zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nová škodovácká tramvaj jezdí v Praze

29.06.2009
Obecné
Energie
Nová škodovácká tramvaj jezdí v Praze

 První vyrobený vůz nové tramvaje ŠKODA ForCity (ŠKODA 15T) plzeňského výrobce ŠKODA TRANSPORTATION zahájil jízdní zkoušky na pražských tratích.

Tramvaj ForCity

Tramvaj ForCity


Do roku 2017 dodá ŠKODA TRANSPORTATION pražskému dopravnímu podniku celkem 250 těchto tříčlánkových stoprocentně nízkopodlažních tramvají. Podle primátora Béma bude nová tramvaj důstojným příspěvkem pro modernizaci pražské hromadné dopravy. „Moderní výrobek se zcela novými technickými řešeními pomůže měnit tvář města v 21. století,“ uvedl Bém.
„ŠKODA ForCity je naší první zcela nízkopodlažní tramvají. Pohodlný nástup, výstup, ale i přepravu ocení jistě nejen Pražané, ale i návštěvníci naší metropole,“ uvedl při loňském představení prototypu Tomáš Krsek, generální ředitel ŠKODA TRANSPORTATION a. s.

Druhý vůz ŠKODA ForCity bude dodán k jízdním zkouškám do Prahy v měsících srpnu až září 2009. Zpočátku budou nové tramvaje jezdit po pražských kolejích ve zkušebním provozu bez cestujících, později s cestujícími. První cestující se tedy mohou svézt novými tramvajemi ŠKODA ForCity již v druhé polovině letošního roku. Prototypy vozů se podrobují zkouškám, podle jejichž výsledku výrobce obdrží všechna potřebná osvědčení státních institucí (například Drážního úřadu) pověřených dozorem a kontrolou vyráběných vozidel před jejich uvedením do provozu.

Na otázky novinářů odpovídal i generální ředitel ŠKODA HOLDING Tomáš Krsek

Na otázky novinářů odpovídal i generální ředitel ŠKODA HOLDING Tomáš Krsek


Jízdní zkoušky zhodnotí také výrobce ŠKODA TRANSPORTATION svými odborníky včetně externích specialistů. Vyhodnocení zkoušek poslouží jako podklad pro úpravy, s nimiž bude počítat první série 32 kusů, které mají být vyrobeny do 31. 12. 2010. Výsledky zkoušek budou předány také Dopravnímu podniku hl. města Prahy. Tramvaje ŠKODA ForCity se mají sériově vyrábět a dodávat v letech 2010 až 2017.

Tříčlánková jednosměrná tramvaj ŠKODA ForCity je navržena pro 61 sedících a až 239 stojících cestujících (pro srovnání – Š 14T má celkovou kapacitu 270 cestujících). Je dlouhá 31,4 m, široká 2,46 m a výška vozidla přes sběrač je 3,6 m. Maximální dovolená rychlost je elektronicky omezena na 60 km/h. Autorem nadčasového designu je ing. arch. Patrik Kotas.
Tramvaj ŠKODA ForCity je vybavena šesti dvoukřídlými dveřmi pro cestující, které otevírají v zastávkách 40 procent boční plochy celého vozu. První dveře jsou určeny jen pro řidiče a jsou graficky i polohou zřetelně odlišeny od dveří pro cestující. Podlaha vozu je uložena nad temenem kolejnice ve výšce 350 mm, což se blíží úrovni nástupních ostrůvků zastávek.

První ujeté metry nové tramvaje si nenechaly ujít ani televizní štáby

První ujeté metry nové tramvaje si nenechaly ujít ani televizní štáby


Vnitřní vybavení tramvaje, rozmístění sedaček a záchytný systém, zcela odpovídají požadavkům zákazníka – pražského dopravního podniku – a je možné je dále v určitých mezích upravovat podle zkušeností provozovatele i výrobce. Pracoviště řidiče je ve zcela oddělené klimatizované části kabiny. Podobně jako u současných osobních automobilů je tu spojena funkce topení a větrání. Řízení vozu usnadňují počítačové systémy. Vozidlo je standardně vybaveno kamerovým systémem, který snímá prostor exteriéru vozu i interiér tramvaje, řidič vše sleduje na dvou monitorech.
Hnací podvozky mají extrémně malou stavební výšku, která dovoluje celý vnitřní prostor vozidla řešit bez jakýchkoliv schodů. Podvozky jsou zcela otočné. Tramvaj je poháněna 16 synchronními střídavými motory uspořádanými ve čtveřicích. Elektronika umístěná u každého motoru dovoluje řídit moment a otáčky každého motoru zvlášť. Toto řešení je zcela revoluční a umožňuje řídit jízdu tramvaje v mnoha režimech odpovídajících geometrickému profilu tratě.

Tak vypadá stanoviště řidiče ForCity 

ZDROJ: ŠKODA HOLDING, a.s.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí