zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hyundai Blue-Will - ekologická elegance

27.09.2009
Ekologická auta
Hyundai Blue-Will - ekologická elegance

Blue-Will, první koncepční vůz společnosti Hyundai Motor Co. s plug-in hybridním pohonem, je po světové premiéře na autosalonu v Soulu vystaven také ve Frankfurtu. Futuristický design je dílem studia Advanced Design, jehož cílem bylo zaujmout propracovanými tvary.

Koncept je zkušebnou nových nápadů, které sahají od jedinečného profilu až po řízení bez mechanického spojení volantu s koly (steer-by-wire) nebo ovládání prostřednictvím dotykové obrazovky. Na jedno nabití akumulátorů lze čistě elektricky ujet až 64 km. Kombinovaná spotřeba paliva může klesnout až k 2,2 l/100 km.
Ekologická elegance se stala základním mottem pro návrh designu nového konceptu. Ladné charakterové křivky a propracované tvary pozvedávají hybridní vůz nové generace na novou úroveň. Uhlazené tvary pokračují i na spodku vozidla, který je zakrytý panelem, jenž minimalizuje aerodynamický odpor s cílem snížit spotřebu paliva.
Panel s diodami LED na přídi vyjadřuje osobité, futuristické pojetí. Zvlášť praktický je zadní nosič jízdních kol integrovaný do zavazadlového prostoru. Vyspělé materiály jako plasty vyztužené uhlíkovými vlákny a nanokompozity, z nichž jsou vyrobeny boční prahy, ochranné lišty a blatníky, minimalizují hmotnost.Rám světlometů je z recyklovaného plastu PET, zatímco další díly v interiéru a exteriéru jsou vyrobeny z bioplastů PLA a PA11.
Designéři nově uspořádali vnitřní prostor, ultratenký displej TOLED (Transparent Organic Light Emitting Diode) je uložen na výškově i podélně nastavitelném sloupku řízení. Technologie tenkých fólií umožňuje barevné zobrazovaní informací s vysokým rozlišením.
Středová konzole má pozoruhodně jednoduchý a čistý vzhled díky ovládání klimatizační soustavy, voliče jízdního režimu a informačních a zábavních systémů prostřednictvím dotykového displeje. Ústředním bodem je tzv. Eco-Coach, grafický displej, který podporuje řidiče ve snaze o hospodárnou jízdu průběžným sdělováním informací o spotřebě paliva.
Koncept Blue-Will pohání celohliníkový zážehový motor 1.6 s přímým vstřikováním benzinu o výkonu 112 kW (152 k), který spolupracuje s plynulou převodovkou CVT a elektromotorem o výkonu 100 kW. V tomto paralelně uspořádaném hybridním systému může kola v závislosti na podmínkách pohánět přímo spalovací motor, nebo elektromotor, případně oba současně. Tento paralelní hybridní systém se stane základem budoucích hybridních vozů Hyundai. Prvním z nich bude Sonata nové generace určená pro americký trh.
Palivová nádrž byla umístěna pod zadní sedadla, aby se uvolnil co největší prostor pro zavazadla. Pod zadními sedadly jsou lithium-polymerové akumulátory, které lze dobíjet z domácí elektrické sítě. Hyundai je první automobilkou na světě, která používá lithium-polymerové akumulátory v sériově vyráběném hybridním vozu Elantra LPI HEV.
Dalším výrazem konstrukční důmyslnosti je inovativní panoramatická střecha, v jejímž skle jsou barevně senzitivní solární články, které poskytují dostatek elektrického proudu pro napájení ventilátoru.
Tepelný generátor ve výfukovém sběrném potrubí získává zpět energii z horkých výfukových plynů. Tepelný generátor převádí teplo na elektrickou energii, která slouží k pohonu příslušenství. Další zvýšení hospodárnosti přinášejí pneumatiky s nízkým valivým odporem a brzdy s malým aerodynamickým odporem, u nichž byla zvláštní pozornost věnována konstrukci brzdových destiček a třmenů.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
MŽP ČR
22
8. 2017
22.8.2017 - Seminář, školení
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí