Pátek, 29. března 2024

Automobilové emise se do roku 2030 zvýší o polovinu

Automobilové emise se do roku 2030 zvýší o polovinu

Emise CO2, které produkuje automobilový průmysl, se do roku 2030 zvýší zhruba o polovinu. Nyní je toto odvětví odpovědné za 7 % oxidu uhličitého v ovzduší. Po světě v současnosti jezdí asi 800 miliónů osobních aut, za 20 let by jich mělo být až 1,3 mld.,

To uvedli na mezinárodní konferenci o udržitelnosti automobilového průmyslu v Mladé Boleslavi zástupci poradenské firmy McKinsey&Company.

Nárůst exhalací by mohly pomoci eliminovat např. elektromobily. S nimi však má nyní zkušenost minimum lidí, dle statistik řídilo elektromobil někdy v životě jen půl procenta řidičů. "Mnoho lidí ovšem říká, že by jim jezdit v elektromobilu nevadilo. Problémem však je například jejich vyšší kupní cena nebo nižší dostupnost," řekl Martin Nepraš z McKinsey&Company. Řadu elektromobilů a jejich konceptů představili výrobci automobilů i na posledním frankfurtském autosalonu. Mezi magnety veletrhu patří elektrovozy od společností Volkswagen nebo BMW, ale také prototyp elektrického vozítka Trabant nT. Ten by od roku 2012 mohl navázat na zašlou slávu východoněmeckého Trabantu, jenž se vyznačoval hlučným a neekologickým dvoutaktním motorem.

Německá vláda chce od roku 2012 intenzivně podporovat prodej elektromobilů. Elektrickou verzi malého modelu Chevrolet Spark určenou pro indický trh chce od příštího roku vyrábět také americká automobilka General Motors společně s indickým partnerem Reva Electric Car.

Experti ale upozorňují na to, že ještě mnoho let budou hrát jednoznačně prim spalovací motory a vývojáři by se měli především zaměřit na jejich další modernizaci.

Deník Die Welt před zahájením frankfurtského autosalonu poznamenal, že ještě nikdy nebylo na autosalonu k vidění tolik průlomových novinek pohromadě, takže vzniká klamný dojem, jako by se už zítra začalo jezdit na elektřinu. "To ale neplatí, každopádně ne pro hromadnou motorizaci příštích 20, 30 let," upozornil list.

Šéf největší české automobilky Škody Auto Reinhard Jung k danému vývoji řekl, že k plýtvání energetickými zdroji dochází už při výrobě automobilů, ne pouze při jejich provozu.

"Citlivým oddělením na takové věci bývá v automobilkách například lakovna," podotkl. Podle Junga má mladoboleslavská automobilka výhodu v tom, že disponuje vlastní výrobou energie ve společnosti Ško-energo, která používá z větší části obnovitelné zdroje.

Škodovka již několik let produkuje vozy šetrné k životnímu prostředí v modelové řadě Greenline. Vozy z této řady mají snížené emise a také menší spotřebu paliva. Pro zákazníky však může být problémem to, že cena těchto aut je řádově o 40 000 Kč vyšší než u klasické verze.

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů