zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Recyklovaná krása

04.04.2010
Recyklace
Recyklovaná krása
Manžetové knoflíčky z telefonních tlačítek, brože z počítačových desek nebo podivuhodní tvorové z tisíců metrů měděných drátků...

To vše tvoří půvabnou kolekci šperků a doplňků Trash Made, v níž elektroodpad dostal druhou šanci.

Měly skončit na skládce, ale místo toho pro dráty, desky, tlačítka a spoje několik talentovaných designérek a výtvarnic našlo nový a mnohem důstojnější osud: stát se nezaměnitelným symbolem 21. století.

Anna Kozová, Jana Krovová a Linda Čihařová vytvořily ze součástek počítačů a elektrických přístrojů kolekci elegantních broží, náušnic, přívěsků i lustrů nazvanou Trash Made. Předmětům, které byly skryty pohledu a vytvořeny pro jasně daný účel, vtiskly nový tvar, funkci a energii. Jejich originální módní doplňky vedou navíc i k zamyšlení nad příběhem materiálů a přístupu k životnímu prostředí.

"Trash Made, umění z recyklovaného odpadu, není nový koncept. Ale myslíme, že přinejmenším u nás ho ještě nikdo nedovedl tak daleko," říká Linda Čihařová. "Chtěli jsme upozornit na to, že věci, které považujeme za odpad, mohou být stále krásné a funkční."

sperk z odpadu

Kolekci Trash Made iniciovala společnost Rema System, jež v Česku zajišťuje sběr, třídění a recyklaci elektroodpadu. Na začátku projektu otevřeli lidé z Rema System designérkám sklady a nechali jim zcela volné ruce.

"Poslali nás do skladu, postavili před hromadu odpadu a řekli: Dělejte si, co chcete, a přineste nám, co uznáte za vhodné," říká Jana Krovová. Hlavním kritériem byl dostatek materiálu pro malosériovou výrobu a pak to, aby přeměněné předměty byly něčím výjimečné.

Designérky strávily devět měsíců roku ve skladu, se šroubováky v ruce rozebíraly telefony, počítače, kopírky a nacházely úžasné materiály. Zprvu materiálem z elektrospotřebičů nepoznamenány, designérky se zanedlouho naučily rozpoznávat nové možnosti jednotlivých materiálů.

"Musel být inspirativní a určitým způsobem ušlechtilý, působit čistě a jeho kvalita musela kráčet ruku v ruce s inspirací," říká Čihařová. "Taky musel být neponičený, nepoškrábaný a muselo ho být dost," doplňuje Jana Krovová. Jejich požadavky splňovaly hlavně kovové součástky, cívky, tištěné spoje, odpory a chladiče.

Pak nastal proces transformace: vytváření nové identity. Hledaly se technologie výroby, řezání, ohýbání a stříhání tak, aby si materiál uchoval původní podobu a byla čitelná jeho funkce. Právě stříhání plošných spojů není vůbec jednoduché: je fyzicky náročné, spoje praskají.

Nový život

Jana Krovová si vyhlédla průsvitné fólie obvykle skryté pod tlačítky klasických počítačových klávesnic, jež původně sloužily k vedení signálu. Vyrobila z nich elegantní a křehkce vypadající náušnice, které nazvala Křídla vážky. Její další série Boarded zahrnuje brože, náušnice a přívěsky - všechny v lehce dětinských tvarech zvířátek, jako jsou jelen, pes, plameňák či velryba, nebo předmětů jako letadlo či kytara. Designérka je nechala vyřezat vodním paprskem z nepovedených, zelených desek plošných spojů, které se používají pro mechanické připevnění a propojení součástek. Jejich potisk společně s pájecími ploškami připomíná uličky červotočů a podle autorky se hodí na oděv, obuv nebo kabelu každého milovníka nových technologií.

sperk z odpadu

Krovová vytvořila také řadu doplňků Gummy Gem vyrobených z gumových tlačítek pocházejících z SMS terminálů, jichž se kdysi používalo pro psaní SMS přes pevné linky. Čísla, písmena abecedy a různé symboly asociují monogramy či šťastná čísla. Její nejoblíbenější - protože prý nejpracnější - je série Haló Haló, která kombinuje stříbro a postříbřená tlačítka z telefonních budek, pomalu odsouzených k zániku.

Lindu Čihařovou zaujaly měděné drátky, původně navinuté na cívky elektromagnetických relé sloužící na různých místech elektrických zařízení k vytvoření magnetického pole. Drátky zamotala a zachumlala do nejroztodivnějších tvarů, z nichž pak vytvořila brože série Animali. Zářivou srst tvora nazvaného Muchlák - něco mezi ovečkou a psem - tak tvoří téměř tři tisíce metrů tenkých měděných drátků z rozmotaných cívek. Fénix nepovstal z popela, ale zrodil se z velké hromady vyřazených měděných cívek, které dohromady vážily skoro tři kilogramy. Jeho jemné, i když drátěné peří by se mohlo táhnout do délky čtrnácti kilometrů. Každá brož je díky výrobnímu postupu neopakovatelná, originál.

Různobarevné slaboproudé kabely, které zprostředkovávaly hovory v telefonní ústředně, posloužily designérce Anně Kozové k tomu, aby z nich upletla mísu nebo krásnou i efektní lampu Čmáranici. Její lustr Hard Disko Koule vyrobený z šedesáti pevných počítačových disků, tvořených kovovou deskou pokrytou tenkou, měkkou vrstvou, do níž se data zapisují.

Šperky a doplňky ze série Trash Made jsou sice k dostání v obchodě pražského centra DOX a na webu Trashmade.cz, ale jedná se o neziskový projekt. "Už když se o projektu mluví, je jeho poslání - tedy osvěta - zčásti splněno," říká Petr Kubernát ze společnosti Rema System.

Recyklované předměty, které slavily velký úspěch na loňské přehlídce Designblok a dostaly se třikrát do širšího výběru pro ocenění Czech Grand Design 2009, se nevyrábějí ve velkém a například lampy jsou téměř všechny originál.


Recyklace a šperk

Ekologie, udržitelný rozvoj, fair trade jsou hesla dnešní doby, a tak i designéři hledají způsoby, jak své kolekce oblečení, nábytku a šperků navrhovat z materiálů, jež by byly ohleduplnější k životnímu prostředí. Recyklace je jednou z nejjednodušších cest a navíc je už řádně prošlapaná.

"Určitá míra recyklace je pro šperk charakteristická po celou dobu jeho existence. V minulosti se už objevovaly použité motivy, artefakty a materiály," říká Petra Matějovičová, kurátorka Uměleckoprůmyslového muzea v Praze.

sperk z odpadu

Až ve 20. století byl však poprvé nastolen trend vědomé recyklace. V roce 1962 se v Paříži konala výstava Objekt, na níž se prezentovaly šperky vytvořené z nalezeného nebo dříve použitého materiálu. Do českých zemí nová móda dorazila v 60. a 70. letech minulého století.

Pražské muzeum má ve sbírkách výhradně autorský individuální šperk. V posledních letech však registruje vzestup malosériové výroby designérských šperků jak Trash Made. "Je to stále silnější fenomén," říká Matějovičová. Pro projekt tří designérek jsou podle ní typické zejména humor, nadsázka a vtip. "Je třeba přijmout nabízenou hru. Takové věci se obecně velmi líbí."

Objekty vytvořené z použitých materiálů podle ní mají svou vypovídací hodnotu, která je nejprve dána výchozím materiálem a jeho původním použitím, a druhou dimenzi jim přidává nové využití a ztvárnění.

Zdroj: IN magazín

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí