Čtvrtek, 28. března 2024

O konečné ceně dálnice D8 rozhodne 11% stavby!

O konečné ceně dálnice D8 rozhodne 11% stavby!

Zatím nedostavěný úsek dálnice D8 Lovosice-Řehlovice je sice vybaven nadstandardními ekologickými opatřeními, které dosahují hodnoty 1 miliardy Kč, přesto malá skupinka lidí z ekologistických sdružení blokuje vydávání stavebních povolení. Nebudou-li ale do konce roku vydána všechna stavební povolení, přinese každý měsíc nuceně zakonzervované stavby obrovské finanční náklady.

Přes České středohoří s nadstandartními řešeními

České středohoří je posledním místem mezi Prahou a Drážďany, kde dálnice D8 není dostavěna. Je to tím, že stavba vede chráněnou krajinnou oblastí a je po technické a ekologické stránce výjimečnou stavbou. Úsek Lovosice-Řehlovice obsahuje několik jedinečných řešení průchodu krajinou - dálniční most Vchynice zakrytý protihlukovým tubusem, dálniční obloukový most přes Opárenské údolí budovaný bez zásahu do údolí, ekomosty - krátké přesypané tunely pro přechod zvěře s naváděcí výsadbou zeleně, dvě dvojice ražených dálničních tunelů Prackovice a Radejčín, mezi kterými je krátký most přes další vysoce chráněnou lokalitu Uhelná strouha.

most

Stavba je tak vybavena nadstandardními ekologickými opatřeními, které dosahují hodnoty 1 miliardy Kč. Od samého začátku se při výstavbě postupuje maximálně šetrně vůči životnímu prostředí, přesto se malá skupinka lidí z ekologistických sdružení opakovaně odvolávají a podávají proti stavbě žaloby.

Chybí povolení pro 1,8 km..

Z hlediska technologického a dodavatelského provádění je stavba rozdělena do samostatných částí A - F. Z celkové délky 16,4 km je vydanými stavebními povoleními pokryto 12,8 km, tj. cca 78%. V současné době probíhá stavební řízení na další 1,75 km. V souhrnu tedy bude pokryto stavebními povoleními 89% délky stavby. Vydat stavební povolení zbývá pro 1,35 km části A a pro 0,45 km části F, což je celkem 1,8 km celkové délky stavby D8-0805.

Zakonzervování za miliony

Úseky stavby, které mají stavební povolení, se realizují podle časového harmonogramu a budou dokončena do původně plánovaného termínu prosinec 2010. Nebudou-li do této doby vydána zbylá stavební povolení, bude nutné kvůli těmto 11% nedokončené stavby vše zakonzervovat, což přinese obrovské finanční škody. Tyto peníze spolknou například konzervační nátěry, oplocení či pravidelná ostraha stavby.

"Měsíční náklady na údržbu zakonzervované stavby odhadujeme na stovky tisíc korun. Zatím ale nikdo netuší, na jak dlouho by měla být stavba pozastavena. Konečné náklady na zakonzervování tak můžou dosáhnout v řádech milionů korun," říká Ing. František Polák, tiskový mluvčí společnosti Metrostav, která je členem Sdružení D8/0805 SSŽ-MTS pro výstavbu dálnice D 8 - 0805 Lovosice - Řehlovice.

Osud stavby a celkové náklady na dostavbu dálnice D8 tak mají v rukou ekologisté a soudy.

tunel

Zdroj: TZ Metrostav

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů