Pátek, 29. března 2024

MŽP připravilo pro přírodu přijatelnou trasu děčínského dálničního přivaděče

MŽP připravilo pro přírodu přijatelnou trasu děčínského dálničního přivaděče

Ministerstvo životního prostředí připravilo návrh nové trasy přeložky silnice I/13 Děčín - D8, známou jako děčínský přivaděč, přijatelnou z pohledu ochrany přírody. Návrh nyní projednává s Ústeckým krajem, obcemi, Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic.

Od Libouchce přes Jílové vede trasa v souběhu se železniční tratí č. 132, na rozhraní Martiněvsi a Bynova po dně údolí Jílovského potoka a poté prudce v zářezu stoupá okrajem lesa nad Horním Oldřichovem a nakonec dlouhým tunelem sestupuje do Děčína. Dořešit se ještě bude muset dolní vyústění tunelu v Děčíně, zda komplikovaně přímo na Nový most přes Labe anebo relativně jednoduše pod Chrochvicemi.

Správa CHKO České středohoří trasu považuje principielně za akceptovatelnou. Bude nutno dopracovat jeden úsek u Jílového, technické detaily a začlenění stavby do cenné krajiny Českého středohoří. To již lze řešit v dalších stupních přípravy záměru.

"Po více než třiceti letech hledání se nám podařilo najít ekologicky přijatelnou trasu přivaděče," říká k úspěchu ministr životního prostředí Ladislav Miko, během jehož pětiměsíčního působení se již podařilo najít také přijatelné řešení průchodu 12 km rychlostní komunikace R55 přes Ptačí oblast Bzenecká Doubrava v okrese Hodonín.

"Nejtěžší na hledání přijatelné trasy bylo pochopit složitost území a doslova vykličkovat mezi zástavbou a mimořádně cennými územími přírody. Hledání se neobešlo bez jednoho zmařeného pokusu a trvalo celý jeden rok," vysvětluje náměstek ministra Aleš Kuták, v jehož gesci proces dohledání přijatelné trasy přivaděče proběhl.

"Kvůli hustotě obytné zástavby a ochraně ovzduší v Děčíně nelze najít napojení na stávající silnice v údolí Labe bez dlouhého tunelu. To oproti předchozí variantě přes Chrochvice zvyšuje celkovou cenu přivaděče na 6 miliardy korun, bez ohledu na to, kudy vede od Libouchce," komentuje novou variantu specialista MŽP Martin Robeš, který trasu na druhý pokus spolu s autorizovanými projektanty vyhledal.

O tom, že environmentálně přijatelnou trasu přivaděče se pokusí najít MŽP, se dohodli v srpnu 2008 ministr životního prostředí Martin Bursík a ministr dopravy Aleš Řebíček poté, co MŽP vydalo stanovisko EIA, které mezi předloženými variantami A, B nenalezlo přijatelné řešení v úseku Modrá - Děčín.

Kontakt na dopravního experta MŽP Martiona Robeše: tel. 606 647 900, e-mail: martin.robes@mzp.cz

Prezentaci návrhu MŽP na trasování dálničního přivaděče Děčín si můžete stahnout na adrese www.mzp.cz ve formátu *.pdf.

Přeji pěkný den

Jakub Kašpar
Ředitel odboru vnějších vztahů a tiskový mluvčí
Ministerstvo životního prostředí

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů