zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zelená pro české a moravské silnice

02.06.2010
Ekologická auta
Zelená pro české a moravské silnice


B líží se tradiční brněnský veletrh užitkových vozidel, letos spojený i s autosalonem osobních vozů. Vede se řada diskusí o budoucnost tohoto a podobných veletrhů a o úbytku zájmu ze strany výrobců. Osobně však postrádám výraznější odraz světového trendu směřující k budoucnosti paliv a k motorismu, který bude šetrnější pro naši planetu. Celý svět diskutuje, zda jít cestou elektřiny, plynu, vodíku, či hledat ještě další alternativy, ale u nás, jako by se jen nesměle našlapovalo.

Výrazné snahy projevují snad jen plynárenské společnosti v čele s Českou plynárenskou unií, propagující vozidla na zemní plyn a rozšíření sítě čerpacích stanic. Společnost RWE dokonce přispívá na pořízení CNG autobusů. Stát dotuje nové autobusy a dočasně zrušil spotřební daň na zemní plyn pro použití v dopravě. Zbylá legislativa však ještě pokulhává a brání parkování CNG vozů ve veřejných garážích, které jsou především pro provoz v centrech velkých měst nezbytné. Přitom expertízy ukazují, že v mnohých případech jde o omezení zbytečné. Vychází patrně z mylného srovnání s LPG, který se drží při zemi, kde vytváří výbušné prostředí. CNG je však lehčí než vzduch a případné úniky lze tedy snadno z prostoru garáží odsát.

Elektromobily a jiné formy ekologických pohonů mají podporu mnohem menší. Naproti tomu Štrasburk a po něm i další světové metropole se chystají na velkolepý projekt Toyoty - rozšíření hybridních vozů a napájecích center. A takový Generals Motors hodlá v Havaji vybudovat první komplexní vodíkovou infrastrukturu. Zajímavých projektů je ve světě celá řada.

U nás však jako by ekologické vozy byly spíše v ilegalitě a jen pomalu si dobývají své místo na slunci. LPG je tu považováno spíše za náhražkové palivo pro sociálně slabší, elektromobily jsou zatím víceméně v rukou nadšenců. Naděje svítá v podobě ČEZem uvažovaného pilotního projektu Smart Grids, v jehož rámci se počítá i s rozšířením elektromobilů a napájecích stanic. Zajímavou myšlenkou projektu je možnost ukládání přebytků noční výroby energie do akumulátorů jednotlivých vozů a jejich opětovnému navracení do sítě v době špičky v případě, že automobil zůstane v garáži. Právníci a ekonomové však teprve řeší, zda-li podobné skladování energie bude vůbec možné a efektivní.

Vraťme se ale k brněnským veletrhům. Mezi chystanými exponáty jsou ekologičtější formy dopravy spíše bílými vránami bez viditelné podpory ze strany pořadatele. Ani doprovodný program nereflektuje trendy šetřící prostředí a v konečném součtu i peněženky. Chápu! Pořadatel se snaží vycházet vstříc zákazníkům v oblastech, kde se dostavuje okamžitý profit a ve zdejší kotlině je zatím zájem o ekomotorismus vlažný. Ale nebylo by rozumné reagovat na nejistou budoucnost motoveletrhů právě podporou takovýchto směrů? Zvýšený zájem návštěvníků by bezpochyby přinesl i nárůst soutěživosti výrobců a prodejců a tím pádem i oživení veletrhů Autosalon a Autotec do příštích let.

Michael Málek
šéfredaktor komerčních příloh

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí