zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Autosalon § Autotec Brno 2010 : Ostrava investuje do ekologické dopravy

12.06.2010
Doprava
Urbánní ekologie
Autosalon § Autotec Brno 2010 : Ostrava investuje do ekologické dopravy

Ostrava investuje do ekologické dopravy

6. června 2010 Tiskové středisko BVV - Pro Ostravsko je zkvalitnění životního prostředí absolutní prioritou. Pomoci mají i elektrobusy, které vyrábí SOR Libchavy ve spolupráci se společností Cegelec a Dopravním podnikem Ostrava. První čistě ekologický autobus vyjede do ostravských ulic již koncem června, tento týden si jej mohou prohlédnout návštěvníci brněnského výstaviště.

Městský elektrobus EBN 10,5 parkuje v pavilonu V, kam dojel 120 km na jediné nabití akumulátorů. Technický prostor s bateriemi je umístěn v zadní části vozu, takže nijak nesnižuje komfort cestujících, kterých se do 10,5 metrového autobusu vejde až 85, z toho 28 sedících. Zajímavá je také rychlost realizace: jak v Brně zdůraznil generální ředitel společnosti SOR Jaroslav Trnka, od prvního nápadu k realizaci prototypu elektrobusu uběhlo pouhých devět měsíců. Městský autobus na čistě elektrický pohon napájený z baterií upoutal také odbornou hodnotitelskou komisi, která mu udělila jednu ze čtyř cen AUTOTEC PRIX 2010.

Na veletrhu zároveň proběhl akt slavnostního předání elektrobusu městu Ostrava. Primátor města Ostravy Petr Kajnar při této příležitosti připomněl, že doprava na Ostravsku způsobuje až třetinu znečištění. "Každé takové řešení nám pomůže. Jsem na Dopravní podnik Ostrava hrdý, že se zapojil i do vývoje a výroby nového elektrobusu," prohlásil primátor. Ostrava má podle jeho slov na zkvalitnění životního prostředí eminentní zájem a přistupuje k této problematice velmi aktivně, což dokazuje právě ekologický autobus EBN. Vystavený prototyp nebude zdaleka jediný, který do ostravských ulic v blízké budoucnosti vyjede.

Nový elektrobus byl konstruován tak, aby co nejlépe vyhověl potřebám městských aglomerací s velkou ekologickou zátěží. Jeho dojezdová vzdálenost se v závislosti na provozních podmínkách pohybuje od 100 do 150 km na jedno nabití akumulátorů. Elektrobus je vybaven elektromotorem o trvalém výkonu 120 kW, 180 lithium-iontovými články a elektronickou regulací s rekuperací. Akumulátory se při standardním postupu dobijí za osm hodin nebo je možné využít rychlonabíjení, které trvá pouhé čtyři hodiny. Provozní zkoušky v Ostravě potvrdily, že využitelnost elektrobusu lze podstatně prodloužit dílčím dobíjením na konečných stanicích. Životnost baterií je oproti životnosti autobusu přibližně poloviční a náklady na jejich výměnu výrobci vyčíslili na 2 miliony korun. Zároveň však ujistili, že po rozpočítání na kilometry jsou tyto náklady srovnatelné s investicemi do trakčního vedení trolejbusů.

Společnost SOR Libchavy začínala před 19 lety se třiceti zaměstnanci a dnes je druhým největším výrobcem autobusů v České republice. Vyrábí 31 typů vozidel o délkách 8,5 až 18,7 metru s pohony na naftu, stlačený zemní plyn i elektřinu. V roce 2009 SOR vyrobil 437 autobusů vlastní konstrukce a letos plánuje zvýšit výrobu na 500 kusů, proto rozšiřuje výrobní kapacity a nabírá nové zaměstnance. Na veletrhu AUTOTEC prezentuje celkem sedm exponátů, pět v hale V a dva na venkovní ploše. "Jde výhradně o novinky právě uváděné na trh," zdůraznil generální ředitel Jaroslav Trnka. Vedle elektrobusu přitahuje největší pozornost prototyp kloubového autobusu s hybridním pohonem SOR NBH 18, který využívá paralelní systém firmy Allison. Jedná se o kombinaci klasického naftového motoru, elektromotoru a akumulátorů. Systém využívá energii rekuperovanou při brždění opět pro rozjezd, čímž šetří palivo. V městském provozu při častých zastávkách a rozjezdech může úspora paliva dosáhnout až 20 procent. Nové hybridní kloubové autobusy budou součástí dodávek SOR pro Dopravní podnik hl. města Prahy.

Z dalších exponátů představuje SOR celonízkopodlažní trolejbus s označením TNB 12, který nabízí již i v kloubové verzi. Jako prototyp vystavuje první nízkopodlažní třínápravový meziměstský autobus SOR CN 13,5 určený pro více vytížené linky s řízenou třetí nápravou.
Malý autobus SOR CN 8,5 se naopak hodí pro méně obsazené spoje, avšak současně nabízí komfort běžného autobusu. K dispozici je také verze s automatickou převodovkou pro městský provoz.


BVV

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí