zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Krátce - různé

17.02.2010
Obecné
Krátce - různé

Novinky z DG Environment si přečtěte na:http://mail.live.com/default.aspx?wa=wsignin1.0

Zhruba sedm z deseti zájemců o stavbu bioplynové stanice nedostane v současnosti připojení do elektrické sítě. ČTK o tom informovalo České sdružení pro biomasu CZ Biom. Za "blokací" připojení do sítě stojí podle CZ Biomu zejména fotovoltaické elektrárny, jejichž investoři využívají krátké návratnosti a dlouhodobě garantovaných výkupních cen elektřiny. Energetický regulační úřad registroval v polovině ledna fotovoltaické zdroje o instalovaném výkonu 470 megawattů. Jenom od konce roku 2008 bylo do provozu uvedeno více než 400 megawattů slunečních elektráren. Podle společnosti Bioplyn CS je současná situace pro rozvoj využití bioplynu kromě nedostatku připojovací kapacity do sítí příznivá, zájem o stavbu stanic mají zejména zemědělci. Dobře navržené projekty mají vysokou pravděpodobnost získání dotace a výkupní ceny elektřiny jsou na odpovídající úrovni.

Rozmach vysokorychlostní železnice
Ten čeká Evropu v příštích pěti letech. Na rozvoj železnice bylo přislíbeno 115 mld. USD, a to často z vládních zdrojů. Vlády tyto projekty podporují, protože vysokorychlostní železnice je oblíbená a těší se pověsti rychlého a ekologického cestování.
Rychlovlaky TGV a AGV zblízka
www.ceskatelevize.cz

Společnost TNT Express France začala od ledna v Paříži používat k doručování lehčích zásilek také tricykly. Zařazení těchto tříkolek do vozového parku TNT Express je reakcí na neustále vzrůstající hluk, znečištění a dopravní zácpy, které přepravu ve městech provází. Dopravu komplikují také nejrůznější omezení městských zón. Již dříve proto k doručování zásilek pomocí bicyklů přistoupila TNT Express v Pekingu, kola s elektromotory využívá TNT Swiss Post v Ženevě. "Věřím, že také v Praze v budoucnu tricykly k rozvozu zásilek využijeme," říká Miloš Malaník, generální ředitel TNT Express ČR.

Odborná komise ministerstev dopravy a životního prostředí ukončila po více než dvou letech činnost a vydala stanoviska ke třem sporným dálnicím. R55 na Hodonínsku má vést tunelem, u okruhu kolem Prahy v okolí Suchdola komise doporučila jižní variantu a D3 ve středních Čechách by měla procházet Posázavím. Výsledky práce komise představil ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Systém Logica EMO pro monitorování emisí byl oceněn časopisem The Economist jako jedno z deseti řešení boje se změnou klimatu, jež mění pravidla hry. Jedná se o inovativní řešení, které může přispět k větší energetické efektivitě a pozitivně ovlivnit uhlíkovou ekonomiku.
EMO v reálném čase monitoruje emise vozidel pomocí zařízení, které se připojuje k palubnímu počítači vozidla a bezdrátově přenáší emisní hodnoty do centrálního systému. Na základě zobrazených emisních dat pak mohou čerpací stanice nabízet ceny pohonných hmot přizpůsobené každému jednotlivému vozidlu a souvisejícímu řidičskému chování, což funguje jako pobídka směrem k "zelenějšímu" chování na silnicích. Pokud je chování řidiče ekologicky zodpovědné, má nižší cenu paliva - a naopak.

Koncentrace v odpadech nabízí šanci dráze - Změna struktury v odpadovém hospodářství zvýhodňuje železniční dopravu. Bylo to uvedeno na odborném jednání Svazu německých podniků v dopravě (VDV), Spolkového svazu odpadního, vodního a surovinového hospodářství (BDE) a podniku DB Schenker Rail v Postupimi na téma Odpadová logistika na kolejích. Dr. Martin Henke, předseda drážní složky VDV, m.j. uvedl, že "koncentrace a množstevní propojování vedou ke zvýšení drážní konkurenceschopnosti v tomto sektoru. Hospodaření s odpady a surovinové hospodářství náleží k trhům budoucnosti s vysokým růstovým potenciálem. Železniční doprava je předurčena k dopravám velkých množství na dlouhé vzdálenosti." V šedesátých letech bylo v SRN ještě přes 50 tis. ukládacích míst. Následoval jejich drastický pokles: nyní je v provozu 150 depónií a 69 provozovaných spaloven.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí