zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologové kritizují plán kraje na 11 let

30.10.2009
Příroda
Ekologové kritizují plán kraje na 11 let


Zlínský kraj - Dvěstěstránkovou Strategii Zlínského kraje do roku 2020, na které pracovali přední čeští ekonomové Petr Zahradník a Jan Jedlička asi rok a půl, považuje řada ekologických sdružení regionu za zbytečný cár papíru.

Postrádá podle nich priority a jasné vymezení dalšího rozvoje kraje. Nejvíce je jim však trnem v oku plánovaná stavba rychlostní silnice R49 napříč Vizovickými vrchy.

Takový je konkrétně názor Hnutí DUHA, občanského sdružení Vizovické vrchy, Unie pro řeku Moravu, Ekocentra ČSOP Radhošť, ČSOP Valašské Meziříčí a ČSOP Kosenka Valašské Klobouky.

"Jak chce Zlínský kraj podporovat přátelštější přístup k životnímu prostředí, když bude do krajiny lít tuny zbytečného betonu a na nové dálnice stahovat z celé republiky čoudící kamiony? Hlavním mementem strategie je chaos. Megalomanské projekty jsou maskovány naoko ekologickými," míní Miroslav Kutal z Hnutí DUHA.

Podle Karla Vondráčka z občanského sdružení Vizovické vrchy nejsou schopni regionální politici zodpovědně říct, jaká negativa silnice R49 vedoucí přes Vizovické vrchy způsobí.

"Veřejnosti je tak předkládán jeden majoritní názor a jakýkoliv jiný je označován jako brzdící rozvoj, i když to může být ve skutečnosti i naopak," zdůraznil Vondráček.

Také Monika Kašparová z Ekocentra ČSOP Radhošť je přesvědčena, že je přínosnější podporovat místní ekologické zemědělce nebo lesníky než betonovou lobby.

"Tyto obory poskytnou více pracovních míst trvalého charakteru, než investice do megalomanských projektů jako je R49. Ekofarmy mohou také rozvinout šetrný turistický ruch, dnes žádaný produkt," poznamenala Kašparová.

Podle vedení regionu je však výstavba silnice nezbytná.

Jak přiblížil krajský radní pro dopravu Jaroslav Drozd, úřad nyní zpracovává nový generel dopravy. A z analýz jednoznačně vyplývá, že dochází k přesunu dopravy v oblasti nákladů i přepravy osob z železniční na silniční sítě.

"Tím se zhoršuje životní prostředí ve městech a obcích a zvýšená intenzita provozu ovlivňuje i bezpečnost chodců. Argumentům sdružení rozumím, ale na druhou stranu jiní lidé sepisují petice kvůli přetíženým stávajícím silnicím. Proto považujeme za nutné, odklonit dopravu od sídel, kde lidé regionu žijí, pracují a tráví volný čas, a máme zájem urychlit výstavbu nadřazené silniční sítě," vysvětlil Drozd.

Podotkl, že ekologická sdružení mohou prezentovat své námitky při tvorbě posudku vlivu stavbu na životní prostředí.

Co se týče dvousetstránkového dokumentu, celkově, obecný je podle náměstka hejtmana Libora Lukáše právě proto, že se jedná o strategii. "Konkrétnější budou dílčí dokumenty, které z ní budou vycházet," doplnil.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí