Čtvrtek, 28. března 2024

Čína staví ekologické město

Čína staví ekologické město

Malé městečko Turpan v severozápadní Číně si své chvíle slávy zažilo už před dvěma tisíci let.

Vedla tudy >>Hedvábná stezka<<, která spojovala Říši středu se světem. Turpan jako pohraniční pevnost byl vlastně vstupní branou do Číny, napsala agentura Nová Čína.

Jak se však dopravní cesty zmocnila námořní doprava, význam městečka zcela upadl. Nyní se opět dožije celonárodní známosti. Čínský Národní energetický úřad si Turpan vybral jako místo výstavby >>vzorového ekologického města<<. Bude se rozkládat na ploše 8,8 kilometrů čtverečných. Turpan má pro >>neemisní město<< dva předpoklady - v blízkém okolí jsou geotermální prameny a slunce tu v průměru ročně svítí 3200 hodin, tedy o plných 1000 hodin více, než v jiných čínských lokalitách obdobné zeměpisné šířky.

Projekt je dílem architekta Žu Čao-dia z pekingského Institutu architektonického designu. Architekt si představuje město soběstačné ve výrobě elektřiny. Každá střecha ponese fotovoltaické panely. Architekt říká: >>Čínský ekonomický úspěch je zatím vykoupen příliš vysokým podílem výroby elektřiny v tepelných elektrárnách, je to 70 % proti průměru 29 % ve světě. S tím je nutné něco udělat.<<

Solární kapacita by měla být poměrně vysoká - 13 megawatt. To by, podle propočtů, mělo stačit pro potřeby obyvatel včetně ohřevu vody, dále pro městskou infrastrukturu i s osvětlením a také pro veřejnou dopravu.

Geotermální prameny budou využity k výtápění budov a dodávku teplé vody v zimním období, které bývá v čínském vnitrozemí ve znamení silných mrazů. Pro rozvod geotermální vody budou použity pumpy >>nové generace<<, první čínský patent v tomto oboru. Ve druhé etapě výstavby se uvažuje i o větrných elektrárnách, ovšem až ve chvíli, kdy počet obyvatel města přesáhne 60 000 a začal by se projevovat nedostatek elektrické energie.

Pokud jde o osobní automobily, architekt věří, že navržený systém husté veřejné dopravy, sestávající z tramvají a trolejbusů, bude pro obyvatele tak atraktivní, že osobní automobil potřebovat nebudou. Pokud ano, budou si muset koupit elektromobil, jiné druhy vozů nebudou ve městě povoleny.

V první etapě, která začala položením základního kamene minulý pátek, se staví infrastruktura, centrální park s jezírkem, první část obytných domů a také >>ekologické továrny<<, aby dosavadní i noví obyvatelé měli kde pracovat. Pomalu se začíná objevovat zájem městských rad z celé Číny, který ovšem naplno propukne až po dostavbě první etapy. Smyslem >>ekologického města<< je získat zkušenosti z provozu a ekonomie provozu takového města a výměna zkušeností s jinými sídly. Geotermální vodu všude nemají, ale slunce a vítr ano. Jen vědět, jak jich využít, píše Nová Čína.

Zdroj:Haló noviny
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů