Reakce na tiskovou zprávu SMS ČR Ekologické dotace? Chce to pevné nervy
Za první dva roky fungování Operačního programu Životní prostředí bylo v celé České republice podpořeno 3088 projektů a celková výše schválené podpory již dosáhla 48 miliard korun. Do roku 2013 má být z evropských fondů uvolněno více než 5 miliard eur (asi 128 miliard korun). Z toho vyplývá, že zbývá k vyčerpání 80 miliard korun. U tolik diskutované prioritní osy 1 - zlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní zbývá k vyčerpání 44 % z celkové alokace a neustále slýcháme, že se z této prioritní osy nečerpá. Tato čísla hovoří dost jasně. Podle výsledků a průběžné analýzy každé vyhlášené výzvy víme, že je větší poptávka než nabídka. Například zatím poslední XVI. výzva musela být uzavřena po 48 hodinách z důvodu vyčerpání alokace.
Obce si mohou administrovat projekty sami, vyplnění Bene-fillu není nic složitého. Státní fond životního prostředí ČR nicméně na základě zpětné vazby od žadatelů v Operačním programu Infrastruktura (období 2004 - 06) zařadil i zpracování žádosti a veškeré projektové dokumentace jako způsobilý výdaj, čehož obce rády využívají a najímají si externí firmy.
Žadatelé o finanční podporu z OPŽP mají široké možnosti, jak se informovat o podmínkách a procesu získávání dotace. Není nutné najímat externí firmu. Mohou se obrátit na krajská pracoviště SFŽP ČR, která poskytují osobní konzultace. Od roku 2009 jsou také k dispozici nová Regionální poradenská a informační místa, tzv. RPIMy. Ta mají zájemcům sloužit především v oblasti finančně-technického poradenství a také aktivně iniciovat projektové záměry. Dalším zdrojem informací jsou webové stránky programu www.opzp.cz, zelená linka 800 260 500 a časopis Priorita, který měsíčně odchází na 15 000 adres.
Doba hodnocení žádosti je předem známá - zveřejněná v harmonogramu výzev. Pohybuje se od 3 do 5 měsíců dle odhadu přijatých projektů a ve srovnání s ostatními operačními programy je jednou z nejkratších. Dále SFŽP ČR umožňuje "přepracovat" dokumentace k žádosti, neboť jsou mnohdy zpracovány nedostatečně, v rozporu s podmínkami výzvy, která se nikdy, opakuji nikdy, nemění v průběhu výzvy, mnohdy v rozporu s příslušnou legislativou. Jsme vstřícní a žádosti umožňujeme opravit, ač bychom je mohli vyřadit.
Aplikaci Bene-fill upravujeme na základě podnětu od žadatelů, nicméně řada údajů je dána požadavky na monitorování projektu ze strany MMR a na požadavky financování projektu přes státní rozpočet. Dokázali bychom si představit žádost mnohem jednodušší, ale bohužel toto není až tak v naší moci. Nicméně i z pozice zprostředkujícího subjektu dáváme podněty na MMR i na MF ke zjednodušení monitorování.
Hodnocení projektů není založeno na tom, jak se kdo na projekt podívá. Projekty jsou hodnoceny na základě - všem žadatelům předem známých - "tvrdých", zejména technických parametrů s vyloučením subjektivního názoru hodnotitele. V OPŽP rozhodně není prostor pro subjektivitu.
Střídání projektových manažerů na jednom projektu je další nesmysl. SFŽP ČR eviduje 11% fluktuaci, což je pod průměrem této republiky. V lednu 2009 pracovalo na SFŽP ČR 278 zaměstnanců, na konci roku už to bylo 410 zaměstnanců. Důvodem nárůstu je co nejrychlejší a nejkvalitnější administrace všech projektů.
Tvrdit, že neexistuje průběžné financování je holý nesmysl. OPŽP průběžně financuje schválené projekty od samého počátku programu, tedy od roku 2007. Na účtech žadatelů je v současné době 6,3 miliardy korun.
Naprostá většina obcí využívá naplno průběžný systém a SFŽP ČR hradí prostředky na vystavené dodavatelům neuhrazené faktury. Nicméně v této oblasti jsou možné dvě překážky, které stojí mimo SFŽP ČR:
1) financováni projektu přes státní rozpočet - není vinou SFŽP ČR, ze již téměř dva měsíce nemůže projekty financovat, viz: http://www.opzp.cz/clanek/254/1209/upozorneni-pro-prijemce-podpory-z-opzp/ . SFŽP ČR z pozice zprostředkujícího subjektu inicioval mnoha jednáni na MF, za účelem zjednodušení informačního systému státního rozpočtu, přes který projekty musí procházet, bohužel jednou z odpovědi úředníků MF bylo "když chtějí příjemci peníze, musí pro to něco udělat". SFŽP ČR resp. MŽP dalo podnět příslušným náměstkům ministru - ať už na MF, tak na MMR.
2) přístup příjemců (či externích firem v dodáváni podkladu pro vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace a uzavření smlouvy na prostředky SFŽP ČR) - příjemce má dle směrnice MŽP povinnost doložit veškeré podklady do 10 dnů od uzavření smlouvy o dílo na realizaci projektu. V takovém případě mu SFŽP ČR garantuje vydaní potřebných dokumentů k financovaní nejpozději do 2 měsíců (ve lhůtě je kromě všech požadovaných kontrol zahrnuto i nutné zpracování a aktualizace dat do informačního systému na MF) . Pokud má tedy termín zahájení ve smlouvě o dílo tímto způsobem nastaven, a doloží všechny podklady (zejména všechny smlouvy o dílo, na které žádá podporu - příprava, zpracování dokumentace, technicky dozor investora, vlastní realizace, včetně doložení způsobu vyberu jednotlivých dodavatelů v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek), nemá s průběžným financováním žádný problém a naplno ho využije od zahájení projektu.
SFŽP ČR zavedl naprosto transparentní systém zobrazování stavu administrace projektu viz http://www.opzp.cz/sekce/526/uplny-prehled-podporenych-projektu/, kde si každý může najít, proč ten či onen projekt nemá vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace a uzavřenou smlouvu na prostředky SFŽP ČR.
A nakonec příklad z praxe. Pan starosta obce Tupesy Oldřich Vávra, který je zároveň členem předsednictva SMS ČR, říká: "Dalším paradoxem je to, že neexistuje průběžné financování. Obec tak musí někdy projekt i na nějakou dobu zastavit, aby sehnala další peníze na dokončení, mezitím se však dostane do rozporu s časovým harmonogramem, za což může dostat penále" nebo také , "Obce jsou nuceny buďto prodlužovat lhůty splatnosti a tak přispívat k druhotné platební neschopnosti firem, nebo využívat komerční úvěry, které ovšem nejsou uznatelným výdajem. Tímto se celý projekt výrazně prodražuje,"má schválený projekt ze III. výzvy OPŽP "Mateřská školka a tělocvična - Tupesy, projekt pro úsporu energie" a časová rekapitulace byla následující:
- Smlouva o dílo (stav. práce) uzavřena 6. 8. 2009
- zahájení prací 06. 08. 2009
- ukončení prací 08. 10. 2009
- Smlouva o dílo (regulace topných větví a tepelného zdroje) uzavřena 17. 9. 2009
- zahájení prací 17. 09. 2009
- ukončení prací 30. 09. 2009
Až v říjnu, nikoliv co nejdříve od uzavření smlouvy o dílo jak ukládá příslušná směrnice MŽP a závazné pokyny, byly doručeny ze strany žadatele podklady k vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace a uzavření smlouvy na prostředky SFŽP ČR:
- 6. 10. 2009 doloženy podklady k výběrovému řízení (VŘ) na stavební úpravy (konkrétně na zateplení) od žadatele
- 13. 10. 2009 doručeny podklady k VŘ na regulaci topných větví a tepelného zdroje (jedná se o 3. výzvu, podporovány implementace měřící a regulační techniky v systému vytápění a chlazení)
- 29. 10. 2009 dodány podklady k VŘ ke smlouvě na publicitu
Nejsme kouzelníci, nedokážeme průběžně financovat projekt, kde první podklady pro vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace a uzavření smlouvy na prostředky SFŽP ČR jsou dodány až po jeho dokončení.