Rozvoj elektroautomobilizmu
Po Německu by mělo za 11 let jezdit milion automobilů na elektřinu. Vyplývá to z plánu, který schválila německá vláda. Plán rozvoje "elektroautomobilizmu" má z Německa učinit hlavní odbytiště těchto technologií.
Německá vláda chce podporovat vývoj baterií, integraci sítí i výrobu samotných elektromobilů. Německo má ve vývoji elektromobilů konkurovat i Spojeným státům a průmyslovým asijským zemím, které rovněž napřáhly úsilí tímto směrem. Plán rovněž pomůže naplnit cíle integrovaného energetického a klimatického programu německé vlády - snížit emise CO2 do roku 2020 o 40 %.
Předmětem "Národního programu rozvoje elektromobility" jsou jednak elektromobily, jednak "hybridy", které jako doplňkový pohon využívají palivové články nebo spalovací motor. Hlavní důraz je kladen na dosažení větší efektivnosti akumulátorů. Dnes stojí baterie pro elektromobily až 15 tis. eur. Navíc jsou velmi těžké a vozy mají dojezd do 200 km. Proto musí být během následujících dvou let vyvinuty technologické standardy pro akumulátory a dobíjecí stanice.
Na podporu výzkumu a "udržitelné mobility" orientované na budoucnost spolková vláda letos vyčlenila 500 mil. eur. Zájemce o prvních 100 tis. "e-mobilů" chce německá vláda v roce 2012 povzbudit vyplacením státní prémie, jejíž výši a formu má stanovit až vláda, která vzejde ze zářijových voleb.
Plán se přitom týká nejen osobní dopravy, ale také nákladní dopravy a městských služeb. Vláda proto chce pro své plány získat i obce a města, která budou mít za úkol vybudovat příslušnou infrastrukturu. Její součástí by měly být nejen stanice na odběr elektřiny, ale také například vybudování zvláštních jízdních pruhů a parkovišť pro elektromobily. Mezi pilotní regiony mají patřit největší velkoměsta Berlín, Hamburk a Mnichov nebo oblast Porýní a Porúří.
Technologie související s vývojem elektrických článků najdou uplatnění i mimo automobilový průmysl, kde vyvstane potřeba skladovat elektřinu do zásoby. "Elektromobilita" bude skutečně ekologická jen tehdy, pokud bude ekologická i samotná výroba elektřiny. Teprve pak bude možné dosáhnout kýženého cíle nulových emisí CO2 a škodlivin z provozu automobilů na elektrický pohon. Do roku 2050 by měla být nejméně polovina elektřiny v Německu vyráběna v "decentralizovaných" zdrojích, tedy mimo klasické velké elektrárny.