zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Evropský projekt Personal Plane připravuje cestu revoluci v dopravě

16.04.2010
Doprava
Evropský projekt Personal Plane připravuje cestu revoluci v dopravě

Na konci ledna oznámilo konsorcium 13 partnerů z různých evropských zemí a Izraele zahájení projektu, který bude řešit zavedení systému osobní letecké dopravy (Personal Air Transportation System). Největší prostor je v rámci programu věnován konstrukčnímu návrhu letounu, který bude šetrný k životnímu prostředí, včetně snížení hluku a emisí.

Projekt Personal Plane implementuje systematický přístup pro vytvoření nového systému osobní letecké dopravy. Systém osobní letecké dopravy (Personal Air Transportation System - PATS) je nový pojem v letecké dopravě. Osobní letadlo se stává analogií k osobnímu automobilu, pokud jde o dostupnost a snadnost použití. Navíc přináší výhodu rychlosti a plánování efektivní trasy - přímý let do finální destinace. Některé současné studie ukazují, že malá letadla se speciálními vlastnostmi budou hrát v dopravě stále větší roli a umožní vyhnout se přetíženým evropským silnicím.

Ze země vzhůru

Zatímco pozemní doprava je založena na povrchových vozidlech omezených rychlostí, vysokou spotřebou paliva a na údržbu náročnou infrastrukturou, PPlane systém by řadu z těchto omezení svou podstatou (využití vzdušného prostoru) mohl překonat, a v řadě aspektů by na ně také navazoval. Nejde ovšem v žádném případě o systém, jehož nasazení by se dalo čekat už v blízké budoucnosti, tyto letecké systémy musí kromě technického a technologického řešení projít také regulačními procesy, licencováním, legislativní stránkou, a budou rovněž vyžadovat vybudování odpovídající infrastruktury. The PPlane projekt má identifikovat nové koncepty a technologie pro budoucnost letecké dopravy a nastavit sadu mechanismů, jejichž výsledkem bude strukturovaný proces směřující k inovativnímu technologickému rozvoji v Evropě, uvádí se na webových stránkách projektu.

Letecká doprava v individuálnějším pojetí, než jaké představuje hromadná přeprava tisíců a miliónů pasažérů velkokapacitními stroji, je dnes hlavně záležitostí tzv. business aviation, což je ovšem poměrně drahá záležitost, dostupná jen úzkému okruhu lidí. A právě mezi těmito dvěma extrémy by se mělo nacházet jádro systému PPLane - kategorie charakterizovaná stroji pro přepravu 4 - 6 či 8 pasažérů.

Koncepce pro bezpečnější a ekologičtější létání

Hlavním cílem projektu Personal Plane je konstrukční návrh letounu, přičemž důležitá kritéria pro návrh jsou bezpečnost a spolehlivost, automatizace, šetrnost k životnímu prostředí a vliv lidského činitele. V každé z těchto oblastí byly stanoveny ambiciózní kvantitativní cíle včetně výrazného snížení úrovně hluku, emisí a spotřeby paliva při zabezpečení úrovně bezpečnosti srovnatelné s cestováním konvenčními aeroliniemi a dosažení nízkých provozních nákladů.

Úspěšné zavedení osobní letecké dopravy do evropského dopravního systému by podle představ tvůrců projektu mělo umožnit mobilitu lidí a zboží při snížení nežádoucích jevů, jakými jsou dopravní zácpy, poškozování životního prostředí, sociální znevýhodnění a náklady.

PPlane částečně navazuje a využívá i výsledků předcházejících obdobných evropských výzkumných projektů (např. "Out-of-the-box", EPATS, SATS a EQuiPT, a také SESAR, NextGen a INOUI aj.). Projekt, který podporuje Evropská komise (EK) v rámci 7. rámcového programu, bude trvat 30 měsíců, rozpočet dosahuje 4,4 milionů euro.

"Zaměření projektu odpovídá strategii Evropské komise v oblasti letectví při hledání nových průkopnických a revolučních koncepcí evropské letecké dopravy budoucnosti," vyjadřuje se o PPlane zástupce EK José Hernandez.

Panevropský projekt podporují i naši technici

Celý program vede pan Claude Le Tallec z významného francouzského leteckého výzkumného institutu ONERA za asistence Dr. Moshe Harela z izraelské Intergam Communications. Konsorcium projektu PPlane zahrnuje organizace z 11 evropských zemí a Izraele pokrývajících různé oblasti letectví včetně průmyslu, výzkumných ústavů a univerzit. Za českou stranu se projektu účastní Vysoké učení technické v Brně - Letecký ústav Fakulty strojního inženýrství od vedením prof. Ing. Antonína Píšťka, CSc., a doc. Ing. Jiřího Hlinky, Ph.D.

Spolu s VUT se na projektu PPlane podílí následující instituce: Israel Aerospace Industries (Izrael), Intergam Communications (Izrael), AIRNET (Slovinsko), Bologna University a CIRA (Itálie), Vysoké učení technické v Brně (Česká republika), Warsaw University of Technology (Polsko), German Aerospace Center-DLR (Německo), Instituto Nacional de Técnica Aeroespacial-INTA (Španělsko), National Aerospace Laboratory-NLR (Nizozemí), University of Patras (Řecko) a REA-TECH Engineering (Maďarsko).

Partneři společnými silami navrhnou priority budoucích evropských výzkumných aktivit, které budou největším přínosem pro evropskou komunitu v oblasti sociální, ekonomické a ochrany životního prostředí. Do projektu budou přizváni také externí specialisté a pracovníci k podpoře strategického rozhodování a diseminace výsledků projektu.

Další informace o projektu lze najít na www.pplane-project.org .


Možná podoba "osobní letecké dopravy": ICON A5 skládací dvousedadlový "lidový" stroj s konstrukcí z uhlíkových vláken, se snadnou pilotáží, vestavěným velkým padákem umožňujícím bezpečné snesení celého letounu i v nouzové situaci, vybavený plováky a zatahovacím podvozkem umožňujícími operovat na zemi i na vodě, a motorem na letecký i automobilový benzín by měl přijít na trh (v USA) za necelých 140 tisíc dolarů už letos.

Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
8
2. 2018
8-10.2.2018 - Veletrh, výstava
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí