Středa, 17. dubna 2024

Šrotovné katapultovalo prodej v USA

Šrotovné katapultovalo prodej v USA

Na programu paradoxně nejvíce vydělaly asijské firmy. Němci vyčerpali svou šrotovací prémii včera, těžila z ní i Škoda Auto.

Američanům se podařilo tzv. šrotovným povzbudit ochablou poptávku po autech, kterou krize srazila na třicetileté minimum.

Prodej aut v srpnu meziročně vzrostl o 4,9 procenta na 1,3 milionu aut. Poprvé od loňského května se tak v USA za jeden měsíc opět prodal více než jeden milion nových vozů.

Americká vláda zavedla šrotovné v červenci a vyhradila na něj tři miliardy dolarů. Každému, kdo zlikvidoval starý vůz, přispěla na koupi nového auta 4500 dolarů (více než 80 tisíc korun). O program byl obrovský zájem a již po měsíci byly peníze vyčerpány. Podle listu The Wall Street Journal bylo s vládní podporou prodáno více než 700 tisíc vozů.

Nejvíce na americkém šrotovném paradoxně vydělaly asijské firmy, které nabízejí více menších vozů než jejich američtí konkurenti.

Prodej aut japonské Toyoty v srpnu posílil o 6,4 procenta a Hondy Motor o deset procent. Nejlépe se ale minulý měsíc na americkém trhu dařilo jihokorejské společnosti Hyundai, která zaznamenala bezkonkurenčně nejvyšší nárůst prodeje, a to o 47 procent.

Z amerických automobilek dopadl nejlépe Ford Motor, který navýšil prodej o 17 procent na téměř 182 tisíc vozů.

Naopak General Motors (GM), pro kterou byl srpen prvním celým prodejním měsícem po opuštění bankrotové ochrany, šrotovné příliš nepomohlo. Prodej automobilky klesl o dvacet procent.

"Rozhodlo to, jak je GM vnímána. Pokud mají lidé vyměnit svůj starý vůz za auto s menší spotřebou, nesáhnou po vozech z dílny GM," vysvětluje analytička automobilového portálu Edmunds.com Jessica Caldwell. Vedení GM odhaduje, že za celý letošní rok se v USA prodá 10,5 milionu aut, tedy zhruba o tři miliony méně než v roce 2008.

Na šrotovné panují rozdílné názory.

"Byl to velký úspěch. Šrotovné posílilo ekonomiku před vstupem do čtvrtého čtvrtletí," pochvaluje počin americké vlády Erich Merkle, prezident konzultační firmy Autoconomy.

Analytici a výrobci aut ovšem varují, že po vysokém srpnovém růstu, kdy se prodej aut meziměsíčně zvýšil o téměř třicet procent, začne v září opět klesat. "V září bez šrotovného prodej opět spadne," říká viceprezident společnosti Ford Motor pro prodej a marketing Ken Czubay. "Očekáváme ale, že i tak budou výsledky za čtvrtý kvartál výrazně lepší než za první čtvrtletí letošního roku," dodává.

Program šrotovného v současné době běží ve třinácti zemích světa. V Evropě na něj nejvíce peněz vyčlenili Němci, a to pět miliard eur. Včera ale spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu (BaFa) oznámil, že peníze vyčleněné na "ekologickou" prémii jsou po osmi měsících vyčerpány. Německá vláda za sešrotování nejméně devět let starého vozu a následnou koupi nového nabízela prémii ve výši 2500 eur (64 tisíc korun). To výrazně přispělo tomu, že se prodej aut v zemi v srpnu meziročně zvýšil o 28 procent na více než 275 tisíc aut.

Stejně jako ve Spojených státech těžili z německého šrotovného především výrobci malých aut. Šrotovací prémie podpořila zájem Němců také o vozy mladoboleslavské Škody Auto, jejímž největším odbytištěm je právě Německo. Nový model Škoda Fabia z dílny Škodovky patřil díky šrotovnému v prvním pololetí letošního roku k nejprodávanějším vozům od zahraničního výrobce. V prvním čtvrtletí byla fabia dokonce nejprodávanějším zahraničním vozem v Německu.


Vybrané země, kde nyní platí šrotovné (celkem 13 zemí)

Velká Británie
Od dubna 2009 do března 2010, lze sešrotovat vůz minimálně 10 let starý, částka 2000 liber (zhruba 2400 eur).

Francie
Od ledna do prosince 2009 (uvažuje se o prodloužení), vůz minimálně 10 let starý, částka 1000 eur. Země přitom již v roce 2008 zavedla program šrotovného na ekologicky šetrná auta.

Itálie
Od února do prosince 2009 lze sešrotovat vůz starší 9 let, částka 1500 eur. V zemi platilo šrotovné 700 eur (plus sleva na dani) již od ledna 2007 do konce roku 2008.

Španělsko
Od prosince 2008 do října 2010, vozy starší 10 let, částka 1800 eur.

Japonsko
Od června 2009, vůz starý minimálně 13 let, od 1800 eur.

Kanada
Od ledna 2009 do března 2011, sešrotovat lze vozidlo vyrobené před rokem 1995, částka 2230 eur.

Kde již skončilo
Šrotovné již skončilo, dle dostupných údajů, na Slovensku, v Rakousku, v USA a včera v Německu, kde došly peníze na tento program. V Česku schválil zavedení šrotovného parlament, prezident ale příslušný zákon vetoval.

AUTOR: Jana Horká
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů