Čtvrtek, 28. března 2024

Do stavby tunelu Blanka zasáhl soud

Do stavby tunelu Blanka zasáhl soud

Soud zrušil stavební povolení na část pražského tunelu Blanka. Pracujeme dál, nikdo nám nic neřekl, vzkazují stavební firmy.

Pražský magistrát začíná mít čím dál větší problémy s tunelem Blanka. Nejenom že stavba za více než dvacet miliard korun, jež má ulehčit dopravě v hlavním městě, nabírá zpoždění, ale nyní by se měla úplně zastavit. Alespoň tedy výstavba jedné její části ze Špejcharu do Troje.

HN nyní zjistily, že městský soud již v dubnu zrušil stavební povolení na její část. A Nejvyšší správní soud verdikt předminulý týden potvrdil.

"Pokud se tam nyní staví, tak je to načerno," říká Zdeněk Kuneš, právní zástupce sdružení Za naši budoucnost, které stavbu napadlo u soudu. A to kvůli tomu, že se úřady při schvalování nedostatečně zabývaly tím, nakolik desetitisíce dalších aut, které tunel do Troje a Holešoviček přivede, zhorší životní prostředí.

Stanovisko magistrátu se včera nepodařilo získat. Ředitel odboru městského investora Jiří Toman včera vzkázal, že o rozsudku neví.

Metrostav, který tunely staví, ani IDS, který stavbu za město řídí, prý o tom, že by soud zrušil stavební povolení, nevědí. "Když přebíráme staveniště, musí nám investor dát stavební povolení v právní moci. Že by nebylo platné, nevíme," říká mluvčí Metrostavu František Polák. A stejně odpovídá i Josef Tomeček za IDS.

Nicméně rozhodnutí soudu je jednoznačné. Město, zastoupené IDS, by nyní mělo práce přerušit a pokračovat až poté, co dá vytýkané věci do pořádku a dostane nové povolení. "Pokud by stavělo dál, může dostat až milionovou pokutu," říká advokát Radek Motzke, který se specializuje na stavební právo.

Dá pokutu sám sobě?

Tím, kdo by měl pokutovat, je stavební odbor pražského magistrátu. Město by tedy paradoxně mělo postihnout samo sebe.

"Pokud budou pokračovat ve stavbě, podáme trestní oznámení," říká právník sdružení Zdeněk Kuneš.

Jenže případ komplikuje to, že na uvedený úsek byla vydána tři platná povolení. První na samotný tunel, druhé na napojení na stávající komunikace a třetí na inženýrské sítě v tunelu a další stavby, jako třeba podzemní garáže pod letenskou plání.

A soud zrušil pouze třetí povolení. Bez něj se sice dá prorazit hlavní tunel, ale už ne postavit například vedení a tunel se nedá uvést do provozu - proti prvním dvěma se totiž sdružení nestihlo odvolat včas.

Místním lidem vadí to, že do jejich již nyní dopravou přetížené oblasti přivede tunel další desetitisíce aut denně. A stěžují si, že během stavebního řízení město na jejich námitky nebralo zřetel. To bylo ostatně i důvodem, proč soud vydané stavební povolení zrušil.

"Ulice V Holešovičkách byla zkolaudována na třicet tisíc aut za den, dnes jich tam jezdí dvojnásobek. A až se otevře tunel Blanka, tak by mělo jezdit až sto tisíc aut," říká předsedkyně sdružení Vlastislava Šenarová. Sdružení si od architektů již před několika lety nechalo zpracovat alternativní řešení - podle něho by se část tepny měla například zastřešit.

A i starosta Prahy 8 Josef Nosek připouští, že by úpravy místním lidem pomohly. "Bylo by to prospěšné. Ale nevěřím, že by se na to našly peníze," říká Nosek. Podle něj by nejvíce pomohlo, kdyby se brzy dokončil severní obchvat Prahy přes Suchdol. Jeho příprava ale kvůli odporu tamních obyvatel zamrzla.


Stavba v potížích
Stížnosti ekologů, průtahy ve stavebním řízení a hrozba zpoždění

Zdržení pod Strahovem

- ekologové proti tunelu protestují, tvrdí, že přivede do centra ještě víc aut.

- kvůli jejich protestům proti části u vyústění strahovského tunelu se o tři roky protáhlo stavební řízení, magistrát proto tuto část vyčlenil jako samostatnou stavbu.

Propady půdy

- kvůli dvěma propadům půdy ve Stromovce musel Metrostav zastavit na čtyři měsíce ražby.

- přestože magistrát i stavební firmy tvrdí, že se zpoždění dožene a tunel se otevře podle plánu v listopadu 2011, HN zjistily, že se se v tichosti předělávají harmonogramy.

- nové časové plány počítají se sedmiměsíčním zpožděním.

Zrušené stavební povolení

- městský soud již letos v dubnu zrušil stavební povolení na část tunelu kvůli tomu, že úřady při povolování neudělaly analýzu dopadů na životní prostředí.

AUTOR: Marek Pokorný
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů