Sobota, 20. dubna 2024

Scania jezdí ekologicky

Vše začalo v roce 1891 založením továrny na výrobu železničních vagonů v Södertälje. Název společnosti byl Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje (švédsky "Továrna na vagony v Södertälje"), zkráceně Vabis. Společnost brzy začala vyvíjet a vyrábět i osobní automobily a nákladní vozidla.

V roce 1900 byla založena společnost Maskinfabriksaktiebolaget Scania (kombinace švédského a latinského výrazu ve významu "Továrna na stroje ve Skane") v Malmö, největším městě jižní švédské oblasti Skane. Zaměřovala se na výrobu jízdních kol. Společnost Scania rovněž brzy zahájila výrobu osobních i nákladních vozidel.

V roce 1902 bylo vyrobeno první nákladní vozidlo. V roce 1911 se společnosti Scania a Vabis sloučily, aby lépe odolávaly zvyšující se konkurenci v Evropě. Byl vyroben první autobus a výroba osobních automobilů, nákladních vozidel a autobusů nadále pokračovala v Malmö i Södertälje.

V roce 1935 se společnost Scania-Vabis stala generálním zástupcem společnosti Volkswagen ve Švédsku.

V roce 1936 společnost Scania-Vabis představila svůj první vlastní dieselový motor. 
 
V roce 1939 společnost Scania-Vabis představila vozidlo Royal s jednofázovým dieselovým motorem využívajícím jako první vozidlo standardizované součásti společnosti. Tím byl dán základ modulárnímu systému společnosti Scania.

V roce 1949 společnost Scania-Vabis představila dieselový motor s přímým vstřikováním. Tento motor byl natolik trvanlivý, že získal označení "motor na 400 000 kilometrů".

V 50. letech zahájila společnost Scania-Vabis budování prodejní a servisní sítě v Evropě.

V roce 1957 společnost Scania-Vabis zahájila výrobu nákladních vozidel v Brazílii.

V 60. letech došlo k otevření dalších výrobních závodů ve Švédsku - továrny na autobusy v Katrineholmu a továrny na kabiny v Oskarshamnu.

V roce 1965 byl uveden do provozu montážní závod ve Zwolle v Nizozemsku.

V roce 1969 představila společnost Scania-Vabis nový 14litrový motor V8 (350 k). Jednalo se o nejvýkonnější motor pro nákladní vozidla v Evropě.

V roce 1969 se společnost Scania-Vabis sloučila se švédským výrobcem letadel a automobilů, společností Saab, čímž vznikla společnost Saab-Scania.

V roce 1976 společnost Scania otevřela továrnu ve městě Tucuman v Argentině.

V roce 1992 společnost Scania otevřela továrnu ve městě Angers ve Francii.

V roce 1995 se společnost Scania opět stala samostatnou společností a následujícího roku byla zapsána na burze ve Stockholmu a v New Yorku.

V roce 2000 dospělo 11 továren v pěti zemích ke společné výrobě miliontého nákladního vozu společnosti Scania.

V roce 2007 společnost Scania představila autobus budoucnosti, nízkopodlažní hybridní etanolový městský autobus v plné velikosti, který snížil fosilní emise oxidu uhličitého až o 90 procent, byl-li jako palivo použit etanol.V roce 2008 se společnost Volkswagen stala hlavním vlastníkem společnosti Scania s 68,6 % rozhodovacích práv a 37,73% kapitálovou účastí.  
 

ZDROJ: www.scania.cz

Scania jezdí ekologicky

Fotogalerie

Scania P 280 EEV - Čistota a zdraví

Scania nabízí devítilitrové motory plnící emisní normy Euro 4 a Euro 5. V obou případech výrobce dosahuje příslušných limitů pomocí recirkulace výfukových plynů. Pro přísnější Euro 5 mají motory vysokotlaké vstřikování XPI, které dokáže pracovat
s tlakem až 240 Mpa. Díky tomuto obrovskému stlačení dochází ve válci k lepšímu rozptýlení nafty a následně jeho dokonalejšímu prohoření. To přináší menší podíl pevných částic neboli sazí.

Něco za něco

V Evropě existují země, jejichž vlády nepoužívají pojem ekologie zejména ve prospěch volebních preferencí, ale snaží se o důslednou ochranu životního prostředí. Pro oprávněnost tohoto záměru nemusíme chodit daleko. Pokud porovnáme počet lidí trpících alergiemi ve velkých českých městech a na venkově, dojdeme k diametrální odlišnosti vztažené například na tisícovku místně příslušných obyvatel. Odpovědí se nestávají tovární komíny, ale provoz vozidel. Mohli bychom dále rozvinout myšlenku, nakolik by se státní pokladně vyplatilo zadotovat omezování škodlivin vypouštěných vozidly, když by na druhé straně nepochybně ušetřila miliardové částky za léčení závažných dýchacích a jiných nemocí.

Nám bylo k velké radosti se svézt vozidlem, které Scania už nyní postavila, aby ukázala a nabídla ekologicky superčistý automobil . Dopravce, jenž si takové vozidlo plnicí emisní normu EEV pořídí, nemusí být pouze nadšencem do ekologie (našli bychom vůbec nějakého v době, kdy se šetří i na těch sebemenších položkách), ale třeba provozuje transport do zemí, kde již pochopili, že ekologická vozidla je třeba výrazně ekonomicky podpořit.

EGR a filtr

Technické řešení testovaného automobilu s řadovým pětiválcem o objemu 9,3 litru je snadné. K motoru s recirkulací výfukových plynů EGR a vysokotlakému vstřikování XPI výrobce přidal čistič pevných částic. Ten se nachází mezi pravým předním kolem a palivovou nádrží. Na první pohled však provedení Euro 5 od EEV nepoznáte, neboť se velkoobjemová filtrační nádoba schovala pod boční plastový kryt. To se nám velmi líbilo, protože vozidlo nehraje na dojem, ale jde po realitě nízkých emisí.

Pětiválcový agregát DC9 29 disponoval variabilní geometrií lopatek turbodmychadla, takže byl ověšen vším, co současné moderní technologie pro dieselové motory nabízejí. Jednotka nastartovala bez prodlení a dle vnějšího projevu jsme nezaznamenali žádný rozdíl ve srovnání s agregátem Euro 5 bez filtru pevných částic.

Spolupráce s automatizovanou převodovkou

Pětiválec EGR, jehož hmotnost bez náplní činí jen 1027 kg, byl spojen s devítistupňovou automatizovanou převodovkou Opticruise GR875. Počet osmi stupňů vpřed se jevil jako optimální, protože agregát podává maximum točivého momentu v širokém rozmezí 1000 až 1350 otáček za minutu a více stupňů by přineslo nežádoucí častější řazení, tudíž i nárůst spotřeby paliva.

Ne nadarmo došlo u větších řad v posledních letech ke snížení ze šestnácti na dvanáct převodových stupňů. Průběh točivého momentu tuto blahodárnou změnu nejen dovolil, ale přímo si ji vynutil.

Převodovka na automatický režim pracovala na výbornou, přesto jsme si vyzkoušeli i manuální volbu, již lze jednoduchým posunem voliče dolů nastavit.

Sedmnáct tun

Podle instruktura od Scanie byla okamžitá hmotnost vozidla přibližně 17 t, chyběla tedy jen jediná tuna k dosažení povoleného limitu pro toto vozidlo.

Po odjezdu z areálu Scanie v Chrášťanech jsme se vydali po silnici č. 605 směrem do Loděnici, protože rozvážkové vozidlo na tento druh silnice patří. U Loděnice jsme odbočili do malých vesniček a na silnice třetí třídy, abychom vyzkoušeli podvozek se vzduchovým odpružením přední i zadní nápravy. Denní kabinu CP16 v prodlouženém provedení neslo čtyřbodové odpružení, proto jsme si připadali i na častých výmolech vesnických komunikací téměř jako v bavlnce.

Klid nám dodávala možnost výškového nastavení podvozku, takže při přejezdu můstku s ostrým zlomem na vrcholu jsme pomocí tlačítka vlevo od volantu podvozek přizvedli o 5 centimetrů.

Výkonná motorová

V prudkých kopcích kolem Loděnice bylo třeba sedmnáctitunové vozidlo náležitě zpomalovat. K tomu sloužila motorová brzda o výkonu 181 kW při 2400 ot. za min. Ta nastupovala automaticky při sešlápnutí brzdového pedálu, druhou možnost její aktivace tvořilo stisknutí tlačítka levou nohou na podlaze.

Na zpáteční cestě do Chrášťan jsme zvolili i kousek dálnice, protože jsme chtěli alespoň symbolicky vyzkoušet druhou schopnost podvozku - snížit automobil o 3 centimetry a uspořit tak při rychlé jízdě pár deci paliva.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC9 29
Vstřikování common rail XPI
Počet válců/ventilů 5/20
Objem válců (cm3) 9300
Kompresní poměr 17:1
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 206/1900
Točivý moment (N.m/ot. za min) 1400/1000-1350
Emisní norma EEV
Délka/šířka/výška (mm) 10 000/2550/3600
Rozvor (mm) 5300
Kabina CP16
Znak náprav 4x2
Brzdy Kotoučové na všech kolech s ABS, EBS
Motorová brzda (kW/ot. za min) 181/2400
Převodovka GR875 devítistupňová
Stálý převod 3,42
Objem nádrže paliva (l) 300
Celková hmotnost (kg) 18 600
Dovolené zatížení P/Z nápravy (kg) 7100/11 500
Hmotnost testované soupravy (kg) cca 17 000
Nástavba Spier Fahrzeugwehr
Objem nástavby (m3) 44
Servisní interval motoru (km) až 90 000
Servisní interval převodovky (km) až 360 000

ZDROJ: http://news.auto.cz, kráceno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů