zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Karoserie úsporného Mercedesu Bionic je vyrobena podle těla tropické ryby havýše

27.12.2009
Ekologická auta
Karoserie úsporného Mercedesu Bionic je vyrobena podle těla tropické ryby havýše

Na silnicích ho sice asi hned tak neuvidíte, už se ale dostal do muzea moderního umění. Řeč je o automobilu Mercedes-Benz Bionic Car (někdy označovaném také jako Mercedes-Benz Bionic Concept), který se loni stal jedním z exponátů výstavy prestižního newyorského Muzea moderního umění (MoMA) nazvané Design and the elastic Mind.

Zatímco estéti obdivovali neobvyklé tvary vozu, techniky a automobilisty udivoval jeho nepatrný aerodynamický odpor a spotřeba, která činila pouhých 4,3 litru na sto kilometrů. Což sice na první pohled není v kategorii malolitrážních vozů nic tak nedosažitelného - jenže tento Mercedes-Benz nebyl žádné dýchavičné pidivozítko speciálně konstruované do ekologických soutěží. Jeho motor měl výkon 140 koní, tedy bezmála 103 kW. Ani to ale není všem úsporným rekordům konec: pokud se automobil pohybuje stálou rychlostí 90 km/h, jeho spotřeba klesne na pouhých 2,8 litru paliva. Maximální rychlost přitom je 190 km/h. Pohonnou jednotku představuje turbodiesel s přímým vstřikováním paliva využívající technologie AdBlue, díky níž se podařilo snížit emise oxidů dusíku na 80 procent běžných hodnot.

Aby konstruktéři docílili těchto parametrů, vzali si za vzor tropickou korálovou rybu z rodu Ostracion (česky havýš). Na první pohled neohrabaný tvor vypadá spíš jako krabice (anglicky se mu proto říká boxfish), ve skutečnosti je však dokonale přizpůsoben náročnému životu na korálových útesech. Pohybuje se totiž při dně a navíc jej chrání pevný kostěný krunýř - přesto však musí být v případě nebezpečí schopen rychlého úniku.

Jeho tvar je tedy dokonalým kompromisem mezi mechanickou pevností a hydrodynamickými vlastnostmi.

Totéž se vyžaduje i po automobilech, pouze s tím rozdílem, že se nepohybují ve vodě, ale na suchu. Zatímco tvary jiných ryb se pro konstrukci silničních vozidel nehodí, "ryba-krabice" je přímo ideální, protože do jejích linií lze dobře umístit kola, kabinu pro pasažéry, motor a další náležitosti. Tak vznikl automobil dlouhý 4,24 metru, který sice vyhlíží poněkud neohrabaně, přesto však má velký vnitřní prostor a především nečekané parametry.

Na prvním místě to je mimořádně nízký aerodynamický odpor. Pro technické fajnšmekry: při měření v aerodynamickém tunelu byl u modelu v měřítku 1:4 zjištěn koeficient aerodynamického odporu (Cd) 0,095, což je hodnota, jaké do té doby nebylo v automobilovém průmyslu dosaženo.

U skutečného vozu pak tento koeficient činil sice o trochu horších, ale pořád ještě dosud nevídaných 0,19.

Pro zajímavost: když inženýři vložili do aerodynamického tunelu model havýše, zjistili, že jeho koeficient aerodynamického odporu je ještě lepší: 0,06.

Konstruktéři z Mercedes-Benz Technologic Centre a DaimlerChrysler Research při návrhu svého bionického vozu využili skutečnosti, že povrch havýše není plynule vypuklý, jako u jiných ryb, ale skládá se z několika šestiúhlých ploch. Vytvořili proto kostru z podobných šestiúhelníků, díky níž karoserie vykazuje o 40 procent větší tuhost ve srovnání s běžnými automobily a přesto je o 30 procent lehčí.

Navíc je toto řešení i výrobně jednodušší a levnější. Další výhodou karoserie inspirované tropickou rybou je mimořádně velké čelní sklo poskytující řidiči dokonalý výhled.

AUTOR: Jan A. Novák
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Děkujeme za vaši zpětnou vazbu. Nahlásit další obrázekNahlaste prosím urážlivý obrázek. ZrušitHotovo

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí