EU chce méně emisí na moři a ve vzduchu
Evropská komise hodlá značně omezit emise skleníkových plynů v mezinárodní námořní a letecké dopravě. Shodli se na tom ministři životního prostředí členských zemí EU při přípravě nadcházející konference o klimatu v Kodani. Ta proběhla od 7. do 18. prosince o náhradě za končící Kjótský protokol z roku 1997. Cílem bylo stanovit cíle pro emise skleníkových plynů států, jež by podepsaly novou konvenci. EU zavedla v roce 2005 systém emisního obchodu a pro sektory jako energetika horní hranice. Ani na evropské ani na světové úrovni nebyla dosud námořní a letecká doprava "postižena". To se má nyní změnit.
Evropští ministři životního prostředí na zasedání v Lucembursku dohodli, že v Kodani přijdou s návrhem výrazného snížení v obou dopravních oborech. V námořní dopravě by měly skleníkové emise klesnout do roku 2020 o 20 % pod úroveň roku 2005. Letecká doprava by je měla snížit o 10 %. Komisař EU pro životní prostředí Stavros Dimas plány ministrů životního prostředí podporoval.
Příslušné dohody se mají navrhnout v rámci Mezinárodní letecké organizace ICAO a Mezinárodní námořní organizace IMO a do roku 2011 schválit. Na oba sektory mohou potom být aplikovány v roce 2013.
Globální řešení - EU přikládá velkou důležitost mezinárodnímu řešení. Námořní a letecká doprava by pak podléhaly redukčním cílům na globální úrovni. Evropané se chtějí vyhnout narušení konkurence v důsledku regionálních řešení. To je také v zájmu uvedených oborů. Evropské aerolinky již upozorňovaly v souvislosti s plánovaným zapojením oboru do obchodu EU s emisemi od r. 2012 na znevýhodnění v konkurenci vůči mimoevropským leteckým společnostem a letištím. Mezinárodní asociace letecké dopravy IATA ocenila, stejně jako evropský rejdařský svaz Esca, že přístup ministrů životního prostředí EU předpokládá mezinárodní rámec. Generální ředitel IATA Giovanni Bisignani označil nicméně redukční cíle za příliš politické a v požadovaném časovém rámci za nereálné. Pokud skutečně k závazným redukčním cílům dojde, stále se naskýtá otázka, jak jich bude dosaženo: s důrazem na bunkerové ceny a vytvoření kompenzačního klíma-fondu nebo na obchod s emisemi.
Emisní obchod jako opce - V jeho prospěch se již vyslovily námořní svazy z Austrálie, Belgie, Norska, Švédska a UK v nedávné studii o zahrnutí námořní plavby do systému obchodu s emisemi. Tento způsob je nejvhodnější pro snižování emisí cestou technických zlepšení.