zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dobrý obal - polovina budoucího vítězství

19.10.2009
Obecné
Dobrý obal - polovina budoucího vítězství

Současné konkurenční prostředí mění i poptávku po obalech. Výrobci a dodavatelé FMCG vidí cestu k úspěchu založenou spíše na celkově promyšlených konceptech než na jednotlivých řešeních. Všemi pády je skloňována nejen atraktivita, ale i efektivita a ekologie.

Jak potvrzují výrobci obalů, mnoho národních a mezinárodních výrobců spotřebního zboží nyní vypisuje výběrová řízení na svou celkovou poptávku po obalech a displejích. Nejde jim jen o prosté cenové srovnání, ale o optimalizované koncepty. Za tím stojí požadavek standardizace a redukce použitých obalových řešení, modulárních displejových konceptů, stejně jako zvážení procesně orientovaných nákladů. Cílem tedy je nabízet nejen nejlevnější obaly a displeje, ale i ta nejvýhodnější řešení. Přitom stále důležitější roli hrají ekologické faktory. Pokud jde například o kompletaci reklamních obalů nebo displeje, archivaci tištěných dat či produkci propagačních prostředků, výrobní firmy se také stále více zabývají otázkou: "Make or buy?", tedy udělat si sám, nebo nakoupit?

ŽÁDANÉ JSOU MALÉ SÉRIE A HOSPODÁRNOST

Kromě jiného v současné době roste i poptávka po malých sériích obalů či displejů, potřebných třeba pro individuální obchodní propagaci či veletrhy. Výjimkou nejsou ani on-line obchody výrobců obalů, které spolu se specializovanými výrobními závody dokáží tyto požadavky ekonomicky prosadit. Alfa a omega současnosti, hospodárnost, je požadována především při optimalizaci procesů, standardizaci používaných obalových materiálů nebo při modulaci řešení displejů. Výrobci a dodavateli spotřebního zboží je vyhledávána optimalizace obalových prostředků s podporou konfigurace materiálů, stejně tak i snížení počtu komponentů či emisí CO2.

ÚSPORA MATERIÁLU A ODLEHČENÍ ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ

Obecně se v rámci obalů stále více do centra zájmu dostává reakce na změny klimatu a ubývající zdroje. Při tvorbě inovací je dnes více než důležitým měřítkem energetická účinnost a trvalá udržitelnost produkce a dalšího vývoje. Jsou tak posuzovány výrobní procesy, suroviny i samotné obalové výrobky. Jejich hlavní rolí samozřejmě nadále je zvyšování kvality produktů uvnitř, ale mají "úkoly" i v rámci úspory materiálu a odlehčení životnímu prostředí.

Pokud jde o jednotlivé typy obalů, například u nápojů je jedničkou plast, který "balí" třetinu světového trhu s nápoji. V těsném závěsu je sklo, s odstupem třetí jsou plechovky. Mezi plastovými obaly jsou stále nejoblíbenější PET varianty. Pro představu, podle odhadu společnosti Euromonitor bude letos vyrobeno 350 miliard PET obalů. I proto je aktuální snaha učinit tuto výrobu co možná nej-ekonomičtější. Významným trendem je proto i snížení hmotnosti PET lahví, které šetří materiál. Totožný vývoj a tendence lze sledovat i u ostatních obalů.

ZDROJ: REGAL

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí