zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jsou nové automobily skutečně ekologičtější než ty starší?!

30.01.2010
Ekologická auta
Jsou nové automobily skutečně ekologičtější než ty starší?!

Zdá se, že žijeme v divné době:-) Posuďte sami:

Smyslem reklamy není nic jiného, než přimět nás koupit si něco, co nepotřebujeme.

Smyslem spotřební společnosti pak kupodivu není věci spotřebovávat, ale co nejdříve je, téměř nepoužité, vyhazovat a co nejčastěji kupovat ty samé zcela nové.

Aby mohla být reklama úspěšná, může jen málokdy sdělovat pravdivé údaje. A protože jí zákon zakazuje, aby lhala, činí tak obvykle tím, že část pravdy zamlčuje.

Při brouzdání internetem jsem na webu časopisu TIPpro Oldtimer narazil na velice zajímavý článek právě o ne zcela pravdivé reklamě o nových automobilech, které se snaží mj. pyšnit tím, že jsou "ekologické", ev. že vykazují nižší spotřebu, než jejich předchůdci.

Pokud jde o "ekologičnost", zamlčuje reklama, potažmo výrobci, neekologičnost, resp. množství energie potřebné pro výrobu takového automobilu, takže ve skutečnosti platí, a to nikoli lineárně, ale exponenciálně, že čím je automobil ekologičtější svým provozem, tím technologicky náročnější a tudíž neekologičtější je jeho výroba, která přitom ovlivňuje celkové (ne)ekologické dopady samotného automobilu na naši planetu mnohem více, než jeho samotný provoz (takový "ekologický" automobil by musel jezdit řadu let, aby snížil škody způsobené svou výrobou a dostal se na úroveň automobilů s méně ekologickým provozem).

V důsledku tohoto faktu pak offroad, který už z principu lidské arogance vedoucí k hromadné výrobě (a především prodeji) takových automobilů (obrovský aerodynamický odpor a pro normální provoz zbytečný výrazný přebytek výkonu) má naprosto neekologickou spotřebu pohonných hmot, Hummer H3 porazil co do ekologického dopadu své existence současnou ekologickou špičku - Toyotu Prius s hybridním pohonem, který vykazuje nejenom velmi nízkou spotřebu, ale i téměř nulové emise!

Samozřejmě, že reklama pak nebere už vůbec v potaz skutečnost, že nový automobil je obvykle od samého počátku zatížen ekologickou zátěží energie potřebné pro likvidaci svého ještě funkčního předchůdce.

Další reklamní trik výrobců, o kterém jsem neměl ani tušení, je skutečnost, že výrobci si vymysleli novou metodiku měření spotřeby, která sice umožňuje lepší vzájemné porovnání automobilů, ale mnohem méně už souvisí s jejich reálnou spotřebou, která je přitom vyšší, takže papírově úspornější nové automobily jsou ve skutečnosti méně úsporné, než jejich předchůdci...

Konec konců, přečtěte si článek Marka Gomoly Záchrana světového klimatu raději sami.

Zdroj: www.offroad-rc.info

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí