Pátek, 29. března 2024

To už tu jednou bylo...

To už tu jednou bylo...

Přestože se vlna nadšení kolem aut s elektropohonem, která jsou šetrná vůči životnímu prostředí, rozběhla především v posledních pěti letech, objev to zdaleka není nový. První auto s elektromotorem bylo k vidění již na Světové výstavě v Paříži v roce 1900. Jeho konstruktérem nebyl nikdo jiný než Ferdinand Porsche, zakladatel stejnojmenné automobilky.
Tehdy pětadvacetiletý konstruktér vůz vyvinul pro rakouskou firmu Jakob Lohner. Fakt, že se s autem na elektrický pohon nedalo dojet příliš daleko, nevadil. Tehdy totiž síť silnic zdaleka nebyla tak hustá jako dnes. V USA tak podle deníku Rheinischer Merkur v roce 1900 bylo registrováno 1688 aut na parní pohon, 1575 aut na pohon elektrický a necelých tisíc aut na pohon benzinový.
Porscheho návrh byl ale přesto revoluční. Jeho zvláštností byly elektromotory uložené v předních kolech, které automobil uváděly do pohybu, a zážehový motor sloužil pouze k výrobě elektrické energie. Motory měly až dvacet minut výkon sedmi koňských sil. Auto, které dosahovalo maximální rychlosti padesát kilometrů v hodině, tak bylo schopné provozu zhruba tři hodiny. Cena vozu se pohybovala mezi deseti tisíci a 35 tisíci rakouských korun, což bylo o 30 procent více než cena aut se spalovacím motorem.
Přestože konstrukce Porscheho proslavila, nakonec se neujala. Dalšímu rozmachu elektromobilu totiž bránil fakt, že baterie byly příliš těžké. Celková hmotnost vozu činila jednu tunu, z toho baterie vážila 410 kilogramů.

Daimler
Na bateriích spolupracuje s koncerny Conti a Tesla, v druhé jmenované navíc vlastní téměř deset procent akcií.
Kromě toho má společně s energetickým koncernem Evonik joint-venture na výrobu baterií Deutsche Accumotive.
Koncern vsadil na palivové články. Tento druh pohonu Daimler zavedl již u modelů Smart a u Mercedesu třídy A a B. Na trh by tyto vozy měly být uvedeny kolem roku 2012.

VW-Audi
Partnery pro výrobu baterií jsou Sanyo a Toshiba. VW kromě toho plánuje kooperaci s čínským producentem BYD, který zároveň vyrábí i vlastní elektromobily.
VW chce první model tohoto druhu, vůz Up!, do prodeje zavést v roce 2013. Audi bude následovat v o rok později.

BMW
Na bateriích spolupracuje s SB Limotive.
Firma chce na trh do roku 2015 uvést model Megacity Vehicle. V současnosti v Berlíně testuje model Mini s elektropohonem.

Nissan/Renault
Firmy mají joint-venture s NEC.
Nissan v sprnu představil elektromodel Leaf. Svou velikostí auto odpovídá zhruba Golfu, má 110 koňských sil. Renault chce svůj model Mégane s elektromotorem uvést za dva roky. S alternativním pohonem by časem měly být dostupné i modely Cube či Kangoo.

Toyota
Joint-venture s Panasonic.
Japonská automobilka je jedním z pionýrů v oblasti elektropohonu. Prodala již dva miliony hybridních aut. Auto "čistě" na elektropohon by mělo přijít v roce 2012.

Mitsubishi
Má vlastní dceřinou společnost na výrobu baterií GS Yuasa.
V Japonsku koncern již prodal 1400 kusů modelu i MiEV v ceně 34 000 eur. Do Evropy by se vůz měl dostat koncem příštího roku.

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů