Ekologická auta mají mít přednost ve veřejných zakázkách
Pokud bude stát a jakýkoli jiný veřejný zadavatel v budoucnu nakupovat nová auta, bude zřejmě muset v zadávacích podmínkách zohlednit jejich ekologickou šetrnost. Co se tím myslí, upraví později vyhláška.
Povinnost zohlednit ekologickou šetrnost při pořizování aut navrhl vložit do zákona o zadávání veřejných zakázek sněmovní výbor pro veřejnou správu. Za návrhem podle agentury ČTK stojí ministerstvo pro místní rozvoj, které chce tímto způsobem zavést do českého práva evropskou směrnici ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel.
Zadavatel zakázky bude muset v zadání zakázky na nákup aut stanovit zvláštní technické podmínky, které zohlední energetické a ekologické provozní dopady. Těmi má být nejen spotřeba, ale i emise CO2, oxidů dusíku, pevných částic a takzvaných nemetanových uhlovodíků. Nová podmínka se má týkat osobních i nákladních aut včetně autobusů a bude povinná. "Zadavatelé tedy budou muset v technických podmínkách veřejné zakázky upravit požadavky na specifikované ekologické a energetické dopady," potvrdil tiskový odbor ministerstva.
Jaké ekologické parametry budou muset nakupovaná vozidla splňovat, stanoví v budoucnu vyhláška. Tu vytvoří MMR ve spolupráci s ministerstvy vnitra a dopravy.
Stát a další veřejní zadavatelé by si měli také v případě zakázek s hodnotou nad půl miliardy a dobou trvání nad pět let vyžádat stanovisko ministerstva financí. Zadavatel bude muset například poskytnout rozbor dopadů zakázky na ekonomickou situaci zadavatele. Bez stanoviska MF nebude smlouva s dodavatelem platná.
Poslanci toho ale do zákona navrhli zařadit mnohem více. Například poslanec ODS Libor Ježek navrhuje mimo jiné, aby zadavatelé nemohli slučovat předměty zakázek, které spolu ekonomicky nesouvisí, do jednoho zadání. Chce také, aby členové hodnotících komisích byli za svá doporučení odpovědní. Pokud by zanedbali své povinnosti stanovené zákonem, hrozila by jim až stotisícová pokuta.
Ministerstvo pro místní rozvoj sice uznává, že by to vedlo k větší průhlednosti zadávání zakázek, přesto s návrhem nesouhlasí. "Nejzásadnější potíž spatřujeme v té skutečnosti, že předmětem postihu člena komise je, že nepostupoval podle svých schopností a znalostí. Tato povinnost má pouze deklaratorní charakter a prokázání úmyslu člena komise nepostupovat podle svých schopností a znalostí je prakticky vyloučené a omezené patrně jen na výslovné přiznání člena komise," uvedl mluvčí MMR Martin Ayrer. Ustanovení by tak podle něj nemělo skutečné uplatnění.
§ 46a
Zvláštní technické podmínky
V případě veřejných zakázek na dodávky, jejichž předmětem jsou vozidla kategorie N1, N2, N3, M1, M2 a M3 musí zadavatel stanovit zvláštní technické podmínky, které zohledňují energetické a ekologické provozní dopady. Těmito dopady se rozumí spotřeba energie, emise CO2 a emise NOx, NMHC a částic. Způsob stanovení zvláštních technických podmínek stanoví prováděcí právní předpis.
ZDROJ: FINANČNÍ MANAGEMENT