zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Část úseku silnice R4902 získala souhlas od MŽP

04.12.2009
Doprava
EIA
Část úseku silnice R4902 získala souhlas od MŽP

Přeložka silnice z Fryštáku do Kostelce a Zlína má být dvoupruhová

Ministerstvo životního prostředí na základě dvouletého projednávání vlivů I. etapy silnice R4902 Fryšták - Lípa na životní prostředí vydalo dne 26. listopadu 2009 souhlasné stanovisko EIA k výstavbě silnice R49 délky 1,7 km a v polovičním profilu přeložky silnice z Fryštáku do Kostelce délky 3,4 km, která má pak skončit až ve Zlíně. Do procesu hodnocení se zapojilo až 12 občanských sdružení. Stavba se má stavět v letech 2013-5, což je ale podle Dětí Země nereálné. Silnice R49 je zřejmě ekonomicky neefektivní.

"Tento příklad dokládá, že Ředitelství silnic a dálnic ČR svou salámovou taktiku rychle rozestavět nějaký kus dálnice nebo silnice vypracovalo až do absurdna, neboť se při hodnocení vlivů posuzovalo jen téměř 2 km silnice R49, přestože celá stavba má délku asi 60 km," kritizuje investora Miroslav Patrik z Dětí Země.

Za úspěch však považuje účast až dvanácti občanských sdružení, což se odrazilo i v uložení 113 podmínek stanoviska MŽP. Druhým úspěchem je podle něho i to, že čtyřpruhová přeložka silnice z Fryštáku do Kostelce má být vybudována zatím jen v polovičním profilu. Původně se uvažovalo stavět rovnou čtyřpruh.

"I když má souhlasné stanovisko velké množství podmínek, přesto nám vadí, že přeložka bude mít zbytečně parametry čtyřpruhové silnice, a že zprovoznění tohoto kousku nemusí být společné pro celý úsek z Hulína až do Lípy i s touto přeložkou do Zlína, takže plánujeme podat proti tomuto procesu žalobu," tvrdí dále Patrik.

Silnice R49 podle Dětí Země vykazuje znaky ekonomicky velmi neefektivní stavby, neboť náklady na její výstavbu přes Přírodní park Vizovické vrchy s tunely jsou příliš vysoké a očekávané dopravní intenzity jsou pro novou čtypřpruhovou silnici zase zbytečně velkým luxusem nejméně na dvacet let. Dokládají to testy citlivosti studie proveditelnosti, podle kterých je dosavadní cena 27 miliard korun už příliš vysoká, navíc není konečnou.

"Podle nás by nová rychlostní silnice R49 z Hulína kolem Zlína mohla skončit už ve Slušovicích či nanejvýš v Lípě a zbytek ke slovenským hranicím se už nemusí stavět, neboť by stačily jen dílčí úpravy na stávající silnici I/49 jako je její mírné rozšíření a výstavba obchvatu obce Lhotsko," vysvětluje Patrik


Odkazy na související internetové stránky:

1) Proces hodnocení vlivů silnice R4902.1 na životní prostředí
http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=MZP199

2) Zahájení výstavby R4901 je jen předvolební maškaráda (TZ = 02.10.2008)
www.detizeme.cz

3) Chaotické financování dopravních staveb pokračuje (TZ = 31.07.2009)
www.detizeme.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí