zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologická kosmetika přitahuje zákazníky i reklamu

27.06.2009
Obecné
Ekologická kosmetika přitahuje zákazníky i reklamu

Jahody, levandule, rozmarýn, kakaové máslo, ovesné mléko nebo med v přírodní kvalitě nabízí ve svých produktech výrobci kosmetiky označované jako ekologická. Podobně jako u potravin se stále více prosazují kosmetické výrobky bez chemických přísad. Podle výrobců nejen voní, ale také pomáhají. Navíc prý šetří zvířata i přírodu. Odborníci však varují před přílišným nadšením z prostředků označovaných jako "přírodní". Mnohdy jde pouze o reklamní trik.
"V kosmetice se stále víc používají přírodní látky. Je to ale také obrovská součást reklamy. Názvy jako ´ekologický´ a ´přírodní´ zvyšují hodnotu produktu. Kosmetika s tím umí velmi dobře pracovat," řekl ČTK Petr Lukeš z Asociace vizážistů a stylistů ČR. Podle něj je zřejmá snaha vyrábět kosmetiku, která příliš nezatěžuje životní prostředí. Tento přístup ale prý firmy měly i v minulosti. "Jako nový reklamní prostředek se osvědčilo označit tuto kosmetiku jako ekologickou," řekl.
Jako vanilková fontána prý může působit šumivá koule z přírodního vanilkového extraktu s tišícím dotekem santalového dřeva a náznakem karamelu. Požitek slibuje také masážní olej s využitím vanilkové silice smíchané s přírodními rozpustnými másly. Znalci si libují v tuhých parfémech z přírodního máslového základu, které voní jako cukrárna plná karamelů, a tělo potěší i peelingové přípravky z cukru, čerstvého zázvoru, fenyklu a levandulového oleje.
V sortimentu ekokosmetiky nechybějí mýdla, šampony, kondicionéry, tělová mléka, pudry, masážní oleje, pleťové krémy, masky, deodoranty nebo vlasové přípravky. Podle tvrzení jednoho z výrobců je v jahodovém sprchovém gelu hlavní ingrediencí nálev ze skutečných jahod, v ovocném šamponu nechybí čerstvá šťáva z ananasu a přípravky pro čištění pleti obsahují mleté mandle, květy levandule nebo mořské řasy.
Za přednost ekologické kosmetiky výrobci mnohdy označují skutečnost, že jde o produkty, které nejsou testovány na zvířatech. Problém mnoha kosmetických výrobků je však podle dermatoložky Jany Hercogové z pražské Fakultní nemocnice Na Bulovce v tom, že nejsou testovány vůbec. Nelze tak podle ní hodnotit, zda je pro lidský organismus vhodnější kosmetika přírodní, nebo vytvořená na chemické bázi.
"Záleží na konkrétní molekule a produktu. Kosmetika je látka, která působí pouze po dobu, kdy je používána. Když se vysadí, přestane fungovat," řekla ČTK. Podle ní některé kosmetické firmy nechtějí absolvovat postup, který je nezbytný při výrobě léků, aby se zjistilo, jak je výrobek účinný. "Tvrdí pouze, že neškodí," uvedla. Upozornila zároveň, že kosmetika musí obsahovat konzervační látky, pokud není určena k rychlé spotřebě. "Pokud jakákoli věc se nespotřebuje do měsíce a není v lednici, prakticky vždy obsahuje konzervační látky," uvedla.
Podle Lukeše pojem ekologická kosmetika dosud není striktně vymezen. "Jsou výrobci, kteří takovou kosmetiku pojmou jako zcela přírodní, tedy bez konzervačních přísad. Mohou ale také používat přírodní konzervanty, jako u olejové kosmetiky, které prodlužují životnost produktu. Vyloučeno ale není ani použití chemických konzervantů," vysvětlil.
Přírodní kosmetika se podle Lukeše snaží vycházet z tradičních látek, které prakticky nevyžadují testování. "Může to být například výtažek z jojobového oleje, který se používá mnoho let. Je o něm známo, že neškodí a dá se z něj udělat velmi dobrá kosmetika, aniž by musela procházet testováním na zvířatech," řekl.
Podle odborníků by nicméně bylo chybné očekávat od takzvaných přírodních přípravků zázračný nebo léčivý efekt. "Už v tradičním bylinkářství měla mast z nějaké bylinky léčivé účinky, přestože to formálně léčivo nebylo. Spousta látek může mít léčivé účinky, avšak otázkou je, zda je jich v přípravku dostatek," uvedl Lukeš. Upozornil zároveň, že i výtažek z bylin nebo esenciální olej může způsobit alergii, stejně jako chemické látky.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí