zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

O konečné ceně dálnice D8 rozhodne 11% stavby!

28.04.2010
Doprava
O konečné ceně dálnice D8 rozhodne 11% stavby!

Zatím nedostavěný úsek dálnice D8 Lovosice-Řehlovice je sice vybaven nadstandardními ekologickými opatřeními, které dosahují hodnoty 1 miliardy Kč, přesto malá skupinka lidí z ekologistických sdružení blokuje vydávání stavebních povolení. Nebudou-li ale do konce roku vydána všechna stavební povolení, přinese každý měsíc nuceně zakonzervované stavby obrovské finanční náklady.

Přes České středohoří s nadstandartními řešeními

České středohoří je posledním místem mezi Prahou a Drážďany, kde dálnice D8 není dostavěna. Je to tím, že stavba vede chráněnou krajinnou oblastí a je po technické a ekologické stránce výjimečnou stavbou. Úsek Lovosice-Řehlovice obsahuje několik jedinečných řešení průchodu krajinou - dálniční most Vchynice zakrytý protihlukovým tubusem, dálniční obloukový most přes Opárenské údolí budovaný bez zásahu do údolí, ekomosty - krátké přesypané tunely pro přechod zvěře s naváděcí výsadbou zeleně, dvě dvojice ražených dálničních tunelů Prackovice a Radejčín, mezi kterými je krátký most přes další vysoce chráněnou lokalitu Uhelná strouha.

most

Stavba je tak vybavena nadstandardními ekologickými opatřeními, které dosahují hodnoty 1 miliardy Kč. Od samého začátku se při výstavbě postupuje maximálně šetrně vůči životnímu prostředí, přesto se malá skupinka lidí z ekologistických sdružení opakovaně odvolávají a podávají proti stavbě žaloby.

Chybí povolení pro 1,8 km..

Z hlediska technologického a dodavatelského provádění je stavba rozdělena do samostatných částí A - F. Z celkové délky 16,4 km je vydanými stavebními povoleními pokryto 12,8 km, tj. cca 78%. V současné době probíhá stavební řízení na další 1,75 km. V souhrnu tedy bude pokryto stavebními povoleními 89% délky stavby. Vydat stavební povolení zbývá pro 1,35 km části A a pro 0,45 km části F, což je celkem 1,8 km celkové délky stavby D8-0805.

Zakonzervování za miliony

Úseky stavby, které mají stavební povolení, se realizují podle časového harmonogramu a budou dokončena do původně plánovaného termínu prosinec 2010. Nebudou-li do této doby vydána zbylá stavební povolení, bude nutné kvůli těmto 11% nedokončené stavby vše zakonzervovat, což přinese obrovské finanční škody. Tyto peníze spolknou například konzervační nátěry, oplocení či pravidelná ostraha stavby.

"Měsíční náklady na údržbu zakonzervované stavby odhadujeme na stovky tisíc korun. Zatím ale nikdo netuší, na jak dlouho by měla být stavba pozastavena. Konečné náklady na zakonzervování tak můžou dosáhnout v řádech milionů korun," říká Ing. František Polák, tiskový mluvčí společnosti Metrostav, která je členem Sdružení D8/0805 SSŽ-MTS pro výstavbu dálnice D 8 - 0805 Lovosice - Řehlovice.

Osud stavby a celkové náklady na dostavbu dálnice D8 tak mají v rukou ekologisté a soudy.

tunel

Zdroj: TZ Metrostav

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
INISOFT s.r.o.
24
8. 2017
24.8.2017 - Seminář, školení
Liberec, Centrum Babylon Liberec
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí