Sobota, 20. dubna 2024

Poprvé v Evropě elektromobily vyjedou v Miláně

Poprvé v Evropě elektromobily vyjedou v Miláně

Severoitalská města Milán a Brescia jako první v Evropě zahájí v červnu 2010 experimentální provoz elektricky poháněných automobilů.

Projekt nazvaný "E-moving" je výsledkem dohody společnosti A2A a francouzsko-japonského automobilového výrobce Renault-Nissan. Firma A2A vznikla před dvěma lety fúzí komunálních podniků obou měst a zabývá se výrobou a distribucí elektrické energie a plynu, spravováním vodovodní sítě a zpracováním odpadu. Renault-Nissan dá prozatím k dispozici 40 užitkových vozidel Renault Kangoo Express Z.E. a 20 sedanů Renault Fluence Z.E.

V roce 2011 přibudou i vozidla Nissan Leaf. Průměrný dojezd těchto elektrických automobilů je 150 - 160 kilometrů. Jak informoval předseda správní rady A2A Giuliano Zuccoli, budou vozy od června disponovat celkově 270 "čerpadly". Jsou to sloupky napojené na rozvodnou elektrickou síť, které mohou současně napájet dva automobily. V Miláně se jich bude nacházet 200 a 70 v Brescii.

Přesné umístění sloupků má být rozhodnuto do konce dubna. V Miláně se jich bude čtyřiašedesát umístěno na veřejně přístupných místech, dalších sto třicet šest v garážích, na podnikových parkovištích a soukromých stanovištích. Během experimentální fáze, která potrvá přinejmenším do konce roku 2010, budou vozidla pronajímána za poplatek 500 Eur měsíčně veřejným a soukromým institucím.

"Při neustále rostoucích cenách pohonných hmot se pronájem elektrického vozidla určitě vyplatí," prohlásil předseda společnosti Renault Italia Jacques Bousquet. "Problémem zůstává nabíjení baterií, ale je důležité, že se na poli ekologického provozu v městech učinil první krok," komentoval událost šéfredaktor prestižního automobilového měsíčníku "Quattroruote" Mario Tedeschini.

Zpočátku bude k nabití lithiových baterií zapotřebí šest až osm hodin, ale od roku 2011 se počítá s použitím třífázové technologie o 380 V, pak by se baterie měly nabít za půl hodiny. Jacques Bousquet k tomu dodal: "Naším cílem je postupně prosadit elektricky poháněné automobily na trhu. Od roku 2011 je budeme nabízet ve formě leasingu i soukromým zákazníkům.

Mezitím bude připraven software pro měření spotřebované energie". Patronkou dohody je milánská primátorka Letizia Morattiová, podle níž "je to první konkrétní krok boje proti smogu v našem městě a za ekologicky udržitelnou mobilitu".

V hlavním městě by nechtěli zůstat pozadu a elektrická společnost ENEL již dohodla s římskou obecní správou instalaci 150 sloupků k napájení vozidel.

"Pokusíme se využít zkušeností Milána", prohlásil městský radní pro veřejnou dopravu Edoardo Croci, "i naším cílem je snížit emise CO2 do konce tohoto desetiletí o dvacet procent."

AUTOR: Josef Kašpar
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů