zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

MŽP připravilo pro přírodu přijatelnou trasu děčínského dálničního přivaděče

22.10.2009
Doprava
Příroda
MŽP připravilo pro přírodu přijatelnou trasu děčínského dálničního přivaděče

Ministerstvo životního prostředí připravilo návrh nové trasy přeložky silnice I/13 Děčín - D8, známou jako děčínský přivaděč, přijatelnou z pohledu ochrany přírody. Návrh nyní projednává s Ústeckým krajem, obcemi, Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic.

Od Libouchce přes Jílové vede trasa v souběhu se železniční tratí č. 132, na rozhraní Martiněvsi a Bynova po dně údolí Jílovského potoka a poté prudce v zářezu stoupá okrajem lesa nad Horním Oldřichovem a nakonec dlouhým tunelem sestupuje do Děčína. Dořešit se ještě bude muset dolní vyústění tunelu v Děčíně, zda komplikovaně přímo na Nový most přes Labe anebo relativně jednoduše pod Chrochvicemi.

Správa CHKO České středohoří trasu považuje principielně za akceptovatelnou. Bude nutno dopracovat jeden úsek u Jílového, technické detaily a začlenění stavby do cenné krajiny Českého středohoří. To již lze řešit v dalších stupních přípravy záměru.

"Po více než třiceti letech hledání se nám podařilo najít ekologicky přijatelnou trasu přivaděče," říká k úspěchu ministr životního prostředí Ladislav Miko, během jehož pětiměsíčního působení se již podařilo najít také přijatelné řešení průchodu 12 km rychlostní komunikace R55 přes Ptačí oblast Bzenecká Doubrava v okrese Hodonín.

"Nejtěžší na hledání přijatelné trasy bylo pochopit složitost území a doslova vykličkovat mezi zástavbou a mimořádně cennými územími přírody. Hledání se neobešlo bez jednoho zmařeného pokusu a trvalo celý jeden rok," vysvětluje náměstek ministra Aleš Kuták, v jehož gesci proces dohledání přijatelné trasy přivaděče proběhl.

"Kvůli hustotě obytné zástavby a ochraně ovzduší v Děčíně nelze najít napojení na stávající silnice v údolí Labe bez dlouhého tunelu. To oproti předchozí variantě přes Chrochvice zvyšuje celkovou cenu přivaděče na 6 miliardy korun, bez ohledu na to, kudy vede od Libouchce," komentuje novou variantu specialista MŽP Martin Robeš, který trasu na druhý pokus spolu s autorizovanými projektanty vyhledal.

O tom, že environmentálně přijatelnou trasu přivaděče se pokusí najít MŽP, se dohodli v srpnu 2008 ministr životního prostředí Martin Bursík a ministr dopravy Aleš Řebíček poté, co MŽP vydalo stanovisko EIA, které mezi předloženými variantami A, B nenalezlo přijatelné řešení v úseku Modrá - Děčín.

Kontakt na dopravního experta MŽP Martiona Robeše: tel. 606 647 900, e-mail: martin.robes@mzp.cz

Prezentaci návrhu MŽP na trasování dálničního přivaděče Děčín si můžete stahnout na adrese www.mzp.cz ve formátu *.pdf.

Přeji pěkný den

Jakub Kašpar
Ředitel odboru vnějších vztahů a tiskový mluvčí
Ministerstvo životního prostředí

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí