zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Krátce z EU

15.02.2010
Obecné
Krátce z EU

Ministři průmyslu členských zemí EU v úterý 9. února projednávali plány na vytvoření společné strategie týkající se elektromobilů. Některé členské země už takové plány mají, avšak mnohdy jsou postavené na jiných technologiích a nejsou tím pádem kompatibilní. Právě proto žádá ministr průmyslu předsedajícího Španělska Miguel Sebastian Evropskou komisi, aby se ujala vytvoření společného plánu. V této oblasti existuje řada sporných otázek týkajících se například právních předpisů, bezpečnosti a nákladů, nicméně by podpora elektromobilů podle Sebastiana mohla pomoci znovu nastartovat upadající automobilový průmysl, vytvořila by se nová pracovní místa a přispělo by se k ochraně životního prostředí. Podobné nadšení však již nesdílí zástupci předních ekologických organizací, podle jejichž studie by podpora elektromobilů za současných podmínek pouze zvýšila emise oxidu uhličitého. Podmínkou pro ekologické používání elektromobilů je podle nich plně rozvinutá chytrá elektrická síť, která by umožňovala čerpání elektrické energie pouze za předpokladu, že by byl vyroben dostatek elektřiny z čistých zdrojů, například větrných nebo vodních elektráren.

Podle Felipeho Gonzálese, předsedy reflexní skupiny, která byla vytvořena v prosinci 2007, aby určila hlavní problémy, kterým bude Evropská unie v budoucnu čelit, je důležité podpořit železniční dopravu na úkor silniční. Podle Gonzálese právě železnice skvěle odpovídá současným trendům pro ekologičtější přepravu jak osob, tak zboží. I když má skupina za úkol zaměřit se na výzvy v období mezi roky 2020 a 2030, pravděpodobně její závěry ovlivní i připravovanou strategii EU2020, která nahradí lisabonskou strategii. Zástupci dopravního sektoru zároveň žádají Evropskou komisi, aby si uvědomila význam dopravy pro evropskou ekonomiku a věnovala mu větší pozornost. Reflexní skupina v současné době připravuje návrh zprávy, jejíž finální verzi by měl předseda Gonzáles předložit hlavním představitelům EU na summitu v červnu 2010.

Podnikatelé používající ve svém podnikání chemické látky by měly sledovat a dodržovat termíny registrace směrnice REACH (registrace, povolování a omezování chemických látek). REACH však sebou také přináší některá úskalí pro malé a střední firmy. Jedním z problémů je anglická verze elektronické registrace a složitost příruček ECHA (Evropská agentura pro chemické látky). Další překážkou je i to, že informace ve Fóru pro výměnu informací o látce (SIEF), které má sloužit jako zdroj informací pro MSP, je někdy velmi složité najít. Předpisy v jednotlivých členských státech by měly být jednotné.

Podle skupiny E3PO, která se zabývá podporou PPP projektů (public private partnerships, partnerství veřejného a soukromého sektoru), se místním orgánům spolupracujícím se soukromým sektorem v oblasti služeb nedostává dostatečné podpory. Na vině jsou podle předsedy E3PO Jean-Pierra Tardieu národní vlády, které zadržují peníze z fondů. Výsledkem je to, že společnosti zabývající se například transportem, zpracováním odpadu, ale i výstavbou a provozem nemocnic a letišť ztrácejí velké kontrakty. Problémem bude zabývat i Evropská komise, která k této tématice vydala v listopadu 2009 zprávu. Tardieu dodal, že je v zájmu členských států, aby byly finance ze strukturálních fondů objektivně rozdělovány bez nadržování ať již veřejnému nebo soukromému sektoru.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
24
8. 2017
24-26.8.2017 - Veletrh, výstava
Japonsko
ASIO, spol.s r.o.
25
8. 2017
25.8.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
25
8. 2017
25-27.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Živá škola přírodního stavitelství v Bílých Karpatech
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí