zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Údržba může být i ekologická

19.08.2009
Obecné
Údržba může být i ekologická

Nákupní vozíky a košíky jsou k dispozici ve dvou základních provedeních, drátěné nebo plastové. Oba tyto typy mají své přednosti a záleží na obchodníkovi, z jakého materiálu si výrobek zvolí. Z toho se také odvíjí nezbytná údržba, která odráží aktuální trendy, jako je například zohlednění dopadů na blízké okolí a proklamované ochrany životního prostředí.

Údržba může být i ekologická

U drátěných vozíků je z hlediska provozu výhodou především jejich dlouhá životnost. Jsou většinou povrchově upravovány zinkováním s ochranným lakem, který prodlužuje životnost povrchové úpravy. Pro informaci, firma Wanzl vloni zavedla novou technologii povrchové úpravy Power Coating. Vychází z technologie používané v automobilovém průmyslu, zaručuje vynikající kvalitu povrchové úpravy a navíc si zákazník může zvolit barvu vozíku přesně podle firemní identity.

PLAST PŘEJE RFID

Drátěné vozíky jsou mimořádně pevné a neulpívá na nich tolik nečistoty. Ve srovnání s plastovými jsou těžší a hlučnější, i když hluk se dá především v městských zónách tlumit pomocí speciálních koleček se silikonovou vložkou, takže se při jízdě vibrace v menší míře přenáší na konstrukci vozíku. K odhlučnění slouží i dorazy a plastové prvky, které snižují vibrace mezi jednotlivými částmi vozíku. Plastové vozíky jsou lehčí, lépe se s nimi manipuluje a mají tišší chod. Jejich hlavní předností je perspektiva při větším využití RFID technologií, které jsou instalovány přímo na vozíku, což u drátěného provedení není u všech technologií možné. Co se týká košíků, firma Wanzl vyrábí a dodává drátěné košíky HW o objemu 16-24 litrů nebo plastové košíky WA. K novinkám patří BOXXI, celoplastový košík, vhodný hlavně do hobby center nebo ergonomicky řešený košík GT26.

EKOLOGICKÉ MYTÍ V UZAVŘENÉM BOXU

Na všech vozících by se samozřejmě měla provádět pravidelná údržba včetně jejich mytí. O tuto službu se stará ve firmě Wanzl speciální oddělení Zákaznický servis, které nabízí pravidelný servis nákupních vozíků včetně vyčištění a promazání koleček, eventuálně jejich výměnu, kontrolu a opravy mincovníků, výměnu plastových částí u drátěných nákupních vozíků, které jsou poškozeny především vandaly. Totéž platí i pro madla nákupních vozíků. Důležitou činností je i mytí. Čistota musí splňovat požadované hygienické normy, čisté vozíky jsou i vizitkou prodejny a přilákají další zákazníky. Firma Wanzl provádí mytí nákupních vozíků horkou parou za použití speciálních ekologických mycích prostředků s příměsí dezinfekce. Letos přišla s novinkou ekologického mytí za pomoci mycího vozu. Předností je, že probíhá uvnitř uzavřeného boxu. Použitá voda je vyčištěna a v nezávadném stavu použita k opětovnému čištění. Nečistoty a zbylá voda jsou jímány do nádrže a posléze ekologicky likvidovány. Při tomto způsobu mytí se snižuje hlučnost při manipulaci s vozíky, a tím i nepříznivý dopad na okolí - rozstřik vody, její stékání po parkovišti. Navíc odpadá nutnost napojení na elektrickou a vodovodní síť prodejny; vším disponuje mycí vůz. Jako doplňkovou službu firma nabízí i čištění horkou parou. Jedná se o místa pro stání vozíků, parkovací boxy nebo nedostupná místa prodejen.

ERGONOMICKÉ MADLO PRO MAXIMÁLNÍ POHODLÍ

K trendům, které v současné době ovlivňují provoz prodejen, patří stále rostoucí využití moderních RFID technologií. Přinášejí větší hospodářskou efektivitu, neboť se redukují náklady při evidenci i placení zboží, které je vybaveno RFID etiketami a následně se snižují inventurní rozdíly, vznikající při krádežích. Důležitým aspektem je rovněž optimalizace obslužného personálu v prodejně. Inovací firmy Wanzl je nové ergonomické madlo Comfort - Griff. Tvar příjemný pro zákazníky je přizpůsoben geometrii vnitřní plochy rukou a prstů a přenáší ideálním způsobem sílu při tlačení, takže nakupující vynakládá minimální námahu. Navíc lze do madla zabudovat zařízení, pomocí kterého je sledován např. počet vozíků a jejich pohyb po prodejně.

ŘEŠENÍ I PROTI KRÁDEŽÍM

Wanzl jde novou cestou i při vývoji vstupních a výstupních zařízení. Špičku v technickém vývoji reprezentuje elektronický systém eGate. Svou inteligentní senzorikou a multifunkčním high-tech vybavením naznačuje současně přechod do nového světa nakupování se samostatným skenováním (Self-Scanning) a placením (Self-Payment). Ať už se jedná o vstup nebo výstup, nová generace eGate je perspektivní řešení se silným účinkem proti krádežím. Veškeré základní funkce se dají řídit přes obslužný pult nebo do budoucna i rádiovou službou. Integrovaná počítačová propojovací jednotka nabízí i neomezené možnosti výměny dat, např. zařízení lze připojit na řídicí technický systém budov nebo na dálkovou údržbu. Inteligentní zařízení rozpozná a informuje o neobvyklém chování zákazníků a zamezí jim průchod. Pokusy o manipulaci jsou ihned dále hlášeny prostřednictvím alarmu personálu prodejny - eGate zabrání, aby byl vchod zneužit jako východ. Díky moderní technice pohonu není nutný k obnovení nastavení provozní připravenosti žádný personál.

AUTOR: Milan Horyl

je vedoucím obchodního úseku společnosti Wanzl

ZDROJ: REGAL

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí