VW:Koncernový motor 1,2 TSI
K downsizingu, tedy nahrazování větších motorů menšími přeplňovanými, se v poslední době uchyluje většina evropských automobilek, a Volkswagen je jedním z lídrů tohoto trendu. Benzinové turbomotory v třídě malých vozů zatím příliš zastoupeny nejsou, nový 1,2 TSI proto bude v Polu jedním z mála takových motorů nabízených v Evropě, vedle Renaultu Clio 1,2 TCe jediným, který cílí na běžné zákazníky. Peugeot 207, Fiat Grande Punto i sesterský SEAT Ibiza totiž nabízejí přeplňované benzinové agregáty jen pro sportovně laděné verze.
Motor má na rozdíl od 1,2 MPI (u vozů Škoda známý jako HTP), který tvoří základ nabídky nového Pola, konfiguraci se čtyřmi válci v řadě. Hliníkový blok je osazen jedním turbodmychadlem, dodávku paliva do válců zajišťuje přímé vstřikování.
Nejvyšší výkon je 77 kW při 5000 min-1, což je stejná hodnota, jakou vykazoval motor 1,6 l v předchozí generaci Pola. Maximum točivého momentu 175 Nm leží díky přeplňování v pásmu 1500 až 3500 min-1. Na výběr bude šestistupňová manuální převodovka a sedmistupňová dvouspojková DSG. Kombinovaná spotřeba Pola 1,2 TSI je, stejně jako u tříválcového 1,2 MPI, 5,5 l/100 km. Ve srovnání s předchozím Polem 1,6 to představuje úsporu 1,2 l/100 km, tedy 18 %. Nejvyšší rychlost je 190 km/h a akcelerace z klidu na 100 km/h trvá 9,7 s.
Ve srovnání s Cliem 1,2 TCe tak Polo vedle o 3 kW vyššího výkonu získává především větším maximem točivého momentu (+ 30 Nm), o 1,4 s rychlejším zrychlením na 100 km/h a o 0,4 l/100 km nižší kombinovanou spotřebou paliva. Clio je ovšem vybaveno pětistupňovou manuální převodovkou, má tedy o jeden převodový stupeň méně.
VW Polo 1,2 TSI - srovnání s Renaultem Clio 1,2 TCe | ||
Model, motor | Volkswagen Polo 1,2 TSI | Renault Clio 1,2 TCe 100 |
Převodovka | 6M (7DSG) | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | - | 1149 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 77/5000 | 74/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 175/1500-3500 | 145/3000 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 184 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,7 | 11,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,5 | 5,9 |
Provozní hmotnost [kg] | - | 1100 |
Pozn.: Obdobný motor pohání i jeden model Škody Yeti
ZDROJ:www.news.auto.cz, kráceno