnice, mosty,
tunely, benzínové pumpy atd. Tyto „dodatečné“ náklady zvyšují spotřebu energie
na vlastní automobilovou dopravu o 63%. Železnice se neobejde bez kolejí,
pražců, trolejí, nádraží, dep, železničních přejezdů a mnoha dalších „doplňků“.
Jejich tolik, že zvyšují energetickou náročnost železniční dopravy na víc než
dvojnásobek ve srovnání s energií nutnou k samotnému prohánění vlaků od města
k městu. Letadlo potřebuje k letu poměrně hodně energie, ale jeho „zázemí“ je ve
srovnání s auty a vlaky velmi skromné. Cesta vzduchem se obejde bez kolejí,
semaforů i opravy děr v asfaltu a zimních chemických posypů. A tak vychází
americkým vědcům letecká doprava jako ekologičtější než jízda vlakem.
Vznikne více skleníkových plynů při přepravě lidí vlakem anebo při letu letadlem? Navzdory tomu, co velí „zdravý selský rozum“ a píšou nejrůznější příručky o ochraně životního prostředí, je ekologičtější let letadlem. K tomuto překvapivému závěru došel Michail Chester a Arpad Horvath z University of California v Berkeley poté, co provedli srovnání silniční, železniční a letecké dopravy. V potaz vzali nejen spotřebu pohonných hmot, ale všechno, co je k danému systému přepravy zapotřebí. U automobilů jsou to silnice, mosty, tunely, benzínové pumpy atd. Tyto „dodatečné“ náklady zvyšují spotřebu energie na vlastní automobilovou dopravu o 63%. Železnice se neobejde bez kolejí, pražců, trolejí, nádraží, dep, železničních přejezdů a mnoha dalších „doplňků“. Jejich tolik, že zvyšují energetickou náročnost železniční dopravy na víc než dvojnásobek ve srovnání s energií nutnou k samotnému prohánění vlaků od města k městu. Letadlo potřebuje k letu poměrně hodně energie, ale jeho „zázemí“ je ve srovnání s auty a vlaky velmi skromné. Cesta vzduchem se obejde bez kolejí, semaforů i opravy děr v asfaltu a zimních chemických posypů. A tak vychází americkým vědcům letecká doprava jako ekologičtější než jízda vlakem.