Pátek, 29. března 2024

Státy EU nadále tlačí na kontroverzní podporu výroby elektroaut

Státy EU nadále tlačí na kontroverzní podporu výroby elektroaut

Některé členské státy EU nadále tlačí na podporu výroby elektromobilů, přestože se unie na ní v minulosti nedohodla. Unijní ministři, kteří mají na starosti konkurenceschopnost, se dnes v Bruselu dohodli na podpoře automobilů s alternativním pohonem, aniž by jej konkrétně specifikovali.
Německo, Francie, Portugalsko a Španělsko však ve společné deklaraci, kterou má ČTK k dispozici, prosazují právě výrobu elektromobilů.
"Vyzýváme Evropskou komisi, aby zajistila finanční podporu pro pilotní projekty na výrobu elektromobilů, především těch, které mají přeshraniční přesah," uvádí deklarace. Berlín a Paříž zároveň vyzývají zbylé státy Evropské unie, aby se jejich experti scházeli častěji a do poloviny roku 2011 pro elektromobily připravili celoevropské standardy.
Česko od začátku projednávání nedává přednost žádnému z řešení alternativních pohonů a nechává je čistě na automobilkách. "Nám se zdá, že ta debata se vyvíjí k větší podpoře elektrických vozidel. Svědčí o tom i ta deklarace, kterou podpořilo Německo, které bylo zdrženlivější při volbě technologií. My si ale stále myslíme, že by ty stimuly měly směřovat k nejlepším řešením, ať už se to týká jakýchkoliv druhů motorů. Spíše nám jde o chytrá vozidla, než abychom vybírali jen jedno řešení," řekl dnes ČTK a Českému rozhlasu náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa.
Mezi hlavní konkurenty aut na elektřinu patří především vozy s hybridním pohonem, která kombinují benzinový pohon s elektrickým, automobilky ovšem zkoumají i možnosti pohonu na vodík a spíše mezi rarity patří vozy s pohonem na stlačený vzduch. Elektromobily by ovšem v blízké budoucnosti mohly získat proti svým konkurentům značnou výhodu. Zejména kvůli tomu, že jejich výrobu podporují dvě největší ekonomiky Evropy, tedy Francie a Německo.
Někteří experti očekávají, že elektrické a hybridní vozy by mohly v roce 2020 tvořit až pětinu evropského trhu s novými auty. Španělsko, které v současnosti Evropské unii předsedá, chce, aby v největších evropských městech do roku 2014 jezdil nejméně jeden milion elektromobilů. Jen německá vláda by na území Německa ráda stejného cíle dosáhla do roku 2020.
Před unáhlenou podporou elektromobilů nicméně varují ekologičtí aktivisté. Podle nich auto jezdící na elektřinu není automaticky šetrnější k životnímu prostředí. V Evropě totiž v současnosti prakticky neexistují takzvané "chytré" elektrické sítě, jež by zajistily, aby auta byla nabíjena z čisté energie, kterou vyrobí například solární či větrné elektrárny. Jejich připojení k síti, kam dodávají elektřinu i uhelné elektrárny, by tak mohlo mít přesně opačný efekt. Výroba elektromobilů by navíc nijak nenutila automobilky snižovat spotřebu běžných aut.
"Desetiprocentní podíl elektrických aut na celkových prodejích by mohl vést ke 20procentnímu zvýšení spotřeby pohonných hmot a emisí oxidu uhličitého v automobilovém průmyslu v EU," uvádí zpráva ekologické organizace Friends of the Earth.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů