Čínští "zelení" bohatnou, vláda je pro
Žebříček nejbohatších lidí v Číně vede výrobce ekologických aut. Své závazky pro nadcházející klimatický summit Peking tají.
Jeho majetek je dnes přibližně stejný jako hrubý domácí produkt celého Tibetu. Na Západě málokdo zná jeho jméno, ale v Číně je jedním ze symbolů osobního úspěchu.
Podnikatel Wang Čchuan-fu je podle žebříčku amerického časopisu Forbes se svými 5,8 miliardy dolarů nejbohatším mužem v Číně. Evidentně příliš nevěří v komunismus - o státních firmách tvrdí, že jsou v principu špatné.
Když ale nedávno letošní pořadí nejbohatších Číňanů vyšlo, přineslo ještě jedno překvapení: jeho špičce dominuje "zelený byznys", v čele právě s Wangem. Syn venkovského tesaře, je majitelem firmy BYD (Build Your Dream), která v lednu jako první v zemi začala vyrábět elektrické a hybridní automobily.
Čang Jin, druhá v pořadí čínských miliardářů, zase uspěla s firmou na recyklaci papíru Nine Dragons Paper. Vykupuje odpadový papír v zahraničí, zpracovává ho a prodává v Číně. Její majetek letos dosáhl 3,3 miliardy eur.
"Zelená" Čína?
Necelé dva týdny před klíčovou mezinárodní konferencí o klimatu v Kodani se Čína snaží ukázat, že nemusí nutně vystupovat v tradiční roli hříšníka - vedle Spojených států největšího producenta skleníkových plynů. Obyčejní Číňané jsou sice podle průzkumů ke klimatickým změnám stejně apatičtí jako Američané, čínský režim ale nikoli.
"Čína si uvědomuje, že příští technologická revoluce bude zelená," řekl americké rozhlasové stanici National Public Radio sinolog Orville Schell. "Průmyslovou i informační revoluci Čína zaspala, při té zelené už ale nechce chybět."
Ve společnosti orientované na osobní úspěch chce vláda lidem dokázat, že díky zelené ekonomice je možné zbohatnout. Režim v Pekingu proto letos v květnu oznámil, že věnuje podnikatelům 440 miliard dolarů na rozvoj obnovitelných zdrojů.
Nejistý summit
Workoholik Wang, který si zakládá na skromném životním stylu a bydlí ve firemní ubytovně, chce do roku 2011 ekologická auta začít vyvážet i do Evropy a USA.
"Podnikatelé musí brát v úvahu sociální zodpovědnost," prohlašuje Wang, jehož firma původně začínala jako výrobce baterií.
Právě touha po vlastním automobilu je například pro Čínu potenciální katastrofou, do roku 2030 se má tento trh zvětšit desetinásobně.
"Jsem absolutně přesvědčen, že se Čína stane v oblasti zelených technologií světovým vůdcem," myslí si Tim Flannery, renomovaný biolog a předseda Kodaňského výboru pro změnu klimatu.
Jak se země zachová na samotném summitu v Kodani, ale není známo. Prezident Chu Ťin-tchao oznámil, že Čína "významně sníží" emise skleníkových plynů. Konkrétní závazky ale zatím tají.
AUTOR: Lucie Beranová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz