zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Bioplenky nastupují

07.11.2009
Zdraví
Bioplenky nastupují

Zájem o ekologické výrobky pro děti roste. Navzdory krizi i vyšší ceně.

Lucie Harnošová a Renata Čiháčková založily před dvěma lety internetový obchod, který nabízí ekologické produkty určené především dětem. Sortiment zboží se postupně rozrůstal, záběr se rozšiřoval.

Prodejnu v centru Brna zprovoznily podnikatelky vzápětí po spuštění své webové stránky. Na začátku října letošního roku otevřely kamenný obchod v centru Prahy.

Soudě podle návštěvnosti internetového obchodu vsadily podnikatelky na správnou kartu.

Na adresu Brána k dětem denně klikne zhruba tisícovka lidí, pětina z nich objedná třeba šátek na nošení dětí nebo ekologický prostředek na čištění koupelen.

Balení do biokonopí

S prvotním podnikatelským nápadem přišla Lucie Harnošová. Maminka dvou malých dětí vystihla, jaký typ produktů na trhu chybí.

Nahrál jí i babyboom a skutečnost, že se děti začaly rodit >>poučeným<< a hmotně zabezpečeným ženám po třicítce, které si dokázaly opatřit informace o ekologicky nezávadných hračkách nebo zavinovačkách pro své potomky. V kamenných obchodech je ale nenašly, byť byly připraveny zaplatit i dvojnásobek běžné ceny. Za jednu látkovou plenu totiž vydáte nejméně dvě stě korun, v nabídce jsou však i typy za patnáct set korun.

S Lucií Harnošovou to bylo podobné. Nejprve vyzkoušela tuzemské výrobky, pak opatřila pro dcerku látkové pleny vyrobené v Austrálii z biobavlny. Když se přesvědčila o jejich výhodách, založila internetový obchod, aby je mohla prodávat i v Česku. Nebyla jediná, kdo s podobným nápadem přišel.

První, kdo začal do Česka před čtyřmi lety biopleny dovážet, byla Andrea Lippová. Nyní prostřednictvím svého mělnického velkoobchodu obsluhuje stovku obchodních partnerů. Zároveň provozuje vlastní internetovou prodejnu Ekožena. Plánuje otevření vlastního kamenného obchodu v Mělníku.

Rostoucí zájem o bioprodukty pro děti potvrzuje i Kateřina Borunská, majitelka internetového obchodu Mamaja.

>>My nabízíme pleny i z biokonopí, bambusu či biobavlny také v klasickém kamenném obchodě,<< podotýká Čiháčková.

Přátelský byznys

V internetovém a dvou kamenných obchodech Brány k dětem pracuje patnáct lidí. >>Je opravdu těžké najít dobré zaměstnance, naučila jsem se nebýt důvěřivá,<< říká Lucie Harnošová.

V loňském roce dosáhl obrat firmy patnácti milionů korun, proti předchozímu roku se zvedl o padesát procent.

V podobných relacích se pohybuje loňské hospodaření Ekoženy, která měla jedenáct milionů korun obratu, a Mamaji, zhruba dvanáct milionů korun obratu.

Letošní výsledky ale poznamenala krize. V uplynulých měsících se pokles prodejů nevyhnul ani internetovým prodejcům.

Zatímco zájem o dětské potřeby zůstal stejný jako v předchozích letech, výrazně poklesl zájem o ekologické oblečení. >>Některé značky jsme dokonce museli vyřadit z prodeje,<< konstatuje Renata Čiháčková.

Andrea Lippová zase radikálně seškrtala marketingové výdaje. Zájem zákazníků se Ekožena snaží získat rozšířenou nabídkou bioproduktů určených dospělým. >>Začínáme prodávat přípravky pro detoxikaci těla,<< uvádí příklad Andrea Lippová.

Podobným směrem by se však dříve či později vydali všichni prodejci. Je přirozené, že ženy, které kupují biozavinovačky, budou mít zájem o ekologické přípravky na praní a čištění, drogerii i přírodní kosmetiku.

Zároveň se však otevírají i nové směry podnikání. Opavská Mamaja otevřela svůj e-shop v Maďarsku.

Brána k dětem získala výhradní zastoupení australských firem Baby Love Merino, Itti bitti a Cushies Tushies pro Česko a Slovensko. Příležitost proniknout na zahraniční trhy jí nabízí zastoupení zboží firmy Baby Beehinds pro Rakousko, Polsko, Chorvatsko a Slovinsko.

AUTOR: Marie Lucová

Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí