Pátek, 19. dubna 2024

Zelená auta čekají na příležitost

Zelená auta čekají na příležitost

Automobilový průmysl patří mezi odvětví, v nichž panuje nemilosrdná konkurence. Výrobci proto citlivě reagují na sebemenší technologický či spotřebitelský trend, aby ho včas podchytili a převedli do praxe. Každé zaváhání se tvrdě trestá - když ne hned, tak brzy.

Hlavní slovo mají zákazníci, kteří při koupi nového auta stále více preferují úspornost a šetrnost k životnímu prostředí. Až poté následují inovace v oblasti bezpečnosti či vzhled. Není proto divu, že se na letošních autosalonech automobilky předhánějí, kdo představí >>nejzelenější<< model.

Stejně jako v jiných oborech je však třeba se ptát: jde jen o marketingový tah, který vychází vstříc módní, celospolečenské poptávce po všem >>zeleném<<, nebo se opravdu rýsuje reálná alternativa k dosavadním technologiím?

Zdá se, že to automobilový průmysl skutečně bere vážně. Podle nejnovějšího průzkumu KPMG totiž automobilky v příštích pěti letech významně zvýší investice do nových technologií, hlavně těch hybridních.

I když tyto technologie nejsou k životnímu prostředí tak šetrné jako jiné, ještě >>zelenější<<, které se v autoprůmyslu také hlásí o slovo, mají hybridy zásadní výhodu - umožňují sériovou výrobu.

Ostatní zelené technologie jsou v ranější fázi vývoje. Sériová výroba by byla velmi nákladná a o to dražší by byly konečné výrobky. Tady masový trh fakticky neexistuje. Nakonec zvítězí výrobci, kteří dokážou automobily šetrné k životnímu prostředí uvést na trh v co největším počtu a za co nejnižší cenu.

I výroba hybridů je oproti tradičním vozům samozřejmě nákladnější. Proto se tato vozidla doposud prosazují spíše na vyspělých trzích.

V pomyslném trojúhelníku cena - technická vyspělost - ekologická šetrnost si ale každý zákazník hledá svou vlastní definici rovnováhy. A ochota zákazníků vzdát se některých vymožeností drahých a silných aut, nebo naopak ochota připlatit si za úsporný vůz má své meze.

I na vyspělých trzích potrvá ještě několik let, než se hybridy nebo jejich zelenější alternativy stanou standardem. Automobilky z těchto tradičních trhů udávají tón ve vývoji šetrných technologií celému světu.

Na rozvíjejících se trzích se ale budou prosazovat pomaleji, protože tam budou stále dominovat především levná auta.

Investice do vývoje nových technologií jsou tedy spíše příslibem do budoucna, než skutečným obratem.

Jedno je však jisté. Další generace aut bude úspornější, než je ta současná.

AUTOR: Jan Linhart,
partner KPMG Česká republika

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů