zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Co spojuje auta a tabákové výrobky?

15.07.2009
Obecné
Co spojuje auta a tabákové výrobky?
I reklama na automobily by mohla mít jasně stanovená pravidla pro grafickou úpravu.


Oficiální dovozci značek Mitsubishi a BMW, tedy společnosti Mitsubishi Motors ČR a BMW Group ČR, se sešli "na lavici obžalovaných" - oba totiž podle občanského sdružení Ekologický právní servis (EPS) při uvádění informací o emisích CO2 v reklamě maří smysl zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

EPS na ně podal žalobu jako na "exemplární příklady". Podle Filipa Gregora z EPS většina propagačních materiálů, které zmíněné automobilky používají, smyslu uvedeného zákona neodpovídá. Jako důkazní materiál soudu předložil tiskovou inzerci a televizní spoty zmíněných automobilek z roku 2008 a jejich nejnovější kampaně z letošního roku. "Mitsubishi konkrétně používá pro informace o spotřebě a emisích CO2 velmi malé písmo a navíc tento text umísťuje vertikálně k ostatnímu textu. BMW zase typicky používá písmo velmi malého fontu umístěné stranou od nápadných částí reklamy," říká Filip Gregor. Zákon ale podle Petra Kůty z advokátní kanceláře KMVS, která se specializuje na reklamní právo, neuvádí povinné rozměry písma, umístění textu atd., jako je tomu např. u reklamy na tabákové výrobky. "Příslušná evropská směrnice pouze doporučuje, aby tyto informace byly snadno čitelné a neméně nápadné než hlavní část informací uváděných v propagační literatuře. Z pohledu českého právního prostředí se tedy nejedná o závaznou podmínku," komentuje Petr Kůta a dodává: "Uvedené ustanovení platí již několik let. Na trhu se tedy ustálila určitá obchodní praxe, ze které je třeba vycházet, a nelze z ničeho nic přijít s tím, že se například písmo zdá někomu příliš malé. To je velmi subjektivní záležitost."

Společnost Mitsubishi Motors ČR již v minulosti čelila stížnosti v obdobné věci u Rady pro reklamu. Ta ale stížnost neuznala jako opodstatněnou. Jak přiznává Filip Gregor, je cílem EPS dosáhnout toho, aby soud jasně stanovil, jaké povinnosti výrobcům automobilů plynou ze stávající - podle Gregora "pohříchu vágně formulované" právní úpravy. "V případě, že se soud takového výkladu neodváží... měl by být zákon upraven tak, aby byl konkrétní a automobilky se nemohly tomuto zákonu sice na první pohled podrobovat, ale zároveň nenaplňovat jeho smysl," shrnuje za EPS Filip Gregor a dodává: "Rád bych také upozornil na to, že geneze zákonné úpravy, týkající se tabákového průmyslu byla velmi podobná."

Petr Kůta s ním ale nesouhlasí: "Obecně musím říci, že nemohu v žádném případě souhlasit s názorem, aby uvádění těchto informací u reklamy na auta bylo přirovnáváno k reklamě na tabákové výrobky. Je třeba skutečně odpovědně přemýšlet o tom, jaká informace je pro spotřebitele - např. z důvodu ochrany jeho života či zdraví - nutná, aby musela být v reklamě uvedena v předem stanovených parametrech," a dále pokračuje: ,,Při takovém přístupu, by nakonec v reklamách byla pouze samá varování a vytratila by se tak podstata samotné reklamy."

Zástupci obou automobilek se ke kauze nechtějí příliš vyjadřovat. Martin Krob, general manager Mitsubishi Motors CZ, je přesvědčen, že povinnost danou zákonem č. 56/2001 Sb. plní: "Ve všech svých propagačních materiálech zřetelně předmětné údaje stanovené zákonem uvádíme. Výše uvedené ustanovení zákona, ani jiné ustanovení zákona, žádným způsobem nepředepisuje velikost a typ písma, jakým má být předmětná informace v propagačním materiálu uvedena." Kateřina Cmuntová, PR & Event specialist českého zastoupení BMW odmítá situaci komentovat se slovy: ,,Celou věc jsme předali k prošetření, žádné vyjádření vám zatím poskytnout nemůžeme," a dodává: "Těžko říct, kdy budeme znát výsledky. Z minulosti a podobných případů ostatních automobilek však můžeme usuzovat, že to bude otázka měsíců."

AUTOR: Jitka Němečková
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí