zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Sklo slaví svůj velký návrat

16.10.2009
Odpady
Sklo slaví svůj velký návrat

Obal je to, co prodává. Proto se ve stále více segmentech ustupuje od užívání standardizovaných lahví. Výrobci chtějí mít své vlastní lahve, které podtrhnou výjimečnost jejich výrobku a zvýší jeho viditelnost na pultech obchodů.

Sílícím trendem pro následující léta je rozšíření pružnosti nabídky skleněných obalů ve snaze dodat produktům maximální přitažlivost a působivost v prodejních regálech pomocí kombinace tvaru, barvy a designu. A v konečném důsledku vytvořit citové pouto mezi zákazníkem a značkou.

MÓDNÍ TRENDY SE OBALŮM NEVYHÝBAJÍ

Důraz na design a stylovost skleněných obalů se projevuje u obalů lihovin a potravin, na rozdíl například od vinných lahví. Ty jsou často velice konzervativní a svůj tvar, barvu skla i uzávěr si téměř nezměněné zachovávají i stovky let. Podle podoby lahve totiž lze přímo identifikovat vinařskou rodinu či určit, z kterého kraje pochází.

Obal by v dnešní době měl být osobitý, zajímavý a rozhodně by neměl být tradičně stejný u všech produktů a výrobců, jak tomu bylo doposud. Skleněné obaly pro alkoholické nápoje nabízejí nepřeberné množství využití barev, tvarů a potisku, stejně jako potravinové obaly, které procházejí výraznými změnami v závislosti na panujících trendech.

Jedním z nejvýraznějších trendů, který v současné době udává v obalovém průmyslu směr, je používání log vytlačených přímo do skla. Designová láhev pak nemusí být zbytečně pokryta širokým pruhem etikety. Štítky navíc při recyklaci není třeba odlepovat, tudíž je to i ekologičtější. Ovšem i design a tvar obalu hrají výraznou roli - jsou velice specifické a spousta výrobců chce proto u svých produktů využívat symbolické tvary, aby je zákazník rozpoznal na první pohled. Použití různých barevných odstínů nejen přidává obalu na exkluzivitě, ale odlišuje jej od ostatních. Obal běžného výrobku je možné pokrýt třeba fluorescentní vrstvou nebo jej pomocí UV paprsku dekorativně ošetřit i na vnitřní straně. Mezi novými trendy je k vidění také termochromatický potisk, který se zabarví, pokud je například produkt uvnitř správně vychlazen.

EKOLOGICKÉ CHOVÁNÍ MĚNÍ NÁKUPNÍ ZVYKY

Cílem nejen O-I, ale i ostatních firem působících v oblasti obalového průmyslu, je dodávat obchodníkům a vlastníkům značek inspiraci, aby vyšli vstříc aktuálním preferencím spotřebitelů. S přihlédnutím k těmto hodnotám představily firmy své nápady a inovace na nedávném oborovém veletrhu Drinktec v německém Mnichově. Cílem prezentací nových produktů a technologií bylo nejen zvýšení informovanosti, ale především povzbuzení spotřebitelů ke znovuobjevení pravé krásy skla a jeho emočních kvalit. Sklo totiž není jen masový anonymní produkt. Má osobnost. Je to moderní obal, který v mysli spotřebitele navozuje kladné zkušenosti související s chutí, víceúčelovostí, životním prostředím a bezpečností.

Sklo je jedním z nejperspektivnějších obalových materiálů příštích let, a to především díky výrazným změnám, které nastávají v chování spotřebitelů. Za prvé snaha chovat se ekologicky a zodpovědně k prostředí, ve kterém žijeme, už v současnosti výrazně mění nákupní zvyky zákazníků v řadě světových zemí. Spotřebitelé stále více preferují výrobky v obalech z plně obnovitelných a k prostředí přátelských materiálů. Je nepochybné, že tento trend se bude dále prohlubovat a bude vytvářet tlak na výrobce potravin a nápojů, aby se mu přizpůsobili. Dalším faktorem, který ovlivňuje zvyklosti konzumentů, je snaha žít zdravým životním stylem. Lidé stále více preferují potraviny bez umělých konzervantů a dalších umělých chemických látek, a proto výrobci musí hledat taková obalová řešení, v nichž zůstanou potraviny a nápoje i bez těchto konzervantů čerstvé co nejdéle. Sklo je v takových případech naprosto ideálním materiálem k použití.

INOVACE A ETIKA RUKU V RUCE

Proaktivnější tržní přístup ve formě inovativních obalových řešení, která pomohou odlišit výrobky jednotlivých firem, je trendem, jenž se ještě razantněji projevuje v obalovém odvětví v době současné ekonomické nejistoty. Odlišení se od konkurence nejen po stránce vizuální, ale především technologické, ale také vnímání potřeb spotřebitele, reagování na jeho zvyklosti a spotřební chování se aktuálně stávají největším zdrojem obchodních příležitostí pro firmy působící v obalovém průmyslu. Inovace jsou hlavní hnací silou v kombinaci s etickým prvkem: musí lidem, průmyslu a životnímu prostředí přinášet konkrétní výhody.

AUTOR: Viivika Remmel

je manažerkou pro obaly potravin společnosti O-I Europe.

ZDROJ: REGAL

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí