Čtvrtek, 28. března 2024

Hasičský speciál LADA NIVA

Hasičský speciál  LADA NIVA

Zásahové automobily Lada NIVA

Představujeme vám malé zásahové automobily, postavené na známém terénním podvozku, který nese označení NIVA a vyrábí pod ruskou značkou VAZ/LADA již více jak 30 let. Za tu dobu si získal pro svojí jednoduchost a také nízkou pořizovací cenu velkou oblíbenost i v řadách hasičů, spatřit ho můžeme u francouzských, italských či belgických kolegů. Dnes vám však přinášíme verze přímo z jeho domoviny, čili Ruska.

Historie tohoto malého terénního automobilu, který dnes lze řadit do kategorie SUV, sahá na počátek sedmdesátých let minulého století. V jejich polovině byl dle dostupných informací na světě první prototyp vozu, jenž později dostal označení VAZ 2121 a jméno NIVA. Výroba se naplno rozjela na sklonku roku 1976, o něco později byl vůz s prodejním označením Lada NIVA představen na mezinárodních autosalonech západně od našich hranic. Popularitu získal zejména po úspěšné prezentaci v Paříži roku 1978, vzápětí se již slavná NIVA dostala i na první ročník dakarské rallye. Konstrukce vozu, jejíž předností byl pohon na všechny nezávisle zavěšená kola, samonosná karoserie, byla na svojí dobu velmi dobrá. Prodejnost zaručila kromě provozních podmínek a spolehlivosti pochopitelně i její nízká cena, která Ladě vydržela dodnes. Na tuzemském trhu jí lze pořídit již za 235 900,- Kč včetně DPH.

Jako agregát sloužil několik desítek let benzínový řadový čtyřválec o objemu 1,6 l a výkonu 72 koní, doplněný o zprvu čtyřstupňovou, později pětistupňovou manuální převodovku. Od poloviny devadesátých let dostala NIVA mimo další inovace také nový motor, jedná se taktéž o řadový benzínový čtyřválec s vícebodovým vstřikováním o zvýšeném objemu na 1,7 l a výkonu 80 koní, existuje také dieselová alternativa, která disponuje 75 koňskými silami. Drobnou proměnou prošel samozřejmě i interiér vozu, ale i přesto je to stále spartánsky zařízené auto, u něhož je hned jasné, že je určeno k práci. Variantně jsou nabízené tři druhy karoserií, třídveřová, pětidvéřová a krytý či otevřený pick-up. U nás se prodávají pouze třídveřový model a verze s označením Speciál, což je právě pick-up, oboje i v čistě pracovní variantě Praktik. Pětidvéřový model se do ČR nedováží.

V Rusku existuje firma VAZInterServis, která se zabývá veškerou myslitelnou variantou přestaveb automobilů Lada. Do její produktové řady spadají i hasičské speciály, nesoucí označení APS, v originále

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů