zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

V benzinu bude méně lihu, než chtěla vláda

18.01.2010
Doprava
V benzinu bude méně lihu, než chtěla vláda

Petrolejáři, kterým zavádění biopaliv působí ztráty, dohodli kompromis s výrobci i některými politiky.

Všechno může být jinak. Tak nějak vypadá situace kolem dubnového chystaného zvýšení podílu biosměsí v benzinu a naftě u českých čerpacích stanic. Vládní návrh nových pravidel pro přimíchávání biosměsí do benzinu a nafty už sice projednává Poslanecká sněmovna, ale petrolejáři (Unipetrol, Čepro či Česká rafinérská) tento týden dohodli změnu s částí politiků i s výrobci biosměsí. Tedy společnostmi, jako je Agrofert nebo STZ, bývalá Setuza.

Vládou navrhovaný nárůst podílu lihu v benzinu z nynějších 3,5 na 4,5 procenta a metylesteru řepkového oleje (MEŘO) v naftě ze 4,5 na 6,3 procenta tak může zůstat - alespoň pro letošek - jen na papíře.

Dohoda petrolejářských podniků se Sdružením výrobců bionafty a dalšími dodavateli alternativních paliv navrhuje zvýšit podíl lihu v benzinu na čtyři až maximálně 4,2 procenta a podíl biosložky MEŘO "jen" na šest procent v naftě.

Jedna desetina procenta navíc totiž představuje pro každou petrolejářskou firmu, která uvádí palivo na trh, zvýšení nákladů zhruba o pět až deset milionů korun. Líh, který se zatím v podílu 3,5 procenta přidává v Česku do benzinu, je totiž sám o sobě dražší než surový benzin. Podobně tak MEŘO, které už třetím rokem tankujeme u pump ve směsi s naftou.

Sněmovní zemědělský výbor a výbor pro životní prostředí už sice schválily návrh v původní vládní podobě, ale podle poslance Václava Mencla lze nyní díky dohodě petrolejářů s výrobci biosložek očekávat při hlasování podporu pro upravenou verzi. To samé říká i šéf zemědělského výboru Jiří Papež. "Je dobře, že se oba tábory dohodly. Kompromis podle mne ve sněmovně projde," říká Papež.

Petrolejáři tvrdí, že vládou navržené zvýšení podílu lihu a MEŘO jim celkem zvýší náklady řádově o několik set milionů. To sotva mohou v plné míře, vzhledem k silné konkurenci čerpacích stanic v Česku, promítnout do cen řidičům. Na jednom litru by to ale i tak znamenalo zdražení zhruba o dvacetník.

Naopak výrobci MEŘO a lihu si slibují od co nejvyššího podílu biosložek v benzinu a naftě i vyšší odbyt a zisky. Zvláštním argumentem zastánců biopaliv je podpora zemědělců a odbyt plodin, jako je řepka olejka nebo cukrová řepa.

"Jde o velké peníze. A to v situaci, kdy se rafinerie už tak potýkají se ztrátou. Snížení podílu biosměsí v benzinu a naftě už o těch 0,2 až 0,3 procenta jen v samotném Unipetrolu ušetří přes deset milionů korun," reaguje šéf České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a člen představenstva Unipetrolu Ivan Ottis.

"Výrobci MEŘO budou sice vlivem domluveného kompromisu dodávat rafineriím o něco méně biosměsi, ale pořád jde o zvýšení podílu, a tedy i odbytu oproti loňsku," připomíná v zastoupení firem, jako je Agrofert nebo STZ, prezident Svazu výrobců bionafty Petr Jevič.

AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí