Čtvrtek, 28. března 2024

Hybridní autobus s palivovými články

Hybridní autobus s palivovými články je prvním zástupcem nové generace autobusů na palivové články od koncernu Daimler Buses

Hybridní autobus s palivovými články

Nový autobus Mercedes-Benz Citaro FuelCELLHybrid oslavil svojí světovou premiéru na světovém kongresu dopravních podniků UITP (Union Internationale des Transports Publics) ve Vídni pořádaném od 7. do 11. června. Hybridní autobus s palivovými články je prvním zástupcem nové generace autobusů na palivové články od koncernu Daimler Buses. Během jízdy nedochází k emisím škodlivin a jízda je téměř nehlučná. Díky tomu je vhodný především pro nasazení do vysoce zatížených městských center a metropolí.

Nový autobus v sobě slučuje přednosti před několika měsíci představeného autobusu Citaro G BlueTec Hybrid, kombinujícího dieselový a elektrický pohon, a Citara s palivovými články, které je poháněno vodíkem a bezvadně se osvědčilo při flotilovém testování. Analogicky k autobusu Citaro s pohonem na palivové články první generace je technika autobusu Citaro FuelCELL-Hybrid montována z důvodu úspory místa převážně na zesílené střeše autobusu pod elegantním pláštěm. Vpředu jsou umístěny tlakové nádrže na vodík. Protože má pohonná technika hybridu Citaro FuelCELL výrazně nižší spotřebu, bylo možné zredukovat počet nádrží z devíti na sedm o celkové kapacitě 35 kg vodíku.

Bezprostředně za lahvemi s plynem jsou umístěny trakční lithium-iontové baterie, u autobusů na palivové články se jedná o premiéru. Tyto akumulátorové baterie mají kapacitu 27 kWh a napájejí elektromotory s konstantními 120 kW. S proudem z akumulátorů může jet Citaro FuelCELL-Hybrid zhruba 2 až 3 km výhradně na bateriový pohon. Kvůli zvýšení výkonu a efektivity jsou baterie chlazeny vodou, protože lithium-iontové baterie pracují optimálně v teplotním rozsahu 15 až 55 °C.

Za klimatizací určenou pro prostor cestujících, která je umístěna v ose střechy, se nachází srdce pohonu autobusu - dva zásobníky palivových článků. Jsou uspořádány vedle sebe, pracují však nezávisle. Každý zásobník obsahuje 396 jednotlivých palivových článků. Mezi zásobníky se nacházejí dávkovací zařízení pro vodík a přívod vzduchu palivových článků. Životnost zásobníků palivových článků byla oproti předchozí generaci prodloužena přibližně o 50 % na minimálních šest let. I jejich účinnost je mnohem vyšší: dosahuje nyní působivé hodnoty 51 až 58 %; první generace se dostala na pouhých 38 až 43 %.

Za zásobníky jsou namontovány výměníky tepla. Ty využívají odpadní teplo palivových článků k vyhřívání prostoru pro cestující. Pokud není topení potřeba, nebo když vzniká více tepla, než je nutné, odvádějí teplý vzduch čtyři dmychadla. Z výfuku na zádi neunikají žádné škodliviny, vystupuje zde výhradně neškodná vodní pára.

Na zádi autobusu jsou umístěny elektronické a elektrické moduly pro pohon pomocných agregátů. Ať se jedná o čerpadlo posilovače řízení, klimatizaci nebo kompresor stlačeného vzduchu - pohon pomocných agregátů je u autobusu Citaro FuelCELL-Hybrid řízen elektricky vždy podle potřeby a je tedy velmi efektivní. Tam, kde se u dieselového autobusu obvykle nachází automatická převodovka, jsou nyní na levé straně umístěny dva střídače. Centrální motor z první generace autobusů na palivové články nahradily vodou chlazené asynchronní motory pohánějící náboje kol. Společně dosahují trvalého výkonu 120 kW a maximálního výkonu 160 kW při rozjezdu. Výkon motorů je projektován velkoryse a obstojí i ve velmi náročných terénech. Motory, střídače a baterie rovněž pocházejí beze změny z autobusu Citaro G BlueTec Hybrid.

Úspornost autobusu Citaro FuelCELLHybrid spočívá především v rekuperaci, tedy zpětném získávání brzdné energie. Tato technika ušetří u typu Citaro FuelCELLHybrid podle dopravních podmínek a terénu přibližně 10 až 25 % vodíku. K tomu je třeba připočítat ještě vyzrálou energetickou regulaci sériového hybridního pohonu. Spotřebu dále snižují vysoce efektivní palivové články, snížená zásoba vodíku s příslušnou nízkou hmotností a elektrický pohon všech pomocných agregátů podle potřeby. Celková spotřeba tak vychází na pouhých 11 až 13 kg vodíku na 100 km. Pro porovnání: předchozí autobusy s pohonem na palivové články spotřebovaly přibližně 22 kg vodíku na 100 km.

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid byl vyvinut v rámci globální iniciativy "Shaping Future Transportation" pro užitková vozidla Daimler. Cílem této iniciativy je realizovat vizi bezemisního užitkového vozidla prostřednictvím čistých pohonných systémů a alternativních paliv. Shaping Future Transportation v sobě zahrnuje ochranu zdrojů, snižování emisí všeho druhu a současně dosažení maximální možné bezpečnosti v provozu.

"Náš nový hybridní autobus s palivovými články je dalším krokem na cestě k nulovým emisím. Pomocí tohoto vývoje chceme dlouhodobě naplnit naší roli technologického vůdce," zdůrazňuje Hartmut Schick, ředitel Daimler Buses. Inženýři využili při vývoji autobusu specifické know-how koncernu: Systémy palivových článků jsou například identické se systémy F-CELL pro Mercedes-Benz třídy B, jejichž výroba v malých sériích bude zahájena ještě v tomto roce. I další komponenty se používají u obou typů vozidel a vývojáři si vzájemně předávají výsledky pokusných testů.

Daimler Buses začne u této nové generace autobusů na palivové články s malou sérií asi 30 vozidel a bude je nabízet evropským dopravním podnikům. Od podzimu se bude nové Citaro FuelCELL-Hybrid intenzivně testovat ve vybraných městech v Evropě, podobně jako v letech 2003 až 2006 během úspěšného CUTE flotilového testu Evropské unie Citara s palivovými články. V rámci tohoto projektu a při dalších přidružených projektech od roku 2003 až dodnes ve 12 dopravních podnicích na 3 kontinentech se mimořádně osvědčilo 36 autobusů Mercedes-Benz Citaro s pohonem na palivové články. Tyto autobusy potvrdily během zhruba 135 tis. provozních hodin a při více než 2 mil. ujetých kilometrů způsobilost ekologického pohonu na palivové články pro praxi.

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů