Čtvrtek, 28. března 2024

Vodní řasy mohou nahradit plodiny jako hlavní zdroj biopaliva

Vodní řasy mohou nahradit plodiny jako hlavní zdroj biopaliva

Nové biopalivové technologie mohou radikálně změnit trh zelené energie.

Představte si ekologické výškové budovy, které jsou zelené nejenom protože vylučují nízké množství uhlíku, ale které skutečně mohou být poháněny vodními řasami. Představte si zásobníky řas připevněné na stranách těchto vysokých budov, dosahujíce až ke střechám. Tyto zásobníky, zvané fotobioreaktory, jsou podobné obrovským skleněným nádržím s vodními řasami, na které svítí sluneční paprsky, stimulující růst řas a vyrábějící vysoce výkonné biopalivo.

Takže proč bychom se měli obtěžovat zaobíráním se řasami, když už máme škálu biopaliv vyráběných z kukuřice, řepky, cukrové třtiny a sojových bobů? Jeden z posledních výzkumů zaměřených na výrobu biopaliv objevil, že vodní řasy dokážou vyprodukovat mnohem více energie, než všechny ostatní paliva dohromady. Řasy dokážou vytvořit třicetkrát více energie na plošnou jednotku, než ostatní biopaliva, vyrobená z paliv.

Tento objev může dát vznik celému novému odvětví průmyslu biopaliv, založených na bázi řas, a to nezmiňuji ušetření nákladů snížením nadměrné rostlinné produkce.

Americké ministerstvo energie odhadovalo, že 15 000 čtverečních mílí řas (plocha o něco menší, než Švýcarsko) může nahradit veškerou ropu, která se v současnosti v USA spotřebuje. Pro porovnání, pokud byste zasadili kukuřici pro její využití jako biopalivo, potřebovali byste plochu čtyřikrát větší, než je rozloha Spojených států, abyste uspokojili současnou míru spotřeby paliv.

"Myslím si, že vodní řasy jsou jednou z jediných životaschopných technologií," řekl Jason Pyle, ředitel firmy Sapphire Energy, která vyrábí paliva, založená na řasách. "Co jiného se může měřit s deseti miliardami nebo padesáti miliardami galonů (1 galon = cca 3,8 litru)? Velmi málo zdrojů," uvedl Pyle, poukazujíc na obrovský potenciál řas k výrobě energie, které nepotřebují ornou půdu ani zavlažování.

Pyle věří, že řasy mají nesmírný potenciál a mohou nahradit všechny ostatní biopaliva. Jeho společnost, Sapphire Energy, významně investovala do výzkumu a vývoje v oblasti vodních řas, dokud je technologie v plenkách.

Na rozdíl o jiných bio rostlin nevyžadují vodní řasy velké množství čisté vody. Mohou být pěstované v znečištěné odpadní vodě, stejně jako ve slaných vodách moří, čímž nedochází ke snížení našich zásob pitné vody.

Studie navíc ukázaly, že vodní řasy umí přijmout 99 procent CO2 a převést jej na kyslík nebo biomasu. To znamená, že řasy umí nasát velké množství CO2 ze znečištěných měst a tím ho čistit a filtrovat tak, aby vznikl kyslík i biopalivo.

S tím, jak ceny pohonných hmot v letectví stoupají, některé velké aerolinky už začaly na palivo z řas létat. 8. ledna 2009 uskutečnila společnost Continental Airlines první komerční testovací let na řasové palivo, i když nešlo o palivo čistě jenom z řas. Polovinu tvořil standardní letecký benzín. Po sérii leteckých manévrů, včetně zastavení motoru uprostřed letu, piloti Continentalu palivo z řas chválili jako velmi efektivní.

Ostatní aerolinky, mezi nimi např. Air New Zealand, Virgin Atlantic a Boeing Co. rovněž do řasových paliv investovaly. Bohužel je dnes technologie stále málo vyspělá a neexistuje žádná politická podpora výzkumu.

"Hlavní překážka není technická, je to síla vůle," řekl Pyle. "Lidé nám před rokem říkali, že tato technologie je neuskutečnitelná, a přece už je teď připravena k realizaci. Vláda bude muset prokázat ohromnou vůli, aby se podařilo dosáhnout opravdové změny."

Minulý týden sponzorovala Sapphire Energy úplně první auto poháněné řasami. Autu byla dána přezdívka Algaeus (algae znamená anglicky řasa) a používalo palivo složené z pěti procent z řas a z pětadevadesáti procent z normální nafty. I když bylo použito jen pět procent paliva z vodních řas, byl to první krok v integraci řasového paliva pro automobily. Vůz, který byl použit, byl hybrid Toyota Prius, který má urazit vzdálenost ze San Francisca do Washingtonu D.C. (cca 4 500 km). Celá cesta má trvat deset dnů a spotřeba paliva má být pouhých 95 litrů.

Article in English http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/22794/

www.velkaepocha.sk

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů