Čtvrtek, 28. března 2024

Udělejte něco pro životní prostředí

Firma CarbonNeutral Company dává tipy, jak snižovat uhlíkové emise v obchodech. Můžete být klidně dobře konkurenceschopní, zvyšovat tržby, udržovat nízké náklady a zároveň přispívat k záchraně planety.

Udělejte něco pro životní prostředí

V následujícím článku vám přinášíme několik rad, jak úspor docílíte snadno, rychle a s co nejnižšími náklady.

Maloobchodní sektor dokáže učiněné kejkle v uspokojování poptávky, ale rovněž zodpovídá za 20 % celkové spotřeby energie v sektoru služeb v Evropě, zhruba za 7 % z celkové spotřeby energie budov a emituje obrovské množství oxidu uhličitého ročně. Vytápění představuje 40 % celkové spotřeby energie v maloobchodním sektoru, druhým v pořadí je pak svícení. Přitom mohou maloobchody kontrolou uhlíkových emisí nejen ovlivňovat svůj dopad na životní prostředí, ale i snižovat náklady, přilákat zákazníky a posílit své dobré jméno.

Příklad Neal's Yard Remedies

V roce 2008 si společnost Neal's Yard Remedies, prodejce přírodní kosmetiky a potravinových doplňků, začala mezi maloobchody razit ekologičtější cestu a byla uznána CarbonNeutral společností. Ve spolupráci s CarbonNeutral Company, která se zaměřuje na pomoc firmám ve snižování uhlíkových emisí, vyvinula Neal's Yard Remedies program, který je v souladu s jejími firemními hodnotami a zároveň jí umožňuje kontrolovat dopad na životní prostředí a zapojit zaměstnance i zákazníky. CarbonNeutral Company má 12 let zkušeností se spoluprací se společnostmi na celém světě a pomáhá jim vyvíjet solidní programy ke snižování uhlíkových emisí, které zároveň přinášejí prospěch v obchodování.

Podoba prodejen Neal's Yard Remedies je příkladem určitých praktických kroků, které mohou maloobchody podniknout, aby zmírnily svůj dopad na životní prostředí.

Dvacet rad

V následujících dvaceti bodech vám přinášíme konkrétní rady, jak snížit karbonovou stopu svých prodejen. A nezapomeňte, že o všem, co v tomto směru podniknete, byste měli své zákazníky informovat. Jednak tím posílí vaše pozitivní image a jednak můžete povzbudit i další k následování vašich kroků.

1. Jelikož může klimatizace zodpovídat za třetinu ročních nákladů firmy na elektřinu, je potřeba provádět pravidelné kontroly a zajistit, že je její provoz efektivní.

2. Nastavení klimatizace lze změnit tak, aby se klimatizační zařízení spouštělo až poté, co teplota dosáhne 24 °C.

3. V typickém maloobchodě je vytápění zodpovědné za 40 % spotřeby energie. Snížení teploty na termostatu o pouhý jeden stupeň může vést k redukci nákladů za vytápění až o 8 % ročně. Další alternativou je pak využívání obnovitelných zdrojů.

4. Použití jedné krabice recyklovaného papíru místo nerecyklovaného na výrobu reklamních materiálů a letáků ušetří 1 kg CO2.

5. Podpora zaměstnanců, aby do práce dojížděli na kole či docházeli pěšky namísto dojíždění automobilem, vede k úspoře 1 kg CO2 na každých pět kilometrů.

6. Osvětlení v prodejnách zodpovídá za 10 až 60 % celkových nákladů na energie. Maloobchody by měly využívat přirozeného zdroje světla či kompaktních zářivek, které mají o 75 % nižší spotřebu a produkují méně tepla než standardní osvětlení výloh. Alternativou může být zhasnutí světel mimo otevírací dobu a v prostorách, které nejsou používány.

7. Podporujte zákazníky v opětovném používání nákupních tašek nebo přejděte na recyklované papírové tašky.

8. Produkty by měly nést informace o recyklaci a uhlíkové stopě, aby zákazníci byli lépe informování pro své rozhodování. Uhlíkovou stopu každého výrobku lze vypočítat a snížit až k hodnotám blížícím se nule.

9. Snižujte objem i hmotnost obalů. Společnost Neal's Yard Remedies kupříkladu nahradila 200ml skleněné lahvičky na své šampony a kondicionéry (vyráběné ve Španělsku) 200ml recyklovanými plastovými lahvičkami (vyráběnými v mateřské zemi, ve Velké Británii). Tím došlo k celkovému snížení hmotnosti balení o 90 % (z 216 na 22 g) a k tomu odpovídajícímu snížení uhlíkových emisí na jednotku o 225 g, což odpovídá 52 %.

10. Revidujte vaši strategii dodavatelského řetězce a snižujte dále emise CO2 na základě vyhledání dodavatelů s podobným smýšlením, kteří jsou rovněž odhodláni snižovat své emise.

11. Dveře do prodejny by měly být v létě ponechávány otevřené, aby tak docházelo k přirozené ventilaci a osvětlení, zatímco v zimě by měly být zavřené za účelem snižování spotřeby energie na vytápění. Pomoci v udržování teploty uvnitř prodejny mohou automatické či otáčecí dveře, které přitom zachovávají snadný přístup zákazníkům.

12. Pokud je to možné, využívejte materiály z obnovitelných zdrojů. Neal's Yard Remedies například použila ke stavbě stěn v jednom ze svých obchodů recyklované červené cihly.

13. Instalujte v prodejnách přirozené odvětrání střešními průduchy a okny. Je možné nastavit "pasivní pásmo", při kterém se vytápění bude spouštět při 19 °C a klimatizace se bude spouštět až při 24 °C.

14. Časové ovládání zajistí, že bude vybavení, jako jsou ventilátory či eskalátory, spouštěno pouze během otevírací doby. Čidla obsazenosti a denního světla mohou přinést až třicetiprocentní úspory nákladů za denní osvětlení. Vyrovnávací zařízení pak může regulovat teplotu budovy podle počasí.

15. 25 % tepla z budovy uniká špatně izolovanou střechou, což představuje stovky liber za rok za vytápění. Zdokonalení izolace snižuje náklady na vytápění a zároveň zvyšuje hodnotu a atraktivitu prodejny.

16. Podporujte zaměstnance v dalším snižování emisí CO2 v prodejně na základě recyklování. Vyhýbejte se tisknutí nedůležitých dokumentů, používejte porcelánové, a nikoli plastikové pohárky na jedno použití a přinášejte si doma připravované obědy s menším objemem obalů.

17. Zařízení, které nemusí být nutně zapnuto, mimo pracovní dobu a o víkendech vypínejte, nenechávejte je v pohotovostním režimu.

18. Zapojte zákazníky a doporučujte jim, aby se řídili ekologickými postupy. Veďte je k vypínání světel a elektrických zařízení, když nejsou používána. Propagujte tyto základní principy ve své prodejně.

19. Zákazníci během zimních měsíců oblékají teplejší oblečení. Tomu by měla být přizpůsobena vnitřní teplota prodejny tak, aby jim nebylo nepříjemně horko. Topení lze hodinu před zavřením prodejny vypnout, aniž by zaměstnanci či zákazníci zaznamenali jakýkoli rozdíl.

20. Nábytek prodejny by měl mít co nejmenší uhlíkovou stopu. V případě Neal's Yard Remedies je podlaha vyrobena z recyklovaných borovicových panelů, upevněných pomocí netoxických lepidel na bázi vody. Chodby mají podlahové krytiny vyrobené z ekologicky pěstovaného sisalu, omítky dělicích zdí obsahují vápno a recyklované sklo.


Info

Uhlíkový offset

Uhlíkovým offsetem se rozumí, že každá tuna oxidu uhličitého vyprodukovaná společností je vyvážena tunou uhlíku ušetřeného na základě nějakého projektu ke snížení emisí jinde ve světě. Nákup jedné tuny uhlíkových offsetů tedy znamená, že bude do atmosféry emitováno o jednu tunu oxidu uhličitého méně. Může jít kupříkladu o projekt nahrazení uhelných elektráren za solární panely či vodní elektrárny. Uhlíkový offsetting je obvykle nejrychlejším způsobem, jak docílit nejvýraznějších snížení ve firmách, a rovněž přináší výhody navíc na straně daného projektu, jako jsou nová pracovní místa, programy rozvoje místní komunity či školení a vzdělávání.

ZDROJ: REGAL

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů