zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hasičský speciál LADA NIVA

16.05.2010
Havárie
Hasičský speciál  LADA NIVA

Zásahové automobily Lada NIVA

Představujeme vám malé zásahové automobily, postavené na známém terénním podvozku, který nese označení NIVA a vyrábí pod ruskou značkou VAZ/LADA již více jak 30 let. Za tu dobu si získal pro svojí jednoduchost a také nízkou pořizovací cenu velkou oblíbenost i v řadách hasičů, spatřit ho můžeme u francouzských, italských či belgických kolegů. Dnes vám však přinášíme verze přímo z jeho domoviny, čili Ruska.

Historie tohoto malého terénního automobilu, který dnes lze řadit do kategorie SUV, sahá na počátek sedmdesátých let minulého století. V jejich polovině byl dle dostupných informací na světě první prototyp vozu, jenž později dostal označení VAZ 2121 a jméno NIVA. Výroba se naplno rozjela na sklonku roku 1976, o něco později byl vůz s prodejním označením Lada NIVA představen na mezinárodních autosalonech západně od našich hranic. Popularitu získal zejména po úspěšné prezentaci v Paříži roku 1978, vzápětí se již slavná NIVA dostala i na první ročník dakarské rallye. Konstrukce vozu, jejíž předností byl pohon na všechny nezávisle zavěšená kola, samonosná karoserie, byla na svojí dobu velmi dobrá. Prodejnost zaručila kromě provozních podmínek a spolehlivosti pochopitelně i její nízká cena, která Ladě vydržela dodnes. Na tuzemském trhu jí lze pořídit již za 235 900,- Kč včetně DPH.

Jako agregát sloužil několik desítek let benzínový řadový čtyřválec o objemu 1,6 l a výkonu 72 koní, doplněný o zprvu čtyřstupňovou, později pětistupňovou manuální převodovku. Od poloviny devadesátých let dostala NIVA mimo další inovace také nový motor, jedná se taktéž o řadový benzínový čtyřválec s vícebodovým vstřikováním o zvýšeném objemu na 1,7 l a výkonu 80 koní, existuje také dieselová alternativa, která disponuje 75 koňskými silami. Drobnou proměnou prošel samozřejmě i interiér vozu, ale i přesto je to stále spartánsky zařízené auto, u něhož je hned jasné, že je určeno k práci. Variantně jsou nabízené tři druhy karoserií, třídveřová, pětidvéřová a krytý či otevřený pick-up. U nás se prodávají pouze třídveřový model a verze s označením Speciál, což je právě pick-up, oboje i v čistě pracovní variantě Praktik. Pětidvéřový model se do ČR nedováží.

V Rusku existuje firma VAZInterServis, která se zabývá veškerou myslitelnou variantou přestaveb automobilů Lada. Do její produktové řady spadají i hasičské speciály, nesoucí označení APS, v originále

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
22
10. 2017
22-24.10.2017 - Konference
Baltimore
E-expert, spol. s r.o.
25
10. 2017
25-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
INISOFT s.r.o.
31
10. 2017
31.10.2017 - Seminář, školení
Praha, ČVÚT
INISOFT s.r.o.
14
11. 2017
14.11.2017 - Seminář, školení
Liberec, INISOFT s.r.o.
INISOFT s.r.o.
15
11. 2017
15.11.2017 - Seminář, školení
Praha, hotel Globus
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí