zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ropa z čínské lodi ohrožuje "klenot" Austrálie

08.04.2010
Příroda
Havárie
Pojištění environmentálních rizik
Ropa z čínské lodi ohrožuje  klenot  Austrálie

Téměř tisíc tun topných olejů může poškodit Velký bariérový útes. Obchod s uhlím udělal z chráněné oblasti "uhelnou dálnici".

Australský premiér Kevin Rudd včera vyjádřil rozhořčení nad havárií čínského tankeru v chráněné oblasti Velkého bariérového útesu. Tanker Šen-neng 1, který vjel v sobotu na písčiny 12 kilometrů od povolené plavební trasy a ohrozil křehký ekosystém unikátního mořského společenství, se podařilo stabilizovat, operace týkající se jeho bezpečného vyproštění bude ale podle odborníků dlouhá a náročná.

"Z mého pohledu jakožto premiéra nemá Austrálie větší přírodní bohatství než Velký bariérový útes," prohlásil Rudd, jenž se po nátlaku strany zelených chystá zpřísnit zákony o námořní dopravě v chráněných oblastech.

Obavy z rozlomení lodi

Z čínského plavidla prozatím uniklo množství nafty pohybující se mezi dvěma až čtyřmi tunami. To se záchranářům podařilo zlikvidovat, ale v silně poškozeném trupu lodi zůstává 950 tun těžkých topných olejů a 65 tisíc tun uhlí.

Obavy, že se tanker rozlomí a vypustí svůj obsah do vod chráněné oblasti, se po víkendu zmírnily, v případě špatného počasí však může stále ke katastrofě dojít. Pokud by se tak stalo, únik nebezpečného materiálu by měl podle předsedy místní organizace pro životní prostředí Iana Herberta devastující účinek.

Premiérka australského státu Queensland Anna Blighová ujistila, že nouzové týmy se pokusí poškození prostředí minimalizovat. Upozornila však, že bezpečné vyproštění Šen-nengu může trvat měsíce. "Může to být jedna z nejkomplexnějších a nejnáročnějších záchranných operací v námořní historii Queenslandu a možná celé Austrálie," řekla Blighová. V současné chvíli se podle šéfa Námořní ochrany Queenslandu Patricka Quirka připravuje strategie pro další záchranné práce.

Nebezpečná zkratka

Podle Quirka Šen-neng oproti předchozímu podezření při svém průjezdu chráněnou oblastí použil méně užívanou, přesto legální trasu. Proč ale loď vybočila z úzkého koridoru určeného transportním plavidlům a narazila na 12 kilometrů vzdálenou mělčinu v nepřístupné oblasti, zatím není jasné. Ví se pouze, že loď nebyla v době srážky řízena lidským pilotem.

Quirk přiznává, že používání riskantních zkratek v prostoru Velkého bariérového útesu není výjimkou. Podle šéfa správy chráněného území Russella Reichelta ovšem nejsou podobné úniky ropy v oblasti běžné a "najetí lodí na mělčiny bývá velmi sporadickým incidentem."

Šéf australských zelených Bob Brown přesto požaduje důkladné přezkoumání zákonů, které upravují pohyb lodí v chráněné oblasti útesu. Ta se podle něho stává "uhelnou dálnicí" a energetický průmysl, zejména čínský, vydělává v oblasti na obchodu s uhlím ročně 60 miliard dolarů. "Potřebujeme provést radikální přezkoumání, zdali uhelné lodě musejí vůbec využívat tuto chráněnou oblast," prohlásil Brown.

Velký bariérový útes je největším systémem korálových útesů na světě a táhne se do délky přibližně 2600 kilometrů. Je domovem tisíců druhů mořských živočichů, z nichž velké množství je endemických, vzácných nebo ohrožených.

AUTOR: Jakub Černý
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí