S Temelínem na Kokořín
Docela to trvalo. Od momentu, kdy František Křižík rozjel první český elektromobil, uplynulo 114 let - a až teď to vypadá, že by z toto mohlo být něco víc než koníček několika nadšenců. Výrok Martina Jahna, že už za tři roky začne sériová výroba "aut na baterky", zní českým uším stále trochu jako hudba z Marsu. Existuje ale několik dobrých důvodů, proč nemusí jít jen o další z futuristických výkřiků, které věštily raketový nástup nové technologie třeba v letech 2000 či 2003.
Automobilky nyní mají šanci svézt se na zelené vlně. Vůbec poprvé se celý vyspělý svět shoduje na nutnosti snižování emisí skleníkových plynů. Barrack Obama zítra na Valném shromáždění OSN oznámí osmdesátimiliardovou investici do ekologických technologií - do roku 2050 se mají americké emise CO2 snížit o 83 procent. Evropská unie má podobné ambice. Doprava se na emisích podílí dvaceti procenty a automobilky se mohou dostat k obrovským částkám.
V Německu už nyní existuje "Národní plán pro elektromobilitu". Počítá s tím, že v roce 2012 podpoří ve formě jakéhosi "elektrošrotovného" prvních sto tisíc prodaných aut na elektřinu.
Šanci cítí i energetické firmy. Do dobíjecích stanic začínají investovat francouzská EdF, německá RWE i italský Enel. ČEZ zatím nesměle mluví o projektu za půl miliardy.
Ani poptávka není zanedbatelná: na českých webech se sice v souvislosti s elektromobilem nejčastěji objevuje otázka, zda se při jeho řízení může popíjet alkohol, jinde už to ale taková exotika není. V Británii v nedávné anketě projevila zájem o elektromobil pětina řidičů.
Abychom jim přitakali, nemusíme být zrovna fanoušky apokalyptických teorií o vyčerpání zásob ropy či strachovat se důsledků globálního oteplování. Stačí si odpovědět na otázku, jestli chceme do budoucna uskutečnění víkendového výletu na Kokořín svěřit raději zásuvce napojené na Temelín nebo momentálnímu průtoku ropovodu Družba.
AUTOR: Petr Honzejk
AUTOR-WEB: www.ihned.cz