Pátek, 26. dubna 2024

Palivové články v hamburské MHD

Palivové články v hamburské MHD

Nový autobus Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-hybrid měl v polovině listopadu premiéru ve svém budoucím místě nasazení v Hamburku. Autobus s hybridním pohonem na palivové články nejnovější generace jezdí bez emisí škodlivin a téměř nehlučně. Z asi 30 vozidel, které Daimler Buses vyrobí pro evropské dopravní podniky, jich celých deset půjde v příštím roce do společnosti Hamburger Hochbahn AG.

Navíc dostane dopravní společnost hanzovního města od roku 2010 dvacet vozů Mercedes-Benz třídy B F-CELL, které jsou rovněž vybaveny pohonem na palivové články.

S autobusem Citaro FuelCELL-hybrid se Daimler účastní velkoplošného flotilového testu, pro který se kromě Hamburku plánují i další evropská města. Tím podnik navazuje na úspěšné CUTE a HyFLEET: CUTE projekty Evropské unie, které se realizovaly od roku 2003 do roku 2009. V projektu HyFLEET: CUTE se nejlépe osvědčilo celkem 36 vozů
Mercedes-Benz Citaro s pohonem na palivové články druhé generace, a to dodnes ve dvanácti dopravních podnicích na třech kontinentech, mimo jiné i u společnosti Hamburger Hochbahn AG. Více než 140 tis. hodinami provozu a 2,2 mil. ujetými kilometry prokázaly autobusy Mercedes-Benz použitelnost ekologického pohonu na palivové články v praxi.

"Nový autobus Citaro FuelCELL-hybrid je působivým důkazem toho, že elektromobilita je dnes již realizovatelná i u užitkových vozidel," uvedl Hartmut Schick, ředitel Daimler Buses. "Mimoto se dá právě u pohonu na palivové články optimálně využít synergický potenciál s naším vývojem osobních automobilů Mercedes-Benz a výzkumem Daimler."

U Citara FuelCELL-hybrid a třídy B F-CELL sází Mercedes-Benz na ekonomické využití stejných dílů, například zásobníků palivových článků. Díky vylepšeným komponentům palivových článků a hybridizaci s lithiovými bateriemi ušetří Citaro FuelCELL-hybrid ve srovnání se svojí předchozí generací téměř 50 % vodíku. Jízdní dosah autobusu na palivové články je přibližně 250 kilometrů. Mimoto je pohonná soustava s palivovým článkem téměř bez nároku na údržbu a má velmi dlouhou životnost.

Globální iniciativa "Shaping Future Transportation" spojuje všechny aktivity za udržitelnou mobilitu v obchodním úseku užitkových vozidel společnosti Daimler. Obsahem této iniciativy je šetřit zdroje, snižovat emise všeho druhu a současně zajistit nejvyšší možnou do-
pravní bezpečnost. Přitom hraje autobus Citaro FuelCELL-hybrid vyvinutý s podporou EU důležitou úlohu.

Prof. Herbert Kohler, vedoucí E-Drive & Future Mobility společnosti Daimler, říká: "Naším intenzivním výzkumem a vývojem provozovaným od roku 1994 jsme palivový článek dovedli k sériové vyspělosti. To nám umožňuje předat zákazníkovi dvě elektrická vozidla s bateriovým pohonem a pohonem na palivové články, vhodná pro všední den - smart fortwo electric drive a třídu B F-CELL. Nyní se jedná především o to, abychom dosáhli ve srovnání s konvenčně poháněnými vozidly konkurenceschopné úrovně nákladů, a ve spolupráci s dodavateli elektrické energie a průmyslem minerálních olejů vytvořili plošnou infrastrukturu s čerpacími stanicemi elektřiny a vodíku."

Při velkém projektu v Hamburku na nasazení palivových článků spolupracuje Daimler s městskou správou a s podniky Shell, Total a Vattenfall Europe. Cílem je vybudování vozového parku bez emisí a výstavba příslušné infrastruktury s čerpacími stanicemi vodíku. Projekt je částí Clean Energy Partnership v Hamburku a Berlíně. Měl by být podporován spolkovou vládou v rámci Národního inovativního programu technologie vodíkových a palivových článků (NIP).

V rámci spolupráce se mají v Hamburku vybudovat čtyři veřejné čerpací stanice se stojany s vodíkem. Díky vysokému tlaku vodíku až 700 barů mohou vozidla na palivové články za několik minut načerpat palivo na více než 400 kilometrů.

Akciová společnost Daimler se sídlem ve Stuttgartu je se svými podniky Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Daimler Financial Services, Mercedes-Benz Vans a Daimler Buses celosvětově vedoucím dodavatelem prémiového segmentu osobních automobilů a vůdce světového trhu s těžkými a středně těžkými nákladními automobily a s autobusy. V roce 2008 prodal koncern s více než 270 tis. zaměstnanci 2,1 mil. vozidel a dosáhl obratu 95,9 mld. eur.

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů